Bij mijn Charade hoor ik tijdens het inparkeren of sturen in een scherpe bocht een knak. Dit is bij zowel links als naar rechts sturen. Heb wel eens gehoord dat dit normaal is bij deze auto's maar ben er toch niet gerust op.
Wil straks namelijk ook wat grotere wielen monteren en wordt hierdoor wel wat huiveriger omdat alles dan ook wat meer te lijden heeft.
Wie weet wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stuur of fuseekogel die versleten is. Of een geknapte veer links of rechts voor. Geluid is dan minder knak maar meer "poing".
Sytze
Zit vermoedelijk in de stuurkolom, komt wel vaker voor bij dit type. Kan geen kwaad.
Als het in een kruiskoppeling zit moet je dat kunnen horen. Het geluid komt dan niet links of rechts, maar uit het midden vandaan.
Als dat is wat gosse bedoelt ben ik een andere mening toegedaan, een kruiskoppeling in een stuurkolom mag absoluut geen speling vertonen, of een zwaar punt hebben. Je kan dit zelf heel makkelijk controleren. Dan is het bijgeluid steeds in dezelfde stuurwiel stand, ongeacht in welke stand de wielen zich bevinden.
Sytze
Klinkt zorgelijk. Wat zou het me kosten om het te laten maken bij de dealer?
17 jaar
Ben geen dealer dus ik kan je de prijzen daar ook niet van geven. Bij een normale garage ben je plm. 150,00 kwijt. Maar laat het eerst eens vaststellen of dat het euvel is.
Kijk zeker even naar de veren.Deze breken heel vaak bij deze auto's.
Als dan de winding om een veerschotel heen zit kun je zeker dat knakgeluid horen.
Voor wat betreft de kruiskoppeling ben ik het ermee eens dat wanneer je deze hoort knakken hij dan dermate versleten is, dat je hem zeker moet laten vervangen.
Hij zal maar vast slaan,dan mag je hopen dat je niet al te hard rijdt.
Succes,
Koos.
Hij is 1 week geleden APK gekeurd dus gebroken veren kunnen we denk ik uitsluiten. Kan ik een een versleten kruiskoppeling goed zien op een brug of onder de motorkap?
17 jaar
Van voren opkrikken,de veren en fuseekogels bekijken en is er speling alles vervangen
Versleten kruiskoppeling zou bij de keuring ook aan het licht moeten komen!
Echter een veer kan natuurlijk elk moment breken.
Gebroken veer lijkt me niet. Heb gisteren op een verlaten stuk rechte weg met een gangetje van 30 km/h de auto steeds snel van links naar rechts gestuurd en elke keer bij links en rechts hoorde ik een knak. Dan zou ik het toch maar aan 1 kant moeten horen? Of heb ik het nu mis?
17 jaar
Als ik het zo hoor blijven alleen de kogels of de stabilisator over. Maar ook dat hadden ze bij een keuring op moeten merken. Heb je toevallig ook een Ac 4 op je keuringsrapport staan?
Sytze
Nee stond niks op. Keuring is verricht bij de Daihatsu dealer dus die kennen dit soort auto's door en door.
17 jaar
Probeer eens om de rubbers/kogels van de stabilisatorstang in te spuiten met wd-40 of iets dergelijks. Wellicht recent nog een van deze rubbers vervangen ????
Groeten Marcel
Kan het eens proberen. Weet wel dat de auto meer dan een jaar heeft stil gestaan bij de dealer dus recent is het niet geweest dat iets vervangen is.
17 jaar
Mogelijkheden genoeg dus...
Zet hem op een brug en kijk eea na, dan weet je zo wat er aan de hand is.
Zelf vorig jaar april een proefrit gemaakt in Suzuki Swift. Met sturen was ook een tik te horen. Dealer toen vertelde dat dit de geleidebuis (van teflon oid) was waarin de stuuras draait. Deze zou met teflon (oid) ingespoten moeten worden. Kan van binenn uit.
Btw: de Swift niet gekocht, maar een Charade ;)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar