Daihatsu Charade: Daihatsu Charade GTti turbo

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: GTti turbo

Motor draait bij lage toeren niet echt soepel. Toerentalnaald is nooit stabiel. Zeker wanneer bij koudstart na enkele minuten de toerentallen beginnen te zakken en de choke afslaat. Wanneer je dan moet stoppen, gaat de naald van het toerental tot 4 à 500 omw/min om dan weer te stijgen nr 900 omw/min. Als je dan niet nauwkeurig met gas en koppeling omspringt, slaat hij af.

Motor draait echt bokkig (3-cilinder) maar is toch wel wreed ambetant. Wanneer hij eenmaal warm is doet hij het minder..De Dai dealer hier in de buurt vindt het echter normaal, want dit is de aard van het blok. Ik heb een beetje mijn twijfels bij de wisselende toerentallen en denk aan de injectie en sensoren. Deze GTti heeft namelijk een 10-tal jaren stilgestaan. Heb onlangs ook een Nissan in verkeer gebracht die stilstond van 1990, en de carburator en leidingen hadden ook de geest gegeven.

Bij opstarten met motor die enkele minuten heeft stilgestaan, slaat hij meestal niet aan. Dan moet je een doorstart maken
Hoger in de toeren snort hij als een kater met een raket in zijn achterste!

Vorige week is ook 1 van de drie bougiekabels doorgeknapt, al zal dit er wel niets mee te maken hebben vml!
En de achterruit verwarming gaat maar een klein beetje?

NB: Gebruik de GTti als hobbyvoertuig en hij is in originele staat. Ik ben niet het type dat bij elk rood licht een sprintje eruit perst, maar wens gewoon een perfect lopende GTti die binnen enkele jaren héél speciaal zal worden.

Bedankt alvast

pnol

Geplaatst door pnol (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

hennep (0), 16 jaar geleden

denk dat het blok van binnen vies is ( roet ) hier kun je wel wat voor krijgen compleet brandstofsysteem reiniger dit is een fles van 500ml die doe je in de tank voordat je hem voltankt en het reinigt dan het blok terwijl je rijd. kost ongeveer 20 euro kun je ook wel bij de bouwmarkt krijgen

pnol (0), 16 jaar geleden

Probleem is dat ik die dingen niet vertrouw en je pakt het echte probleem niet aan. Bovendien reinigen die alles nietwaar, waardoor de boel volgens mij kan verstoppen..? Misschien moet ik eens bij een club te rade gaan. Wie weet lopen die GTti's altijd wel zo?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Nee ze lopen niet altijd zo.
Ze lopen wel een beetje rommelig stationnair maar niet dit.
Het is een leuk bommetje, zit er niet een stappenmotor op die vervuild is.
Injectorreiniger kan zeker geen kwaad en helpt vaak ook al een heleboel.
Is de benzine een beetje vers, of zit het er al langere tijd in?.
Zit het benzine filter niet verstopt.
Gooi er eens hoogwaardige benzine in(bp ultimate shell power).
Een liter of 20 en dan 2 flesjes wynns injectorreinger erin en een poosje rijden.
Bougiekabels en bougies en verdeelkap en dergelijke gewoon vernieuwen.

pnol (0), 16 jaar geleden

Hoe lopen ze dan wel?

Hij heeft wel lang stilgestaan, maar sinds 2001 ofzo is er 10.000km mee gereden. Er is toen een nieuwe distributieriem ingezet uit voorzorg en recent nieuwe olie, bougies en nieuwe bougiekabels (doorgeknapt).
Wat is die stappenmotor eigenlijk?
Die injectorreiniger ben ik niet verzot op, die zal hoogstwaarschijnlijk de benzinetank ook flink reinigen (zeker in die verhouding) met als gevolg dat de ganse boel verstopt zit neen? Was het geval bij die Nissan trouwens!

alvast bedankt vr de reactie

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hoe is het benzinefilter?.
En toch lijkt het op vervuiling.
De ganse boel gaat echt niet dicht zitten van injectorreiniger.
Dan is er wel wat anders aan de hand.

pnol (0), 16 jaar geleden

Maar wat is die stappenmotor? Op g**gle liggen zoeken maar niet veel wijzer geworden...zal de benzinefilter eens controleren

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet of deze een stappenmotor heeft, lijkt me wel met injectie, zit bij het gasklephuis.
Ik heb dit motortje nog nooit van dicht bij gezien of aan gezeten.
Dit zijn vaak de meest voor de hand liggende oplossingen.

pnol (0), 16 jaar geleden

Is injectie!

pnol (0), 15 jaar geleden

Hallo,
Ondertussen een half jaar verder en het euvel (zie hierboven) begint me meer en meer de keel uit te hangen al is het niet erger geworden. Garagisten die dit wagentje niet kennen staren naar de 3-cilinder met turbo en bedanken voor de job of verwijzen me door. Het lijkt wel of ik kanker heb...
Binnenkort gaat hij echter binnen voor een onderhoud en DAN moet het gebeuren. Het vervelende aan de zaak is dat ik reeds enkele malen gestopt ben bij dealers en dat ze het eigenlijk nooit echt weten en het steeds over andere zaken hebben. Gaskleppenhuis, ECU, sensors etc...

Via een GTti club in de UK deze info gekregen:

1) Remove the distributor cap and clean the contacts.
2) Check the spark plugs are the correct ones and are clean and gapped correctly ( this can cause many running problems if not the right plugs)
3) If the car has been standing its worth adding some injector cleaner to the fuel
4) HAs the timing been checked to make sure its not a tooth out ?
5) The temperature sensors can fail on the and this might indicate also that the coolant may need replacing. If the coolant is low also the car will not run smoothly due to air pockets around the temperature sensors. Would suggests a cleanse of the cooling system.
6) Check carefully the vacuum hoses are correctly connected. These often get disturbed and replaced incorrectly.

Heb er trouwens net een busje injectiecleaner ingekapt, maar na 100 km autostrade geen verschil.
Wat mij al een paar keer is opgevallen: Wanneer ik de wagen terug opstart na 10 minuten stilstand (dus halfwarm), springt ogenblikkelijk de ventilator aan om te koelen. Dat lijkt me wat bizar gezien niet nodig...Leek zijnde gok ik op een temperatuursensor, die het koelwater meet ofzo? Aan de hand van die gegevens zal dan wel de injectie plaatsvinden en verkeerd zijn?

hennep (0), 15 jaar geleden

heb je alles al nagegaan dan ? bougie's goede type en schoon enz. en de temp sensor zit in de radiator als ik het goed heb en kost ongeveer 20 euro. tip : spoel het koelvloeistofsysteem eens door met sodawater eerst oude koelvloeistof eruit en dan sodawater erin 15 min laten draaien met kachel aan dan dit eruit schoon water erin dit er ook weer uit en dan nieuwe koelvloestof erin . dan is het systeem schoon van binnen.

pnol (0), 15 jaar geleden

En het gaskleppenhuis?

Leo65141 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is de klepspeling weleens gecontroleerd ???
Deze moet zijn inlaat 0,27 warm
uitlaat 0.32 warm
Je moet ze met plaatjes stellen+ speciaal gereddschap

pnol (0), 15 jaar geleden

neen, maar er komen nu vrijdag 2 nieuwe sensoren in en zal het jou oplossing aankaarten bij de garagist. Die kleppen stellen is dat een lange klus?

Leo65141 (0) PRO, 15 jaar geleden

controleren is niet zoveel werk
Als je ze moet stellen heb je speciaal gereedschap nodig en stel plaatjes
Heb je al eens compressie gemeten ???
En een 4 gasmeting uitgevoerd. Dan kom je weer wat meer te weten
suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.