Mijn eerste Charade driecylinder '87 gebruikte altijd flink water maar liep na het vlakken van de kop en uiteraard het vervangen van de koppakking wel altijd door tot een zuiger of klep de geest gaf. Daarom 2002 een Charade G100 van '88 met weer een 1.0 driecylinder gekocht. Op een gegeven moment waterverlies wat steeds erger werd, scheur in de cylinderkop. Andere motor erin, die liep twee weken perfect tot de kop weer lek bleek. Weer een andere motor erin, die gebruikte ook altijd water, altijd weer startproblemen, uiteindelijk toch maar weer een ander motortje erin. Dat kreng hield het aardig vol tot dit voorjaar, weer witte rook uit de uitlaat, weer een lekke kop. Geen scheur te zien, koppakking vervangen, toch meteen weer lek dus voor de zoveelste keer een ander motortje gehaald. Zondag(7-11-2010) voor het eerst aan de praat, auto door de APK gejast, na de eerste rit van 20Km spoot het water er weer uit. Dankjewel, gelukkig heb ik een maand garantie!
Mijn andere Charade 1.0 automaat had ook een lekke kop toen ik hem kocht, het motortje dat er nu in zit heeft daar gelukkig nog geen last van, een wonder?
Gebruikte 1.0 driecylindertjes zijn erg moeilijk te vinden, krijgen ALLE Charade driecylinders vroeg of laat een lekke kop?
Op internet zijn weinig klachten te vinden over deze motortjes, ben ik dan de enige mens op aarde met als 'souvenir' een stuk of zes gebruikte Charade-koppakkingen aan de garagemuur? Waarom heeft Daihatsu dit probleem nooit uit de wereld geholpen, het moet toch wel een constructiefout zijn? Is het misschien niet zo erg omdat het geen Mercedes of BMW is? Waarom gaat dat ding bij Fifth Gear niet kapot als Vicky Butler-Henderson zo'n driecylindertje ongenadig op de sodemieter geeft maar bij mij wel als ik normaal rijdt?
Ik ben er behoorlijk murw van en kan inmiddels met de ogen dicht zo'n motor of de koppakking vervangen, weet iemand meer van deze volgens mij toch ècht wel Charade constructiefout?
Is er een manier om nooit weer last van deze ellende te krijgen? Of moet ik terug in de tijd en toch maar weer een Renault4 of een C-Kadett kopen? Die motortjes krijg je zelfs niet kapot als je zonder water en olie plankgas naar Moskou rijdt!
Voor de rest zijn het prima auto´s, het sleutelen gaat ook makkelijk want je kunt overal mooi bij, ze zijn mooi zuinig, rijden ook goed, maar iedere twee jaar de motor vervangen gaat mij zo langzamerhand iets teveel tegenstaan.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bernhard
ik heb zelf een charade dieseltje gehad en heb er 6 ton opgezet (niet gelogen, echt waar) met als klapstuk de laatste 4 ton op sla-olie en daarna op frietvet (goedkoper kon het niet).
heb nooit en te nimmer een probleem gehad met de kop en de pakking.
de reden is dat ik het autootje altijd onder de 2000 toeren gehouden heb tot deze (goed) warm was.
en ja..... men ziet je inderdaad aan als en oud fossiel op de weg in die warmrij periode, maar het is wel het behoud van je kop en pakking.
het is een algemeen bekend verschijnsel bij die driecylindertjes, maar met de juiste handling is het inderdaad onverwoestbaar.
pas je rijstijl aan in de koude periode van de auto tijdens het rijden en je zult zien dat het je minder pakkingen en/of motoren gaat kosten.
Heren, bedankt voor jullie bijdragen, maar problemcar.nl richt zich voornamelijk op het samen oplossen van technische problemen.
Het is niet de bedoeling dat hier auto`s uitgebreid besproken worden; daar zijn andere sites voor, bijvoorbeeld merkenclubs.
Dit kan uiteraard wel via de mail, rechstreeks aan betrokkenen.
Daarom is dit topic gesloten.
mvg, Hans
Moderator Problemcar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar