auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Dodge Ram Van 1998: [Ram Van '98] Olielekkage versnellingsbak

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2400

Okeej, vandaag mijn Dodge Ram Van '98 2.4i weer eens op de brug gehad, omdat hij nog steeds olie lijkt te lekken.

Heb de auto 2 maanden in mijn bezit en sinds een maand ontdekt dat de versnellingsbak olie lijkt te lekken. Aanvankelijk vermoeden wij dat het de motor zelf was, aangezien het geen zware transmissie olie-geur had. Nu blijkt dat Chrysler 'gewoon' motorolie in de versnellingsbak heeft zitten, en dus daar gezocht.

Afijn; We dachten de lekkage te vinden in de afdichting tussen het huisje waar de snelheidsmeter in zit en de bak zelf. Dit is een 'verloop' stukje wat op de bak geschroefd wordt, aan de rechterzijde, waar de langste aandrijfas uit komt. Deze pakking (smeerpakking) vervangen, maar na mijn recentelijke vakantie rit van 3000+ km, ligt er weer wat olie op de grond. Door het rondslingeren van de olie, die terecht komt op mijn rechteraandrijfas, zit de gehele voortrein, aan de achterzijde van de motor/ophaning onder de olie. De lekage localiseren is dus zodoende lastig. Veel punten kunnen het niet zijn. De snelheidsmeter is hoofdverdachte, maar deze sluit perfect aan op de bak, de o-ring is goed en het binnenwerk is volledig dicht. Wat heet; langs de stekerpolen kan niets lopen, omdat daar geen ruimte is.

Mijn vraag; wie heeft er tips of bepaalde punten die we extra kunnen controleren om eea uit te sluiten en dus op te lossen?? Onderzijde is momenteel geheel gezuiverd, maandag weer kijken of we de bron kunnen vinden...

Geplaatst door

Cruelcycles (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewone olie in een versnellingsbak??? is het een handbak of een automaat??? In een automaatbak zit hydraulische (van oorsprong rode) olie!!. als je dit bijvult met gewone olie dan kun je de bak wel op je buik schrijven!!!!! een handgheschakelde bak heeft verschillende viscositeiten bakolie, ik heb geen idee wat chrysler hiervoor gebruikt. Misschien lekt je krukas keerring aan de kant van de bak en komt het zodoende via de bak naar buiten??? Karel Oto in katwijk is specialist in deze wagens, volgens mij heeft ie ook een website, misschien dat zij je verder kunnen helpen. de versnellingsbakken van Chrysler zijn niet echt tof, in Antwerpen komt elke week volgens mij een container vol nieuwen aan. Ook een bedrijf dat veel verstand heeft van (automaat) bakken is de firma Autrans in Lunteren, zij geven ook vaak telefonisch wel advies.

Succes Peco

Mercury 0
badge

19 jaar

hallo,
598 schakelbak alleen vullen met atf+3 of ATF4(laatste is bij elke dealer te krijgen in literverpakking. max 2.8 ltr nodig bij een volledig lege transmissie.
olielekkage voorkant schakel-transmissie komt bijna nooit voor oorzaak of achterste krukas keerring of motorolie wat lekt door rotte koppakking
komt vaker voor
bel anders maar Imex BV in Landgraaf-045-5312044
vraag even naar frank

frank3203 0
badge

19 jaar

Frank, zo ver het nu voorstaat heb je inderdaad toch gelijk gehad. We hebben de boel goed in de gaten gehouden en zo goed mogelijk proberen uit te sluiten wat het allemaal niet kán zijn.

Ik heb vorige week een controle laten uitvoeren door Chrysler Eindhoven, welke mij perfect hebben geholpen. 90% zeker is het toch de koppakking. Het euvel van de 'rotte koppakking' wat je beschrijft werd daar ook bevestigd. De originele koppakking zit er nog in, dus dikke kans dat het inderdaad dat o-ringetje is van het oliekanaal. Ik hou het oliepeil goed in de gaten en hoop ergens in de komende 2 weken de koppaking te kunnen vervangen.


Bedankt voor de hulp eenieder.

Cruelcycles 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.