Hallo allemaal,
Ik heb sinds een maand een daihatsu applause en sinds kort een probleem waar ik op forums al veel over heb gelezen en opgezocht maar niet echt kon vinden wat bij mij van toepassing is.
Zoals in het onderwerp al staat borrelt mijn koelvloeistof in het reservoir maar borrelt niet zo dat het er uit giet, blijft er dus wel netjes in zitten.
Dit borrelen gebeurt alleen als ik een lang stuk op de snelweg heb gereden en hem dan stil zet en de moter uit zet, ik hoor het dan in de auto zelf licht borrelen en eenmaal de moterklep open en het dopje van het reservoir er af zie ik het ook borrelen.
Het maffe is dat als ik hier in de stad rond rijd er niks van merk en ook aan de auto zelf merk ik niks al wordt de moter wel gewoon warm.
De radiateur is leeg gehaald en d.m.v druk er op te zetten is er een kapot slangetje ontdekt en deze is dan ook vervangen maar borrelen doet die nog......
- warmte meter in de auto blijft netjes in het midden
- ventilator slaat aan
- geen witte rook uit de uitlaat
- slangen naar de radiateur toe worden niet hard (kan ze nog wat indrukken).
- met het leeg laten lopen van de radiateur zat er ook niet bijzonder veel troep in.
Nu heb ik ook gehoord dat het vervangen van de radiateurdop ook kan helpen maar volgens een dealer zou die ook al is die dop kapot is niet mogen borrelen.
Meer weet ik zo even niet maar morgen ga ik even rond bellen of er een garage een co snuffelaar heeft en dat maar even testen of het misschien toch de koppakking is.
Ik heb deze auto voor weinig gekocht dus ja risico loop je natuurlijk altijd maar daar in tegen wil ik er geen fortuin aan onderdelen voor uitgeven.
Als er iemand is die denkt te weten hoe of wat dan hoor ik het natuurlijk graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er geen co op het water zit(nog te testen?).Waar het water stilstaat op de warme punten,daar gaat het koken.(waterpompcirculatie).Omdat de antivries te sterk is,deze kan de waterkanalen uitvreten.Radiatordop of expansievat zal de koelvloeistof wel onder druk houden(kookpuntverhoging)?ontluchting is misschien niet van toepassing op deze auto.
Hallo student,
Het is alleen de vraag of het ook daadwerkelijk koken is wat de auto doet, en dat hij dit pas na lange afstand doet en niet op korte afstanden waarbij de auto dus wel heet wordt maar niet borrelt is raar.
Ik heb nog geen garage gevonden die een snuffelaar heeft maar wel 2 die zeggen dat als de koppakking stuk zou zijn ik die lange afstanden er niet eens mee zou kunnen rijden.....
Alle 2 de garages kwamen toch met het ontluchtings verhaal, ik zal vragen om dit te laten doen en misschien de radiateur door te laten spoelen om te kijken of het goed doorloopt.
Ik heb namelijk ook wel eens dat als ik hem koud start en ik geef gas dat je het koelvloeistof goed hoort stromen (dit hoor ik als ik in de auto zelf zit) en wat dat nou weer inhoud?
14 jaar
Is daar nog koelvloeistof in het overloop of expansievat.Volgens mij rijdt je met te wenig koelvloeistof rond.Staat op de radiator zelf geen stop.Zie het peil daar eens na en vul evtl bij,nokvol.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar