Beste forumgebruikers
Graag zou ik jullie advies willen vragen over het volgende.
Al een aantal maanden heb ik toenemend olie-verbruik mijn Daihatsu Cuore. Lekkende klepseals is een bekend probleem. De motor liep altijd goed, alleen de rookpluim, met name na even stil staan, was afwijkend.
De auto heeft een aantal maanden stil gestaan (tijdelijk verblijf in buitenland), maar heb om hier toch een keer iets aan te doen daarna besloten om de klepseals te vervangen.
Ik heb daarom de cilinderkop verwijderd en alle kleppen verwijderd, schoon gemaakt (inclusief klepstelen want daar zat met name aan de uitlaatzijde nog wat aangekoekte olie op) en nieuwe klepseals geplaatst.
Gelijk ook de cilinderkop schoongemaakt en gecheckt of deze vlak was (dat was hij). Nieuwe uitlaat/inlaatpakking en nieuwe koppakking en zo weer in elkaar gezet.
Maar
Na het in elkaar zetten loopt de motor niet goed. Heel veel rookontwikkeling (nog meer dan voor het vervangen). Eerst dachten wij nog dat het nog rest olie was in de motor/uitlaatsysteem, maar het wordt niet minder.
Drukmeting gedaan: alle 3 cilinders identiek.
Daarom opnieuw de kop eraf gehaald afgelopen weekend. Eerst de bougies verwijderd, je ziet dan de olie op de zuigers staan. Bij 1 cilinder schoon gemaakt (met doek) met de kop er nog op. Enkele uren later staat er weer een laag olie op de zuiger.
Kop er dus weer af gehaald. De koppakking is nog heel maar wel onder de olie. Bij aftappen helder koelwater, dus geen mix met olie.
We zien alleen geen oorzaak voor de olielekkage.
De vraag is: wat nu? Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klepseals er niet tever opgeduwd , waardoor ze nu niet meer afsluiten op de klepsteel.
Laat eens wat olie langs de klepsteel lopen , dan zie je als hij niet goed afdicht , het vanzelf van de klep lopen.
Hoe ben je in vredesnaam in de cilinder gekomen om de zuiger schoon temaken met de kop er nog op?
Klepseals ga ik inderdaad dit weekend nog een keer nadenken, kop ligt nu in de garage.
Ik heb de zuiger schoongemaakt met de kop er nog op door een stuk doek via de bougie opening te laten zakken en zo de olie laten absorberen...
Nog andere suggesties waar ik naar moet kijken?
12 jaar
De seals moeten het gewicht van de kleppen ruim kunnen dragen. Houd er rekening mee dat de cilindervoeringen kunnen vervormen bij het vastdraaien van de kopbouten.
Laat anders de kop vlakken voor de zekerheid, je moet alles uitsluiten om vervorming te voorkomen. !!!
Klepseals met een pijpje op hun plaats tikken is de doodklap voor ze.!
Succes.
Bedankt voor de tip, ga ik naar kijken.
Nog 2 dingen waar ik aan moest denken:
De aanhaalmomenten voor de kopbouten die in mijn boeken staan zijn 53-59 nm. We vonden dat wel weinig tijdens het weer in elkaar zetten maar hebben dit toch maar gedaan. Iemand daar nog suggesties over?
Als tweede:
Ik mijn (Duitse) manual staat iets over een afdichtingsring tussen de cilinderkop en de kleppendeksel die ik mij niet kan herinneren (zie plaatje). Weten jullie daar iets van?
Sander
[url=http://postimage.org/image/fmcae75ht/][img]http://s8.postimage.org/fmcae75ht/Afdich...[/img][/url]
12 jaar
Dat is gewoon een dop. Kan je met een beetje zwarte kit monteren . Later in tikken kan ook maar dan komt de kit niet op zijn plaats .
Die motor heeft dus nog geen rekbouten . Zorg dat je momentsleutel goed is . Te vast is nergens goed voor .
Ik raad je wel aan na verloop van tijd de bouten opnieuw even na te spannen.
Succes.
Bout gaten goed schoon , uitblazen.
Probleem al opgelost????Warend de afmetingen van de seals goed? Daihatsu kent nogal verschillende maten.Als de maat op de geider niet goed is kunnen ze met klep mee gaan en zo olie langs klep en geleider pompen. Ook niet te ver op de geleider getikt?En anders en meest zekere zijn de zuigerveren. Zie topic van 15 oktober.
Sander W; hoe is het nu met de CUORE .........Altijd leuk om te weten waar het fout is gegaan .
Groet.
Excuses voor het niet meer reageren. Op de een of andere manier krijg ik geen mail meer binnen als er een nieuwe reactie geplaatst is...
Bij deze een kort vervolg.
Probleem is nog niet opgelost helaas. Door tijdgebrek heeft de boel een tijdje stil gelegen, ben van plan binnenkort weer te gaan kijken.
Heb alles nog een keer schoon gemaakt. Kop voor de zekerheid nog een keer eraf gehad om te kijken of het toch niet de nieuwe koppakking was (niet erg waarschijnlijk geef ik toe) maar dat was ook prima. Zelfde probleem blijft.
Plan is nu:
1: morgen nog een keer nieuwe drukmeting (hoewel ik van iemand hoorde dat ik mogelijk ondanks een goede drukmeting toch defecte schraap/zuigerveren kan hebben. Maar goed, als het niet goed is, is dat in ieder geval duidelijk.
2: kop daarna opnieuw eraf halen en naar revisiebedrijf brengen om na te kijken. Weet anders ook niet wat ik hier verder aan moet bekijken zelf. Zie niks mis met de klepseals en is vlak, maar misschien mis ik iets
3. zuigerveren vervangen
4. Als dat allemaal niet werkt 2e hands motor halen en motor vervangen
Iemand een idee hoe ik aan zuigerveren kom?
Wordt vervolgd
Sander
11 jaar
[quote=SanderW]Iemand een idee hoe ik aan zuigerveren kom?[/quote]
Revisiebedrijf. Die kan je ook raad geven indien je nog meer zou moeten of kunnen doen.
Bij zuigerveren- lekkage is er veel carterdruk . Kijk hoeveel gas er uit de olievuldop komt als de carterventilatie DICHT houdt.
Hoeveel kool was er te zien in de verbrandingsruimte. Ook een schone zuigerrand bovenop wijst op slechte zuigerveren.
Verder KAN het zijn dat verkeerde klephoedjes zijn gebruikt of er is bij montage op geslagen .
Ook zijn er spiedemontage gereedschappen in de handel waarbij je met een ingebouwde magneetring de spietjes kunt weg nemen, Weer door eerst op die houder een klap met een hamer te geven!?
De spietjes beschadigen de zachte klepsteel en het oliegebruik is daar .
Zelfs op het internet is een" vakman" m.b.v. een hamer de hoedjes aan het monteren .!!!!! #&*
Succes.,
Tijd voor een update.
Inmiddels nogmaals compressie getest, lijkt toch matig helaas. Daarnaast contact gehad met revisiebedrijf.
Ben nu van plan om binnenkort de kop daar te laten checken, die vandaag er (weer...) af gehaald.
Daarnaast toch maar de zuigerveren vervangen, maar dit heb ik nog nooit gedaan.
Heb wel een werkplaatsmanual (in het Duits) maar dit wordt hierin niet beschreven. Heeft iemand een handleiding waar dit wel in beschreven staat?
Waar ik benieuwd naar ben:
- kan ik bij deze motor de cartendeksel van onderen verwijderen? Kan namelijk niet bij alle bouten vanwege de versnellingsbak
- als dit lukt, neem ik aan dat ik de zuigers naar boven toe er uit kan halen en de zuigerveren kan vervangen met een zuigerverentang?
- als dat lukt, moet ik altijd de cilinders uithonen? En zo ja: moet ik dan grotere zuigers kopen?
- nog andere dingen die hier bij moeten gebeuren?
Misschien is het zowieso makkelijker om het blok eruit te halen trouwens.
Graag jullie reactie, met name of jullie iets van een handleiding hebben om dit te doen.
Sander
11 jaar
Met het blok eruit is het inderdaad makkelijker , maar de werk volgorde is niet helemaal de juiste , had eerst een cilinder lektest gedaan , had je meer geweten over je zuigerveren.
Het verangen van zuigerveren , is wel enige technische kennis endergelijke voor nodig, en door de vraagstelling twijfel ik daar aan.
Waarom dan niet het hel blokje even weg brengen , honen is genoeg , nieuwe zuigers lijkt me niet , maar laat het even beoordelen door een specialist , je zult ook het 1 en ander aan gereedschap moeten kopen ?
Vraagbaak kopen , heb je alle info bij de hand.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar