Ondanks dat dit niet een personenauto maar een vrachtwagen betreft kan iemand mij misschien toch verder helpen!
Mijn daf 1500 turbo uit 1986 loopt nog perfect en doet dienst als paardentransportwagen. Echter, sinds kort zakt af en toe de druk van de koppeling helemaal weg! Ik kan er nog niet echt mijn vinger op leggen wanneer de druk wegvalt. Hij wisselt ongeacht toerental, versnelling etc. ik kan bv van 2 naar 3 geschakeld hebben met een volledige koppeling en 20 sec later geen enkele druk meer op de koppeling hebben als ik naar zijn 4 wil.
Soms heb ik de koppeling helemaal bovenin en soms heb ik maar een cm of 5 koppeling, wel komt de koppeling dan helemaal vrij en kan ik gewoon schakelen, soms is er bijna helemaal geen koppeling en kan ik dus ook niet meer schakelen maar en na een aantal keer pompen komt hij dan weer op druk. Er zit nog voldoende vloeistof in het reservoir bij de koppeling, wel zou deze nogal oud kunnen zijn. De luchtdruk in de ketels blijft ook goed. Weet iemand waar ik het in moet zoeken?
Alvast bedankt voor de reacties. Alle info is welkom!
Groeten Quintin Maertens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit lijkt mij een lekke koppeling cilinder ( op je pedaal )
Moet hij dan ook lekken, dus dat de vloer daar onder de vloeistof zit? En moet de vloeistof in het reservoir dan niet zakken? alvast bedankt!
17 jaar
Nee, hij zal inwendig lekken.
Je kan een revisiesetje kopen om het op te lossen.
koppelingscilinder zit als het goed is onder de grille, als je deze opent, moet je rechtsbovenaan een potje remvloeistof zien zitten, dze is alleen van de koppeling, je remsysteem werkt als het goed is volledig op lucht.
Onder aan de bak, zit echter ook nog een gecombineerde koppelingscilinder, die met hydrauliek aangestuurd, en met lucht bekrachtigd wordt, kijk hier eens of hij geen olie uit de ontluchting staat te blazen, als je de koppeling laat opkomen.
Groeten Marcel
Bedankt voor de tips. Ik ga er deze week gelijk weer naar kijken. Lijkt inderdaad op een lekkende koppelingcilinder. Deze zit bij mij inderdaad boven mijn pedaal. Waar zou ik zo'n revisiesetje kunnen kopen? Is dit zelf te reviceren? (ben wel handig maar geen monteur). Alvast bedankt, ik houd jullie op de hoogte!!
17 jaar
misschien is het te reviseren, maar waarschiujnlijk zijn hier geen setjes voor in de handel. beter en betrouwbaarder is waarschijnlijk een nieuwe cilinder.
Staat er een merk op de cilinder ???? misschien iets van Wabco/Knorr ofzo, dan zou je het bij een onderdelenleverancier kunnen proberen ( Bouwmeester/dronk/b-one), in alle andere gevallen denk ik dat je bij de dealer uitkomt.
Groeten Marcel
Het is een FAG type nr. S5419. Ga er vandaag een proberen te krijgen of anders aan een revisiesetje proberen te komen.
17 jaar
De cilinder kan nieuw besteld worden, kosten: 205 Euro. Ik ga nog proberen om hem bij de remmendienst te laten reviseren. Nog een vraag: Hebben jullie nog tips bij het monteren van de nieuwe cilinder zodat er zo min mogelijk lucht in het systeem komt? Hoe krijg ik de lucht vervolgens uit het systeem?
17 jaar
Die moet je ontluchten. Das niet zo'n probleem. Wel ff met 2 man zijn dat gaat makkelijker.
Gewoon de leidingen losdraaien en op de nieuwe cilinder schroeven.
Potje van vloeistof (olie) vullen tot streepje.
Paar maal pompen tot je druk hebt. Met ingetrapt pedaal de ontluchtingsnippel open draaien tot er olie/luchtbellen uit komt. Dan dicht draaien en dan pas het pedaal weer los laten.
Weer een paar keer pompen en ingetrapt houden. Ontluchtingsnippel weer open met ingetrapt pedaal en wanneer er olie uit komt kijken of er lucht bij zit. Dit blijf je herhalen tot er alleen maar olie uitkomt waar geen luchtbellen meer in zitten.
Zorg er wel voor dat er voldoende remolie in het potje blijft anders blijf je aan de gang.
Let op dat je de rempedaal pas weer loslaat als de nippel dicht is anders trek je weer lucht in het systeem.
Suc6 Gr fred
17 jaar
Als ik het goed begrijp draai ik dus, met druk op het pedaal, de ontluchtingsnippel onder bij de koppeling open, tap de vloeistof, draai de nippel weer dicht, zorg dat er weer druk op het pedaal staat enz., dit blijf ik net zo lang herhalen totdat de lucht eruit komt (deze zit tenslotte boven in het systeem en moet met de nieuwe vloeistof mee naar de koppeling en nippel gevoerd worden...) vervolgens nog meer herhalen totdat ik alleen maar vloeistof zonder bellen heb... Er zit dan dus ook gelijk helemaal nieuwe vloeistof in het systeem!... (Heb alleen van iemand gehoord dat het bij een vrachtwagen heel moeilijk is om op die manier de lucht uit het systeem te krijgen is maar ja, je hoort wel eens meer... :-)) Hoeveel vloeistof zou er in gaan?
Maar weer bedankt alvast!
17 jaar
Klopt. Het gaat er om dat je ten alle tijden eerst de nippel weer vast draait en dan pas het pedaal weer los laat anders trek je de lucht er weer in. Tussendoor met alles dicht ff pompen om weer druk op te bouwen. Ps draai die nippels niet te vast anders breken ze af.
Het kan zijn dat je de pedaal bijna niet in kunt trappen omdat deze met lucht bekrachtigd wordt.
In dat geval de motor starten en als er genoeg lucht op het systeem is ontluchten (met draaiende motor), om het lucht niveau op peil te houden in de ketels.
Ik kan je niet zeggen hoeveel er in zal gaan maar zorg er voor dat je genoeg hebt. Weet uit ervaring dat wanneer je te veel flesjes hebt je deze wel weer terug kunt brengen als ze nog dicht zijn.
Ik denk dat je met 1 liter een heel eind komt. Mss kun je bij de Daf garage anders ff vragen hoeveel er in gaat. Ik weet het echt niet.
Suc6 Fred
17 jaar
Super bedankt! Ik ga aan de slag, je hoort nog hoe het afloopt... :-(
17 jaar
er gaat ongeveer 1/4 litertje in je hele systeem, inclusief reservoir.
De methode die net werd uitgelegd, gaat NIET op voor een vrachtwagen, dit kan dan enkel met een vacuumpomp op de ontluchtingsnippel onder, omdat je nogal een afstand naar beneden moet.
De methode die wij toepassen, die feilloos werkt, en die je gewoon alleen kunt doen is.
Koop een ouderwets oliespuitje van een knaak
Zet hierop een slangetje wat over de ontluchtingsnippel past onder.
Vul de spuit met remolie, en vul het systeem vanonderaf DOOR de ontluchting.
Op deze manier pers je alle lucht naar boven in je reservoir.waar het vrij weg kan.
Groeten Marcel
Zoiets had ik inderdaad al eens gehoord, had alleen de klok wel horen luiden maar wist niet waar de klepel hing...
Nu ga ik alleen nog een domme vraag stellen... bedoel je zo'n ouderwets blikken oliespuitje met een pomp-lip boven op het handvat of zo'n plastic knijpfles of nog wat anders?
Klinkt inderdaad als een vernuftig en vooral handig plan!
Bedankt!
17 jaar
kijk met zijn alle komen we er wel uit. hahaha
17 jaar
wij gebruiken hiervoor inderdaad, zo'n blikken kannetje met een pomplipje eraan. Hiermee kun je met gemak de nodige druk opbrengen om de vloeistofkolom naar 1 meter hoogte te brengen.
Let wel, je hebt die dingen in verschillende maten, pak er een met ongeveer 1/2 liter inhoud, anders moet je halverwege dat ding weer vullen.
Groeten Marcel
P.S. En domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel
Zo, ik heb hem laten reviseren, er weer opgezet, het systeem volgepompt vanaf de ontluchtingsnippel en klaar is kees. Was zo gebeurd en het probleem lijkt opgelost! Super bedankt voor alle hulp.
Groeten Quintin.
17 jaar
succes in elk geval
groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar