De achterrem van mijn Sirion maakt erg veel geluid en na het demonteren van de remtrommel kwam ik erachter dat er behoorlijke groeven op het remvlak van een van de remtrommels zit.
Nu staat er in de remtrommel "diameter 181mm max" en als ik de diameter opmeet kom ik daar precies op uit. Vreemde is wel dat deze diameter gemeten is vanaf de rand waar de remschoen niet komt dus eigenlijk buiten het slijtagevlak! Het kan natuurlijk zo zijn dat beide remtrommels ooit al een keer zijn uitgedraaid, maar dat lijkt mij erg sterk gezien de km stand (gekocht bij 88000km). Ik weet niet wat de diameter van een originele remtrommel is, maar het lijkt mij dat ik deze toch moet gaan vervangen. Mijn vraag is of ik ze nu beide moet gaan vervangen of alleen de trommel met de groeven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij slijtage, in dit geval altijd voering en remtrommels vervangen.
Gr. paul
Ok het zekere voor het onzekere, ik ga toch voor de veiligheid en vervang beide remtrommels en voeringen. Bedankt!
9 jaar
Nu heb ik alles vervangen, maar ik twijfel hoe vast de kroonmoer moet aangezien ik bij het demonteren deze met de hand kon losdraaien. Nu is de moer natuurlijk wel geborgd met een borgpen maar lijkt mij wel er los. Als ik de moer vastdraai komt het gat van de borgpen niet op de juiste plek dus zit deze weer te vast. En stelregel is vastdraaien en een slagje terug maar dan zit de kroonmoer gewoon (hand)los. Wiel draait dan natuurlijk wel goed en ook zonder speling maar het zekere voor het onzekere is dit wel juist dat de moer zo los zit?
9 jaar
59-79 Nm
Hier tussenin moet de splitpen wel passen...
Bij vierwiel aandrijving 177-255 Nm
Ok bedankt ga ik vanavond direct proberen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar