close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Dodge Ram Van 2008: Koelingsprobleem

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: 2.8CRD, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 110

Ik heb sinds deze week ineens koel problemen met mijn 2.8CRD automaat.
Koelvloeistof was troebel, en expansietankje erg vuil van binnen. Expansie gespoelt en koelvloeistof ververst, temperatuur loop nu nog hoger op dan hij voorheen altijd was.
Gisteren toen ik de van Brienenoord op reed zelfs tegen het rode aan.
Nu dacht ik het gevonden te hebben, omdat het bovenste slangetje van de radiateur naar expansie verstopt zat,deze open gemaakt en weer rijden.

Auto word nog steeds warm en na 50 meter sprong mijn motormanagment lampje aan en schakelde de automaat niet meer??
Wat heeft dit met elkaar te maken....ik weet het even niet meer.

Geplaatst door

Rob_Dodge (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zou een lekkage kunnen zijn in het koelsysteem (naar buiten), waardoor het koelvloeistof niveau daalt en de motor te warm wordt. Dan zou je vloeistof onder de auto moeten vinden.

Maar omdat de koelvloeistof "troebel" is, lijkt dit meer op een probleem met de koppakking. Er komt dan olie/mengsel in het koelsysteem wat de troebelheid kan verklaren. Hierdoor kan er ook koelvloeistof in de motor komen, met alle nare gevlogen van dien. Hierbij zou je witte dampen uit de uitlaat kunnen zien komen. Tevens zal het koelvloeistof niveau dalen (de bijgevoegde troebelmakers uiteraard niet mee gerekend), zonder dat er iets onder de auto ligt.

Was de auto ook "te warm" op het moment dat het lampje aan ging en de bak niet meer schakelde? Als de auto warm was, kan het mogelijk een beveiliging zijn. Als de auto niet warm was, zal het een andere oorzaak hebben. Heb je storingscodes uitgelezen? Zie: https://www.youtube.com/watch?v=j8fV2XXb... (laat het contact de derde keer dus aan). Zie voor alle "P" codes: http://www.allpar.com/fix/computer-codes...

Als dit niet lukt kan een garage de codes uitlezen. Zij kunnen ook testen of de koppakking lekt.

jvr 0

8 jaar

@JVR de koelvloeistof is troebel omdat de vorige eigenaar er blijkbaar een "pil" in gegooid heeft.

Mijn auto staat nu al meer dan een week bij de garage maar het onderdeel (Thermostaathuis) is niet binnen 6 weken te leveren volgens de dealer.
Er is ook geprobeerd er een imitatie huis op te zetten en de temperatuursensor over te zetten maar dit is niet gelukt, het imitatiehuis lekte op de boutgaten.

Ik ben bang het 6 weken wachten word op een nieuw, orgineel thermostaathuis

Rob_Dodge 0

8 jaar

Succes, we horen graag het resultaat.

jvr 0

8 jaar

Daar ben ik weer, er is inmiddels een nieuw thermostaathuis geplaatst, het koelsysteem is gespoeld en de temperatuur lijkt nu in orde te blijven, al vind ik nog steeds dat de meter hoger staat dan voorheen.

Het nieuwe probleem dient zich alweer aan, management lampje aan en dat zegt foutcode P0700, een sensor die de bak nu in noodloop laat schakelen. Gereset en nu start de auto helemaal niet meer, accu is gewoon goed, geeft 12,5 volt aan op de meter maar bij het omdraaien van de sleutel doet hij niets???

Rob_Dodge 0

8 jaar

Volgens deze site https://www.obd-codes.com/p0700 geeft de code aan dat er iets met de transmissie aan de hand is, maar geeft niet aan wat het probleem precies is omdat het een algemene code betreft die de motor computer krijgt van de transmissie computer (de motor computer kan geen fouten in de transmissie detecteren).

De enige manier om hier achter te komen is de transmissie uit te (laten) lezen met een uitlees apparaat.

Wat zou kunnen, is dat er iets is gebeurt tijdens het laatste bezoek aan de garage (stekker los geraakt, draadbreuk, koelvloeistof in een connector gelopen, accu leeg geraakt en gestart met een hulpstart waardoor de elektronica van slag is geraakt). Maar het kan ook een andere reden hebben, zoals een te laag transmissieolie niveau. Op welke manier is de storingscode "gereset"?

jvr 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.