close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Cuore 850: Koppeling vervangen

Bouwjaar: 1988

Ik heb er al eerder vragen over gezien maar geen goed antwoord kunnen vinden.

Vraag:

Is het mogelijk om de koppeling te vernieuwen zonder dat de motor er uitgehaald wordt ?

Ofwel is het mogelijk om alleen de bak er af te halen en de motor te laten zitten ?

En zijn er nog handige tips ?

Geplaatst door

VoWi (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb nieuwe koppelingsplaten en een druklager gehaald bij de Dealer. Maar nu moet ik ze er dus nog inzetten.

Volgens de Daihatsu dealer is het gemakkelijkst om toch de hele motor er uit te halen (bovenlangs).

Ik heb nu alles los gehaald, voorbumper en -frame, radiator, etc. er af gehaald. Ook de olie uit de bak laten lopen.

Volgend weekend ga ik de assen los maken en de motorsteunen.

En dan de motor eruit !

Heb tevens nog de tip gekregen om maar gelijk de distributie snaar te vervangen, dat moet dan een 'makkie' zijn, hoop ik.

Dus ook nog even een snaar kopen.



Wordt eventueel vervolgt.



Gr.



VoWi 0

20 jaar

Als het een 4-bak is kan het wel.

Als het een 5-bak is:succes

marcel7039 0

20 jaar

Bij mijn cuore iig wel, de komt uit 1991

Mckoops 0

20 jaar

Vervolg:



Dus ook een nieuwe distributiesnaar gehaald.

De assen gedemonteerd en de motorkap en met zijn tweeen middels een ijzeren pijp over de motorruimte heen en een touw de motor er uit getild. Ging wel lastig want we bleven hangen achter de beugels onder de koplampen. Voor het monteren deze dus ook maar er af halen.

Vervolgens begonnen met aan de ene kant de bak er af te halen en aan de andre kant de distributie afdekplaat. Daarbij constateerde we dat de waterpomp wel erg zwaar ging, met de hand was hij nauwelijks te draaien !

Kon mij wel herinneren dat vorigjaar de V-snaar vreselijk begon te piepen waarna ik maar een nieuwe heb gemonteerd. Ook deze slipte af en toe waarna ik hem wat strakker heb gezet. Nu weet ik dus dat er een andere oorzaak is.

Waterpomp er dus ook maar af gehaald (zit onder/achter de distributiesnaar). Bleek dat het schoepenrad aanliep tegen de achterzijde ! Los draaide hij dus wel soepel. Zal wel iets met de as zijn, hoewel er geen speling is te constateren.

Dit wordt dus een nieuwe halen.

De koppelingsplaten monteren lukte ook niet. Blijkt dat de nieuwe platen groter zijn dan de oude ?

De zondag was inmiddels voorbij dus stoppen en op maandag weer naar de dealer. Nieuwe waterpomp gekocht en gevraagd om de juiste koppelingsplaten. Deze kleine maat kan echter niet meer besteld worden. Dit blijken nog de originele van de fabriek te zijn en bleken te veel te trillen waarna de fabriek een grotere maat heeft gemaakt. Conclusie ik moet ook een nieuwe drukgroep kopen en dus de hele set vervangen. O ja, ook nog wat bakolie gekocht, is wel zo makkelijk.

Begin inmiddels aardig leeg te lopen op deze klus.


VoWi 0

20 jaar

kan je deze klus ook doen als je de auto op poten zet? dus niet op een brug? Ik sta namelijk ook voor deze klus, en weet eigenlijk niet goed hoe ik moet beginnen..
Wat ik zou kunnen laten zitten en wat ik moet verwijderen..

RichardF 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.