Dodge Ram Van: RamVan Schokt hevig met rijden en optrekken

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.4i

mijn Dodge Ram Van 2.4i van 2001 (Model Chrysler Voyager 1996-2001) heeft wat issues.

Als ik op LPG rijd, komt deze met horten en stoten van de plek. Vaak moet ik dan ook met slippende koppeling en gaspedaal praktisch helemaal ingedrukt proberen om een beetje vloeiend van de plek te komen.
Ook tijdens het rijden zelf, met accelereren, schokt hij. Net alsof de ontsteking even helemaal wegvalt.
Vooral in de lagere toerentallen is dit erg. De korte bochten die je in de twee zou nemen lukt soms niet, en moet terugschakelen naar de één of met slippende koppeling.
Hij heeft dit probleem al langer echter word het steeds erger. In het begin kon ik er nog wel een beetje mee leven maar het is nu zo erg dat mijn vrouw er al niet meer mee wil rijden.

Schakel ik over op benzine, is dit vele malen minder. Af en toe voel ik hem wel eens wat schokken, maar bij lange na niet zo erg als op LPG.
Tijdens stadsverkeer/fileverkeer schakel ik dan ook regelmatig over op benzine om maar een beetje fatsoenlijk vooruit te komen.

Van de ene kant zou ik zeggen dat ik het bij de LPG installatie moet zoeken, maar omdat ik ook wat voel op benzine twijfel ik hier weer aan.

Ik heb onlangs de bougies vervangen maar het probleem blijft.

Rebel76

Geplaatst door Rebel76 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge Ram Van? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Motor-computers zijn zelflerend op een aantal punten en dan maakt het niet uit of je op benzine rijdt of LPG.
Het klinkt als behoorlijk te arm staan van het LPG-systeem en de motorcomputer probeert dat op te lossen.
Schakel je nu over op benzine dan wordt dat geleerde (flink verrijken) nog steeds toegepast.
Om het gedrag op benzine te beoordelen zul je vanaf de koude start een dag op benzine moeten rijden.

Als het benzine-systeem dan wel goed werkt, kun je naar de LPG installatie laten kijken.
N.B.: Ik zou voorlopig niet meer op LPG rijden om dure gevolgschades te voorkomen.

remon11 (0), 11 jaar geleden

even uit laten lezen bij de chrysler.
misschien een krukas of nokkenaspositiesensor stuk.
ontsteking vervroegd dan niet goed.
succes

Rebel76 (0), 11 jaar geleden

@ oldford: Ik heb nu een tweetal dagen op benzine gereden en nagenoeg geen enkel probleem ondervonden. Dus moet ik het wellicht toch bij de LPG installatie zoeken en/of de afstelling ervan.

@ remon11: ik heb zelf een uitleesapparaat en daar is geen enkele foutmelding naar boven gekomen

Rebel76 (0), 11 jaar geleden

Ik heb de auto uiteindelijk naar een LPG specialist gebracht, het bleek hem te zitten in het hoogspanningsgedeelte van de motor (bougies, kabels, etc.) en moet vervangen worden.
Ik hoop hem na het weekend terug te hebben, en dat dan het probleem verholpen is.

Rebel76 (0), 11 jaar geleden

Auto opgehaald, en het euvel zat in de bougiekabels i.c.m. de bougies.
Beiden vervangen.

De vonk baande zich een weg niet door de bougie maar langs de buitenkant ervan, tussen de rubberen huls van de bougiekabel en maakte contact met de massa van de bougie.
Door de tijd heen vormden zich koolstof banen op de buitenkant van de bougie waardoor de vonk makkelijk erlangs kon en zo geen vonk in de verbrandingskamer bracht.

Omdat tijdens LPG rijden de "huppeldepup"spanning (sorry, vergeten hoe de specialist het zei) veel hoger is dan op benzine is deze er daar ook veel gevoeliger voor en ook zodanig dat ik het alleen merkte op LPG.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.