Vanmiddag heb ik het remsysteem van mijn Sirion 2 uit 2007 geinspecteerd. Dit had ik nog nooit eerder gedaan en vandaag dus voor het eerst.
Bij de inspectie van de remschijven viel me het volgende op bij de eerste schijf:
- het deel van de remschijf dat naar buiten is gericht had een normaal slijtage beeld, slijtage over de hele oppervlakte van het remblokje en een strak opstaand randje langs de buitenrand van de schijf
- het deel van de remschijf dat naar binnen gericht is had een ander beeld, wel een normale slijtage maar niet over de hele oppervlakte van het remblokje. Het remblokje raakt de remschijf aan de buitenrand niet, dit raakpunt ligt ongeveer 1 cm vanaf de buitenrand
- je ziet dit duidelijk op de remschijf en je voelt een overgang op het remblokje
Zonder er verder over na te denken heb ik ook de 2e remschijf geinspecteerd en dat liet exact hetzelfde beeld zien. De remschijven blijken aan de binnenzijdes taps toe te lopen, waardoor de vrij nieuwe blokken daar niet raken.
Ik heb zelf al wel verzonnen dat dit niet normaal is en dat ik nieuwe schijven en blokken ga monteren, maar ik wil vooral ook snappen hoe dit kan ontstaan. Ik heb de auto nu 4 jaar en in die tijd is hij 4x bij in totaal 3 verschillende garages voor een beurt geweest. De laatste keer (1.5 jaar/ 15000 km geleden) zijn bij de APK nieuwe blokken geplaatst.
- Hoe kan het dat deze garages niets hebben gezegd?
- Is dit geen APK afkeurpunt of trek ik verkeerde conclusies?
- Kan het zijn dat de remschijven bij de vorige remblokken zo taps zijn gesleten, waardoor dit met nieuwe blokken heel zichtbaar is geworden?
- Hoe is het dan te verklaren dat beide schijven hetzelfde probleem hebben? Of is dit geen probleem en bestaan er gewoon schijven die aan 1 kant taps toelopen?
- Kan het nog iets met de banden te maken hebben? Deze zijn 2 jaar geleden vervangen.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar ik hoop dat ik het een beetje in woorden heb kunnen uitleggen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of het APK afkeur is , is nu niet meer te achterhalen.
Dat dit soort dingen gebeuren is afhankelijk van de monteur en het bedrijf waar je de reparaties/apk laat doen.
Scheef afslijten is vaak de oorzaak van slecht onderhoud of slecht uitgevoerd onderhoud.
De remblokken verkeerd gemonteerd , zuigers niet goed gangbaar , geleidepennen niet goed gangbaar , vervuiling van de remklauwen , dit kan allemaal bijdragen aan jou probleem.
Nieuwe schijven zijn altijd vlak .
Nieuwe schijven en blokken monteren , alles goed schoon maken en alles op gangbaarheid controleren.
Hierbij een foto van een remschijf die recent gewoon goed gekeurd is zonder aantekening of melding naar de klant.
[quote=Oldchatterman]. De laatste keer (1.5 jaar/ 15000 km geleden) zijn bij de APK nieuwe blokken geplaatst[/quote]
Ik vermoed dat ze toen beter de blokken EN de schijven hadden kunnen doen. De blokken schuin versleten, heeft ook uitwerking op de schijven. Nu zou ik dit alsnog doen als ik jouw was.
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ga nieuwe blokken en schijven monteren en zal de foto's van de oude blokken en schijven nog wel even voor het archief toevoegen.
Mijn vertrouwen in het vinden van een goed autobedrijf heeft wel weer een deukje opgelopen, omdat deze auto de afgelopen jaren toch door 3 goed aangeschreven autobedrijven is bekeken. Ik kan me nu ook weer herinneren (had het ver weg gestopt) dat na de laatste beurt toen ook de blokken zijn vervangen ik me afvroeg waarom de motor opeens veel olie lekte. Bleek de carterdop los te zitten, de olie liep er gewoon langs....
Waren ze na het olie verversen gewoon vergeten de dop vast te draaien. Terugmelding bij het bedrijf leverde het volgende op: oh sorry, we hebben wel een middeltje om je oprit weer schoon te krijgen ...
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar