close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Dodge Ram Van: Cruise control inbouwen en nog een paar vraagjes......

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 crd

Hello folks....

Wel, na een kleine afwezigheid hebben wij weer een amerikaan gekocht, nou ja, amerikaan.....

Eerst een Chrysler voyager...toen wat anders....en nu een "echte" dodge ram van uit 2002.

Na nazoekingen (en huiszoekingen) ben ik er achter gekomen dat onze dodge voorbereid is met cruise control (yes).
Ik heb onlangs een besturing unit gekocht voor de cruise en wil die gaan monteren.

(er van uitgaande dat dit zomaar kan zonder computers te moet herprogrammeren enzo)

Waarschijnlijk ga ik nu antwoord geven op mijn eigen vraag, maar is het nodig om de airbag te demonteren en daar ergens achter de bedrading (stekkertje) te plaatsten voor de cruise....en ook tevens de ophanging (zit een klein wit railtje bij die de kabeltjes begleidt)?

Zoja, hoe en hoe lang moet de airbag unit "uit" zijn voordat hij spontaan ejaculeerd........huh.......zoiets.

Wel dat is de eerste, maar nu de tweede.

Het duurt heeeeeeeel lang voordat de temp meter van de motor uit de hoek wil komen, ook blijft het nagenoeg altijd koud in de cabine, oftewel de kachel doet het niet.....

Koelvloeistof is wel voldoende aanwezig.

Nu ga ik waarschijnlijk weer antwoord geven op mijn vraag, maar wederom na nazoekingen e.d. dacht ik aan een sensor.

Welke is dat en kan ik dat zelf?

Nou, dit waren dan de vragen die ik jullie wilde vragen en met vragende blik vraag ik jullie om hulp....nou ja.....zo erg is het nu ook allemaal niet, maar toch.

Wat extra info.:

Dodge ram van 2,5 crd highroof uit sept 2002.

Vriendelijke groet Quincie aka Ruud.

Geplaatst door

quinciejones (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Airbag uitschakelen doe je door simpel weg de massa van je accu los te maken,als hij voorbereid is zit daarachter een stekker(een blauwe zo uit mn hoofd) met daarin een blinde stekker,die verwijderen,die van je bediening daarin steken,dichtbouwen accu weer aansluiten en vermoedelijk moet de dealer hem activeren in de computer(als je geluk hebt pakt ie hem vanzelf,maar reken daar niet op...let op de cc begint pas vanaf 40 kmh).
Vraag 2; dus je motor komt wel op bedrijfstemperatuur maar je kachel doet niks? Waarschijnlijk een verstopte kachelradiator,de sensor waar je op doelt zit op je thermostaathuis maar deze stuurt alleen je temperatuur meteraan,en staat dus los van of je kachel werkt of niet...

Kun je hier wat mee?

Dirk, super bedankt voor je reactie, alleen hoe lang moet ik wachten voordat ik veilig de airbag kan loshalen nadat ik de massa van de accu gehaald heb?

En voor die kachel moet ik waarschijnlijk proffessioneel hulp voor inroepen?

Quincie

quinciejones 0

11 jaar

Wij koppelen de accu los,en gaan dan het stuur demonteren dus een exacte wachttijd kan ik niet geven maar wacht een minuut of 10..
Wat de kachel aangaat;ik kan vanaf hier niet jouw sleutel-ervaring inschatten,maar als je de cc/airbag aandurft,dan voorzie ik eigenlijk niet zoveel problemen...

Dirk,

Nog even wat nieuws over de kachel.

Gister na een lange rit zijn wij er achter gekomen, dat als ik rij dan komt en de meter niet omhoog en de kachel blijft (ijs) koud.

Bij stilstaan (kwartier of meer) met lopende motor stijgt de meter wat (een kwart) en wordt het iets warmer in de auto, maar zodra wij weer gaan rijden zakken beiden.

Er worden mij allerlei kreten naar het hoofd gegooid, waaronder: thermostaat, warmte wisselaar, airco bijvullen, koop een andere auto, wacht tot het warmer wordt buiten enz enz.

Heb jij enig idee wat het kan zijn?

Motor loopt goed, vloeistoffen zijn overal aanwezig (ook de berenburg!!).
Niks piept, kraakt en fluit.

Ruud.

ps. nog niet begonnen aan de cruise control, veel te koud........geen garage en ik mag de auto niet in de woonkamer parkeren van de vrouw.....vervelend.

quinciejones 0

11 jaar

Voor de Cruise Controle dien je alleen de schakenlaars te monteren en te activeren in de testkast ivm het elektronische gasklephuis.

Stuur airbag zit vast met 2 boutjes aan de zijkant. Advies is wel accu even lost te koppelen.

Over je kachel klinkt als een weigerende thermostaat dat komt wel eens voor bij deze motor. Warmte wisselaar wilt ook wel eens stuk gaan maar dan vind je olie in je koelsysteem/koelresovair.

Thermostaat is een lastig klusje hij zit namelijk aan de achterkant van de motor.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

11 jaar

Mensen, super dit forum!!!!

Nog even over die thermostaat, kan ik dat zelf, ik heb weinig tot geen sleutel ervaring, maar wil alles leren (om de kosten te drukken), haha.

Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Het is geen moeilijke klus(de thermostaat) maar wel een hoop werk, de gouden tip in dit verhaal; goed opletten hoe je het uit elkaar haalt,desnoods fotos maken en later op de tegenovergestelde manier weer in elkaar zetten...dan moet het goed gaan..

even een korte how-to;
1 koelvloeistof aftappen
2 Thermostaat verwijderen
3 Thermostaat huis schoonmaken (pakkingresten verwijderen)
4 Nieuwe pakking plaatsen (bij twijfel over de afdichting,klein beetje vloeibare pakking op bijde zijden van de pakking)
5 Nieuwe Thermostaat plaatsen
6 Koelvloeistof hervullen en ontluchten(kontroleren op evt lekken)


Succes!

Mannen (vrouwen).

Cruise control nog niet gelukt wegens....griep!!!!

Alles in huis, maar tot nu toe nog niks kunnen doen....

En omtrent de thermostaat, heb ik toch maar de verkoper/dealer ingeschakeld die mij wat tegemoed komt....ik durf het zelf niet aan.

Hoe het met de cruisecontrol gaat vertel ik jullie!!!!

Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Beterschap!

Zo, toch maar even tussen de koortsaanvallen de airbag losgehaald, en bij de keuken tafel eens bestudeert.

Alles is gelukt met de cruise control, alleen zit ik nog met een stekkertje, een schuif stekkertje....ik hoop dat de foto wat duidelijk is, heb `m omcirkeld.

Diegene die aan een rode draad komt, vanaf de airbag/toeter die zit alwel op z`n plaats.

Quinciejones.........ach.....Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Draad van de claxon

Huppetee,

Nieuws!!

Ik heb contact gezocht (vorige week vrijdag) met de verkoper/dealer van onze auto en afgelopen week is er een nieuwe thermostaat in gekomen....oh oh wat heeft die monteur moeten werken, de hele ruitenwisser toestand moest eruit en zelfs de motor moest los om erbij de kunnen....Zowat de hele dag zoet geweest...

Maar!! ik moet zeggen dat ze het perfect hebben gedaan en prijstechnisch is het fantastisch geregeld!!

Ik neem aan dat ik geen namen mag noemen van autobedrijven?

En over de cruisecontrol......computer is ingelezen en de functie is geactiveerd, m,aar hij doet het niet.....ik denk dat de boosdoener toch toch dat losse draadje is wat jullie kunnen zien op de foto van een paar regels hier boven......

Toeter is het niet, die doet het, ik vermoed aarde, maar waar moet ie dan, hahahaha.

Quinciej....Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Ik had gedacht de massadraad van de claxon,maar een andere massa kan ook,hij kan gewoon bij de massa van de claxon op (als ie maar konstant kontakt maakt met het chassis) en dan zou het moeten werken..
Succes!!

Daar wassie weer,

Zogezegd zogedaan, draad vast gemaakt aan de massa van het stuur, maar helaas geen cruisecontrol.

Heb er een foto bijigedaan.
Het is wat lastig te zien, ik heb die draad die op een vorige foto omcirkeld was aangesloten aan het stuur (om massa te maken zeg maar) stuur vast gemaakt enzo, maar helaas.

Heb ik nu pech of heb ik toch nog iets stoms gedaan?

Als ik de auto op contact zet dan gaat wel heel even cruise branden in het display............

Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Zo werkt het ook niet!
De unit waar je de massadraad op vastgemaakt hebt is ge-isoleerd opgesteld...
De draad moet aan massa, waar ook de draad van de toeter op zit.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Hans,

Waar ik het nu op heb gezet zit ook (denk ik) de massa van de toeter.
Dat is toch die zwarte draad die ik zie?

En doormiddel van de bouten die in het stuur gaan is het toch ge massaat?

Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Helaas Ruud;

Hans heeft volkomen gelijk,dat is GEEN massa,de massadraad moet kontakt maken met het chassis,en het verwijderbare deel van het stuur maakt GEEN verbinding met je chassis,anders zou de claxon non-stop afgaan...
Dus: een goede massa maken,dan zal ie wel werken!

Hallo allemaal,

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest was ik er weer!!

Ben erg druk geweest met meten en doen aan de cruisecontrol.

Zoals de eerdere foto`s laten is dat wel de massa van de cruise control, heb deze overal al geplaatst met hetzelfde resultaat, want de zwarte draad die van de claxon komt is de massa van de claxon, de rode draad is de voeding van de claxon.

Volgend de garage is de cruisecontrol functie geactiveerd in de computer (ik heb zo mijn tweifels).

Knopjes zelf ook gemeten, en blijken ook juist te zijn.

Er is geen andere clockspring nodig (gecheckt bij de dealer, telefonisch) en ook geen terugroep toestanden voor mijn auto.

Het enigste wat ik nog kan bedenken is dat de functie weer "uit" staat in de computer of dat er iets anders kan zijn, zekeringen o.i.d.?

Misschien dan toch maar een bezoek aan de dealer om het èèn en ander uit te sluiten.

Offff, hebben jullie nog ideeen?

Groeten, Ruud.

ps. is er iemand die een foto wil delen van de achterkant van de airbag, zodat ik kan zien of het goed is/zit?

quinciejones 0

11 jaar

Hallo allemaal,

Daar wassie weer, haha.

Ik had op google een manier gevonden om iets te testen (driemaal het contact aan en uit).

Daar kwam een code op het kleine display te staan:

P0579

Weer google en:

Possible causes

- Faulty Cruise Control Function Switch
- Cruise Control Function Switch harness is open or shorted
- Cruise Control Function Switch circuit poor electrical connection
Help with this

Symptoms

- Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)
- Cruise control system inoperative


Read more: http://helpforcars.net/obd_codes/p0579_c...

Met andere woorden, de schakelaars zijn niet goed?

Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

nou, ik denk dat je nog steeds geen massa hebt.....de code geeft het al aan.... poor electrical connection........

Mercury 0
badge

11 jaar

Zo, na de zomer ben ik weer terug naar mijn probleem met de cruise control.

Heb al wel het een en ander uitgeprobeerd, maar allemaal zonder bevredigend resultaat.

Cruise control aan "de massa" gedaan, geen reacties van de cruise control.

Aangezien dat het woordje cruise uberhaupt niet in het schermpje komt, ligt het niet aan de rem/koppelings schakelaars (althans nog niet).

Het enigste wat ik kan bedenken zijn de knoppen zelf op het stuur die stuk zijn.

Is er iemand die mij kan helpen met een foto of tekening hoe deze schakelaars zijn verbonden met de rest van het stuur/auto.

Welke draden en dergelijke.

Ruud.

quinciejones 0

11 jaar

Zo, daar was ik nog es.

Na een klein jaar en een nieuwe (gebruikte) versnellingsbak, remmen, schijven, startmoter en lampjes weer eens bezig geweest met de cruise control.

Ik ben nog steeds naarstig op zoek naar een foto van een cruise control die is ingebouwd, en dan bedoel ik èèntje van de achterkant van het stuur, om te zien welke en waar de draden moeten komen.

Heb helaas niemand zo gek gekregen die voor mijn plezier zijn stuurwiel open schroeft.

Ruud.

quinciejones 0

10 jaar

Jiehoeoe!!!!

Het werkt.

Twee nieuwe (2e hands) knoppen besteld, geplaatst en werken!!!!

Iedereen bedankt!!

quinciejones 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.