Hallo,
Iedere keer als mijn vrouw met haar Cuore voor de APK gaat geeft de Cuore problemen met de trommelremmen achter bij de remmentest op de rollenbank. We laten de auto keuren bij een graage die (vrijwel uitsluitend) APK doen. Iedere jaar (nu al voor de derde keer) herhaalt zich hetzelfde spel. De remmen blijken niet goed te werken op de rollebank. Vervolgens gaat een monteur met de auto een tijdje op de openbare weg rijden en doet daarna de test op de rollen bank over met goed resultaat. Kan mij iemand uitleggen wat met de remmen aan de hand is en wat die monteur op de weg met de remmen doet? Roest in de remtrommels sluit ik uit omdat de auto dagelijks wordt gebruikt.
Groet,
Harry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem zit 'm meestal bij dit soort auto's in de remkrachtregelaar(s). Door te gaan rijden en de remmen op te warmen cq. zwaarder te belasten, verdwijnt meestal het remkrachtverschil. Ook bijvoorbeeld de Suzuki Alto heeft hier veel last van. En als monteur kun je soms sleutelen totdat je een ons weegt, maar blijft het verschil toch te groot. Het is nu eenmaal 'n kwaal bij dit soort auto's. maar in de praktijk remmen ze verder uitstekend.
Bedankt voor uw antwoord. Sorry voor de late reactie. Door de week was ik druk bezig met andere zaken.
Tot heden heb ik me helemaal niet gerealiseerd dat deze auto een remmenregelaar heeft. Zou het helpen als ik hem voor de APK keuring wat zwaar laad?
Nogmals bedankt!
Groet,
Harry
18 jaar
nou averdonk, 3 keer nogwel, je wou dit ei zeker ERG graag kwijt !!! :-)
iets zwaarder laden kan inderdaad wel iets uitmaken, maar ik denk niet dat dat het probleem is. Ik denk eerder dat er ooit achter een rem is blijven aanlopen, en dat deze nu iets minder remt ( Trommel te heet geworden, en dus harder geworden), indien je tijdens een proefrit de remmen flink verwarmt, door er met een halfopgetrokken handrem mee te rijden, dan worden ze ook warmer, waardoor het verschil minder kan worden.( warme trommels remmen minder dan koude, verschijnsel dat FADING heet).
Alsdus kan de auto worden goedgekeurt omdat je met het verschil onder de 30% blijft, en hij toch nog genoeg remt.
Groeten Marcel
Misschien gek van mij, maar waarom heb je het niet gevraagd aan de keurmeester zelf die hem al 3 jaar lang keurt?
Wij remmen hier regelmatig even met 2 monteurs in de kofferbak, hahaha, het blijft een dom gezicht. Wij hebben een platenbank, dan heb je er nog eerder last van.
Sytze
Nou hellbat, dat ei viel nog wel mee maar de pc had op dat moment net even kuren..........Kan gebeuren, nietwaar? Tekst is aangepast inmiddels zoals je kunt zien.................
Groeten.
Averdonk,
Nu is zelfs weg.......weg!
Hoe is het met die Opel Kadett automaat afgelopen,is dat inmiddels klaar
of staat deze in een hoekje?
Hans
Dank voor de vele reacties!
Sytse,
Mijn vouw gaat altijd met deze auto op keuring en ze heeft het volgens mij ook wel eens gevraagd. Maar de monteur was niet zo gesprekkig. Overigens is mijn vouw altijd weer blij als haar autotje weer voor een jaartje is goedgekeurd. Snel instappen en wegwezen voor ze zich bedenken :-).
Overigens moeten we dit jaar nog een keer terug voor de keuring omdat ik eerst nog een wieldraagarm moet vervangen vanwege speel in de onderste fusékogel. Ik denk dat ik toch eens wat gewicht in de kofferbak gooi.
Ik heb overigens bijna vier weken moeten wachten op die draagarm. Maar goed dat we erg vroeg voor de eerste keuring zijn geweest. Aanstaande dinsdag lopt de APK af, maar de draagarm kan waarschijnlijk pas zaterdag vervangen.
Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
Groet,
Harry
18 jaar
Hallo, daar ben ik weer meet een tussentijds bericht.
Deze week heb ik de linker wieldraagarm voor vervangen. Toen de auto op de brug stond heb ik meteen eens naar de remkrachtregelaar gezocht, maar deze auto blijkt helemaal geen remkrachtregelaar te hebben. Ik heb de hele remleiding nagelopen, maar ik heb niets gevonden. Voor alle zekerheid heb ik de rem waar het om gaat schoongemaakt met remmenreiniger.
Vandaag weer op keuring geweest. Op de heenweg heb ik de laaste kilometer de handrem wat aangetrokk om de remmen wat op te warmen. Maar vanwege de lange wachtrij zal die alweer koud zijn geweest toen ik aan de beurt was. Weer afgekeurd op te groot remkrachtverschil achter. Daar ter plekke hebben we de remtrommel eraf gehaald. De keurmester dacht dat het aan de wielremcylinder zou liggen. Volgens hem zou die een roestrand hebben waardoor die zou blijven hangen. Ik heb mijn twijfels hierover omdat ik de rembolkken met twee grote schroevendraaiers gewoon heen en weer kan schuiven. Toch maar een nieuw Wielremzylinder besteld. Die gaat er morgen onder en dan maar weer proberen.
Heeft nog iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? Ik heb zelf al aan een verstopping in het leidingsysteem gedacht, maar daar kom ik morgen dan wel achter.
groet,
Harry
18 jaar
Hoeveel procent is de afwijking eigenlijk?
Beckertje 2: Om nou nog meer uitstel te voorkomen zou je de keurmeester kunnen vragen of hij 'n losse remvertragingsmeter kan lenen bij 'n collega. Dan heeft hij geen probleem meer met remkrachtverschil. Het is eigenlijk niet de meest mooie oplossing, maar het kan wel. Of de keurmeester daar aan meewerken wil, weet ik natuurlijk niet. Het is toegestaan. Je moet al eens wat......
Sytse,
De afwijjking is 50%
Averdonk,
Als ik je goed begrijp meet je dan met die losse remvertraginsmeter de werlijke remvertraging van de auto onder het rijden? Ik wist niet dat dit is toegestaan.
Ik ben nog eens de remleiding nagelopen. Voorin op de veerkoker zit nog iets dat volgens mij geen remvertraginsmeter is maar een verddelstuk. Er zit geen arm aan. Zie ik dit goed (zie foto)
18 jaar
Sorry hier de foto
[url=http://imageshack.us][img]http://img212.imageshack.us/img212/5453/...[/img][/url]
18 jaar
Dat lijken me dus de drukregelaars. Die werken met een inwendige veer. Wat betreft de vertragingsmeter: Elegant is het niet, maar het mag. Vaak gebruikt door o.a. mobile keuringsstations of bij bedrijven waar geen plek is voor een rollen- of platenbank. Het verschil zit 'm in het feit dat handmatig gecontroleerd moet worden of de wielen remmen en met de meter wordt de totale vertraging gemeten. Als dit goed is, is het voor de apk OK.
Tja averdonk, maar het lijkt me stug dat een keurmeester die moeite wil doen voor één individuele klant. Trouwens, dit remverschil lijkt me in 2 tellen op te lossen op de ons wel bekende wijze..............
Sytze:Je doet aan klantenbinding of niet..............en voor de rest: dat weet die keurmeester ook wel, neem ik aan...........
Hallo heren,
Nu doen jullie wel heel erg geheimzinnig. Licht eens een tipje van de sluier op m.b.t. 'de bij jullie welbekende methode' ??? Ik ben een fanatieke hobbysleutelaar en wil nog graag iets leren van een paar oude rotten in het vak. Mag ook per e-mail: becke120@planet.nl
Overigens komt mijn zoon net terug van de APK keuring: na 5 minuten continu proberen op de rollenbank met de hakken over de sloot goedgekeurd. Het verschil werd steeds minder.
Ik had overigens de wielremclinder vervangen. Bovendien gaf me de garage, waar ik de wielremcylinder heb gehaald, het advies om eens de remtrommels om te ruilen. En dat heb ik ook gedaan, maar nu lopen de (vaste) kogellagers wel andersom. Maakt dat wat uit qua slijtage omdat ze andersom zijn ingelopen?
Overigens heb ik zelf mijn twijfels of het aan de wielremcylinder heeft gelegen. Ook denk ik dat het ruilen van de trommels geen of weinig effect heeft gehad. Ik denk dat de hydrauylische druk aan de rechterzijde wat lager is.
Tot slot nogmaals hartelijk dank voor jullie steun en adviezen.
Groet,
Harry
18 jaar
Trommels ruilen doen we wel vaker. Geeft vaak positief effect. Voor de lagers maakt het niets uit. Eerlijk gezegd: ik denk ook dat die nieuwe cilinder weinig heeft geholpen. Maar je hebt je apk weer. En daar ging het om.
Groeten.
Harry, de apk zit er weer op, dus dat hoofdstuk is voor dit jaar weer afgerond. En ik ben het met collega averdonk eens dat je soms es iets moet regelen voor een klant.
Sommige auto's vliegen erdoor, en sommige blijven hangen op een klein tuttig detail, terwijl we allemaal weten dat in de praktijk die auto gewoon prima is.
En dat andere, ach niet meer nodig toch?
mvg,
Sytze
Sytze en Averdonk,
Nogmals bedankt voor jullie steun.
Groet,
Harry
18 jaar
Tot volgend jaar om deze tijd, zullen we maar zeggen, hahaha!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar