Naar nu blijkt heb ik ruim 2 maanden met 1 liter teveel olie gereden (schrik!). Ik kwam hier bij toeval achter. De auto is bij een Daihatsu dealer in Duitsland gekocht en daar zijn ze klaarblijkelijk te scheutig geweest met de olie.
Nu is er aan de motor niks te merken, klinkt gewoon gezond (zover ik dat kan inschatten). In die twee maanden heb ik zo nu en dan wel pittig doorgereden en soms hoog in de toeren gezeten (natuurlijk wel bij een goed warmgedraaide motor).
Het blok is op sommige plekken klein beetje vochtig / zweten (langs rand afsluiting kleppendeksel), of dit te wijten is aan de grote hoeveelheid olie weet ik niet. Geen oliedruppels o.i.d.. Hoogstwaarschijnlijk was dit al zo (het is immers een 13 jaar oude auto), maar zeker weten doe ik het niet.
Olie lekken doet het blok in ieder geval niet, ik heb de auto 3 dagen lang - na goed warm te zijn gedraaid - steeds geparkeerd op een wit laken om olielekkage te kunnen opsporen. Kleed bleef - gelukkig - elke dag spierwit.
Welke schade kan ik nu toch aan de motor hebben opgelopen, zonder dat dit direct waarneembaar is? Waar moet ik op letten? Is een compressiemeting of andere techniek aan te raden om schade in kaart te brengen?
Eventueel kan ik foto's van het motorblok maken.
De auto is een Daihatsu Charade 1.3i uit 1996 met 99.000km op de klok.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je teveel olie in je carter hebt zitten dan klotst de krukas elke keer hierin. bij deze motor weet ik niet wat er in gaat. maar bij sommige auto's hebben nog ruimte over voor extra olie. dit mag je eigenlijk niet zeggen omdat max is maximum en niet wat extra erbij. als ik dit zo lees is mij de vraag of het allemaal olie is. het kan namelijk ook zo zijn dat er koelvloeistof bij zit. hierdoor stijgt de niveau logisch ook. je kunt dit bekijken door de olie peilstok er in te doen en dan met een aansteker eronder houden. de olie zal dan verbranden, de water daarintegen zal dan gaan koken waarna het verdampt.
heb je het teveel er al uit gehaald??
en heb je eventueel nog meer lakens ??
15 jaar
Het teveel eruit halen en dan lekker doorknorren.
beter teveel als te weinig olie.
15 jaar
Tuurlijk heb ik de olie - direct na constatering - eruit laten halen bij de dealer. Het was zeker een teveel aan olie (en geen mengsel met koelvloeistof).
Maar de hamvraag is welke schade kan ik nu toch aan de motor hebben opgelopen, zonder dat deze direct waarneembaar is? (compressiemeting o.i.d noodzakelijk?).
@ Kleijn: Ik heb nog meer lakens, hoezo?
15 jaar
Geen schade. Ik heb er ooit een hier gehad die klaagde over slecht lopen en bijzonder veel roken uit de uitlaat. Bij navraag bleek het dat hij de dag ervoor de olie had laten verversen. Even gepeild, wat bleek, er was 3,5 l olie ingedaan maar men was vergeten de oude olie af te laten. Na aftappen en terug vullen met de juiste hoeveelheid was alles OK en er zijn nadien geen klachten meer geweest en heeft de auto nog jaren gereden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar