close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daf 66 1977: Motor start niet

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Halloa,

Ik reed vanmorgen met mijn volvo 66 naar mijn werk en hij stopte na ongeveer 100 meter. Nog een aantal keer geprobeerd te starten maar ze slaat niet meer aan.
Net even gekeken en ik denk dat ze geen brandstof meer krijgt maar dit weet ik niet zeker. Er zit een extra brandstoffilter tussen de pomp en de caburateur en deze lijkt leeg te zijn.

Zou dit een defecte brandstofpomp kunnen zijn of kan het iets anders zijn? En hoe valt dit te testen?

Alvast bedankt!

Groeten Rick

Geplaatst door

RickVolvo66 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rick ;die pomp zit tegen het blok geschroefd . Haal de toevoerleiding van de pomp en houd deze naar beneden . De benzine moet er nu uit stromen. Zo niet even op die leiding blazen ev. met een fietspomp en voel of er extreem weerstand op zit. De benzine moet er na enige ogenblikken weer uit stromen. Verder kan je het pompje zelf op werking controleren door hem van het blok te halen en het hefboompje in te drukken . Met beide leidingen los moet je een snurkend geluid horen . Ik ga er wel van uit dat er nog genoeg benzine in de tank zit. Je zal niet de eerste zijn waarvan de tank 'snachts is leeg gehaald.
Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Alvast bedankt voor je reactie!
Ik heb net de toevoer los gemaakt en deze naar beneden gehouden, geen benzine..Even met een fietspomp de leiding doorgeblazen en ik hoorde het in de tank goed borrelen, weinig weerstand maar nog steeds geen benzine. Aangezien ik het hoor borrelen moet er nog voldoende benzine in zitten en de meter geeft 1/4 aan?? (Gisteren nog 1,5 liter in gedaan om dit uit te sluiten)

Vervolgens heb ik de brandstofpomp los gemaakt en het hefboompje ingedrukt. Ik hoor de pomp inderdaad lichtjes snurken maar dit is wel vrij zacht, is dat normaal? En waar kan het anders nog aan liggen??

Groeten Rick

RickVolvo66 0

12 jaar

Sluit de leidingen aan op het pompje en doe de test. 1,5 liter wel ...en de auto staat ietwat scheef ? Aan dat leidinkje zuigen kan ook maar als je de smaak van benzine in je mond hebt gehad ............dan is dit de laatste keer . Volgens mij zit er onvoldoende in de tank . ! Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Ola,

Het is helaas niet een tekort aan benzine..
Gisteren nog 5 liter erbij gegoten maar het mocht niet baten.
Vervolgens de toevoer losgekoppeld en gevoeld of het pompje zoog en jawel dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Ook nog even geprobeerd om aan de slang te zuigen en er kwam na lang zuigen een flinke slok benzine naar binnen...smerig! Dus jah..de laatste keer!
Maar nog steeds geen resultaat. Het probleem zit dus tussen de tank en de carburateur maar wat zou dit kunnen zijn?
Zou het kunnen zijn dat alle leidingen vol lucht zitten en dat er daarom geen benzine doorkomt? Of pompt het pompje te zacht?

Groeten Rick

RickVolvo66 0

12 jaar

Haal het slangetje van de carb. en start nogmaals . Het gebeurt ook wel eens dat als je de pomp te vast schroeft de pomp vast staat . De voet buig je om .Gooi voor een vlotte start wat benzine in de carb.
De startmotor is alleen geschikt voor kort gebruik . Stap voor stap dan ondek je de fout.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

idd druppel mu eens wat benzine recht bovenin de carburateur..en start meteen.. wil ie even aanslaan?
Zo ja benzine toevoer/carburateurprobleem.
Vind knap dat je in een oldtimertje rijdt terwijl je zo weinig van techniek weet... dit is echt de basis.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Bedankt voor de reacties! Ik ga het vanavond meteen proberen.
Christiaan, ik vind het heerlijk om in een oldtimer te rijden omdat het tenminste een auto met karakter is. Ik weet inderdaad niet veel van techniek maar sleutelenderwijs leer ik een hoop (is een stuk lastiger bij een nieuwere auto).
Daarom waardeer ik het echt enorm zo geholpen te worden!

Groeten Rick

RickVolvo66 0

12 jaar

Juiste antwoord...je mag blijven :-)

C.Jonker 0
badge

12 jaar

haha...bedankt:p

Het probleempje is verholpen!
Het probleem zat hem in de lucht in de brandstofleiding, na lang zuigen kwam er steeds meer benzinesmaak aan de lucht totdat de extra brandstoffilter volliep, op dat moment de slang snel op de carburateur gestoken en gestart en jawel ze rijdt weer:)

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Groetjes Rick

RickVolvo66 0

12 jaar

Maar wat was nu de oorzaak ............... Toch de tank bijna leeg of was het de pomp of het filter in de tank ?????
Nu de betrouwbaarheid er in krijgen . Leuk dat de motor weer draait.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Ik denk dat de oorzaak vuil in de tank was. Waarschijnlijk heb ik de verstopping uit de slang geblazen met de fietspomp maar door lucht in de slangen startte de auto niet, pas na het volzuigen van de slangen kreeg ik de motor weer aan de praat.
Snel de tank er onderuit halen om deze eens flink te poetsen om dit in de toekomst te voorkomen.

Dat is inderdaad de uitdaging, maar komt goed!

Groetjes

RickVolvo66 0

12 jaar

meer dan de tank spoelen kun je niet doen... inwendig reinigen is iets voor de specialist.
Nadien gewoon nooit helemaal leegrijden zodat je geen rommel gaat aanzuigen en regelmatig de staat van de leiding en filter(s) controleren.
Voor de prijs hoef je het niet te laten :D

Succes !

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Wat er dikwijls gebeurde was dat de 2 rubberen slangetjes OP de tank droog werden en gingen scheuren waardoor er lucht aangezogen werd, in het begin weinig maar langzaam aan steeds meer.......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 66 of stel zelf een nieuwe vraag.