Halloa,
Ik parkeerde gisteren ochtend mijn volvo 66 uit 1977 zonder problemen en 's avonds wilde ze niet meer starten..
In het begin deden de lampjes in het dashboard het nog wel maar hoorde ik enkel een klikje bij het omdraaien van het contact, na veel gewiebel met de (automaat) hendel werkte het nog steeds niet. Vervolgens vielen alle lampjes uit in mijn dashboard.
Aan de accu ligt het volgens mij niet want het licht, groot licht, radio en dergelijke doen het zonder problemen. Wel blijft het piepje dat je normaal hoort als je je lichten aan laat staan piepen.
Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen??
Bij voorbaat dank!!
Rick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je accu.
".....Aan de accu ligt het volgens mij niet........ ". Dit kun je niet veronderstellen maar meten. Dan weet je meer.
Daar heb je gelijk in dus net de accu gemeten voor de zekerheid maar die geeft nog genoeg..
12 jaar
Jij hebt de klemspanning gemeten (op de accupolen).
Meten tijdens het starten. Spanning en bij voorkeur ook de stroom.
Probeer anders eens met een ´donorauto´ te overstarten. Kijk of dit wel lukt.
Anders even de zoekfunctie hier rechtsboven raadplegen (hoe test ik een accu).
Ik ben ondertussen aan het werk maar ik ga het vanavond proberen met een donorauto.
Alvast bedankt Ralf
12 jaar
als lampjes uitvallen is er echt totaal geen stroom meer, want zelfs bij volledig leeggestarte accu zie je die nog wel branden.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Op de startmotor zit een dikke konstante pluskabel vanaf de accu en een stuurdraad voor het relais.
meet of je tijdens het starten ( dus sleutel omdraaien ) of je hier ook spanning krijgt nu.
of pak een dikke !! schroevendraaier en verbind de twee dikke polen van de startmotor met elkaar, start ie nu?
Auto wel in neutraal zetten bij deze handelingen voor het geval de auto wel aanslaat.
De lampjes van het dashboard branden weer, dit was een los contact.
Heb geprobeerd de auto te starten met donorauto maar dit werkte ook niet. (aan de accu ligt het dus niet)
De massakabel van de accu heb ik opgeschuurd (zat veel vet tussen) en opnieuw vastgezet maar dit mocht ook niet baten.
Ik ga vanavond naar de spanning bij de startmotor kijken, alvast bedankt!
12 jaar
Draaid je startmotor niet of springt de motor niet aan?
Als de startmotor niet wil draaien kan dat ook liggen aan een draadbreuk bij de schakelcontacten onder aan de schakelpook. Kwam veel voor.
De startmotor die draait niet.
Bedankt voor de tip! Dan check ik dat ook meteen even vanavond.
12 jaar
Breng met een draad, direct 12V naar de starter, dan weet je dat in ieder geval de startmotor wèl werkt. (of niet werkt natuurlijk)
Succes
Heb je niet gewoon een defecte startmotor? Sla er eens met een hamer op wil wel eens helpen. Het kan best zijn dat de koolborstels versleten zijn.
[quote=Ralf_Jensen]Breng met een draad, direct 12V naar de starter, dan weet je dat in ieder geval de startmotor wèl werkt. (of niet werkt natuurlijk)[/quote]
Er zit al direct 12 Volt op de startmotor...kwestie van doorverbinden achterop relay
Hans, dat weet ik wel, maar ik wilde het TS zo makkelijk mogelijk maken. Als ik zeg dat hij deze moet doorverbinden naar de signaal aansluiting dan kwamen hier weer vragen over. Met het risico dat hij deze 12V tegen massa zou leggen.
Halloa,
Vol goede moed ging ik gisteren aan de slag.
Eerst de 12v getest bij de startmotor, deze was prima.
Vervolgens de signaaldraad gemeten en deze gaf niks, startmotor gestest door de signaalpool en de 12v pool te verbinden en jawel ze startte!
Toen heel de bekleding eruit en gekeken naar losse contacten onderaan de pook. En jawel een los contact, contact vastgezet maar nog geen resultaat.
Alle kabeltjes onderdaan de pook doorgemeten en deze gaven ook allemaal signaal. Even met de handen in het haar maar het enige wat mij nog mogelijk leek was het contact.
Even hotwire'en en jawel hoor! Vroemmm...het contactslot is kapot, de eerste stand werkt naar behoren maar de tweede stand werkt niet.
Heb er nu een schakelaar tussen gezet die de signaaldraad verbindt met de +draad, werkt prima.
Maar wat denken jullie?
Een drukknop tussen zetten en daarmee starten of een nieuw contactslot installeren? En weet iemand hoe je een contactslot moet verwijderen?
Alvast een dikke dankjewel voor alle tips!
12 jaar
Eerlijk antwoord?
Gezien het bouwjaar lijkt mij een aparte schakelaar voldoende...contact aan, druk op de knop, vroemmmm
Ik denk inderdaad ook dat ik het daarbij ga laten. Mooi afgewerkt knopje staat ook niet verkeerd;)
Iedereen dikke bedankt voor de hulp!
Groeten Rick
12 jaar
Het ligt er geheel aan of je waarde hecht aan het zo origineel houden, maar een losse startknop werkt natuurlijk ook prima.
Overigens hoef je het voor de prijs van een ander kontaktslot niet te laten want specialisten en liefhebbers genoeg in nederland.
succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 66 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar