Dodge Ram Van: Stotteren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,4i-16v

Hallo,
Laatste tijd begint de motor te stotteren. Was eerst een paar keer in de zoveel tijd en nu dus wat meer. 't Lampje "check engine soon" brand nu ook af en toe en dat was eerst niet.
Nu is mijn vermoeden een kapotte lambdasonde. De wagen heeft 315000 km gedraait en draait verder nog goed. 't is de 2de kat en de sonde is volgens mij de eerste.

Nu zag ik ook een scheur in 't uitlaat spruitstuk zitten. Is dit van invloed op de sonde?
Wat zijn de kosten van een nieuw uitlaatspruitstuk ongeveer en is dit zelf te doen om te vervangen?

Gr.Tino

Maritieme

Geplaatst door Maritieme (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge Ram Van? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

uitlezen EN spruitsuk vervangen

Maritieme (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Computer uitgelezen en kreeg de volgende code P0352 "Ignition coil #2 primary circuit". De omschrijving die erbijstond was " peak primary circuit current not achieved with maximum dwelltime". Steckers etc nagelopen en niks gevonden. Morgen even een nieuwe bobine, bougies en bougiekabels monteren.

Spruitstuk laat ik nog even zitten.

Maritieme (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Vandaag bougies, kabels en bobine vernieuwd. Motor loopt weer zonder stotteren.
Spruitstuk laat ik nog even voor wat 't is. Voor de kosten hoef ik 't in elk geval niet te laten (ong 90 Euri's EX) wel voor 't werk (je kunt ook overal zo lekker bij @#$#@!!?)

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

bedankt voor de feedback

gr

peco power

Maritieme (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Nu weer anderhalve week verder en vandaag (weer op Zondag uiteraard) was 't storteren weer even terug. Lampje "check engine soon" brand nu ook.
Morgen weer uit laten lezen.
De bobine zit boven op 't blok.
Zou 't kunnen dat deze door 't gescheurde spruitstuk op een gegeven moment te warm wordt? Of is dit vergezocht? Voorop gesteld dat hij weer dezelfde foutcode zal geven.

Maritieme (0), 14 jaar geleden

Auto is net uitgelezen en storing was weer P352
Ritje naar de garage reed ie wel gewoon zonder stoteren.

Ben bang dat 't dan de computer is.
Misschien iemand nog een idee?

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

Lees onderstaand verhaal even ,soms moet je even een stapverder gaan,
OK P1390 heb je nog niet gehad maar toch ....
betreft een Chrysler Neon 2.0 1995
Auto komt rijdend binnen met 2 code's
1 P1390 Timing belt skipped one tooth or more
2 P 0351 Ignition Coil "A" Primary/Secondary Circuit
eerst maar eens code's gewist en opnieuw laten warmlopen
loopt koud perfect ,na 10 min stationair lopen na 1ste keer inslaan elec koelvin
"jumpt "hij van 700 naar 3000 naar 700RPM
1 P1390 Timing belt skipped one tooth or more
2 P 0351 Ignition Coil "A" Primary/Secondary Circuit
disdeksel los en voor alle zekerheid timing gecontroleerd > OK
Bobine even met goedwerkend exemplaar uitgewisseld >geen verschil
Nokkenas signaal met ledje > geen onderbreking
Krukas signaal met ledje> geen onderbreking

bewogen met gehele kabelboom > geen effect

auto lopend op brug zie ik dat er een stukje kabelhuls los zit,pak een kniptangetje
om dit los te knippen en raak hierbij de krukas-sensor (met hand)en slaat gelijk af !!
omdat dit precies achter de rechtse aandrijfas zit begon ik te twijfelen,toch krukassensor ??
een nieuwe erin geschroefd en opgelost !! ook geen code meer !!
oude krukas-sensor zat er volgens klant geen 2 maanden in ,echter geen org. maar vervangend merk .

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

Tip voor de reparateur van deze auto
als hij begint te stotteren kijk eens op pin 4 en 11 of je een signaal uit je computer krijgt ,
wel een led-spanningszoeker gebruiken,vermoedelijk een eindtrap eruit liggen

Maritieme (0), 14 jaar geleden

[quote=Frank3137]Tip voor de reparateur van deze auto
als hij begint te stotteren kijk eens op pin 4 en 11 of je een signaal uit je computer krijgt ,
wel een led-spanningszoeker gebruiken,vermoedelijk een eindtrap eruit liggen[/quote]
Fout is weer gewist, auto ook weer warm laten draaien, niks aan de hand. Auto rijd verder goed.

Volgende stap is om toch eerst 't uitlaatspruitstuk te vervangen want daar kun je niet omheen. wordt ook erg warm daar.

En die eindtrap? Zo'n versterker ligt er toch uit of hij doet 't en niet er tussen in toch?

Frank3137: Hebben wij elkaar niet over de Telefoon gesproken, afgelopen maandag? Overigens computernummer was 4742822 ofzoiets in iedergeval geen 7200

check

Beste antwoord, geplaatst door Maritieme (0), 14 jaar geleden

Inmiddels 3 maanden verder.
Volgende is tot nu toe gedaan:
Bekabeling (kabelboom) bloot gelegd en nagelopen op beschadigingen.
Stekkers nagelopen.
Computer verscheidene malen uitgelezen.
Injectie gedeelte nagekeken, niks mis mee.
Krukassensor vervangen.
Lambda sondes + uitlaatspruitstuk vernieuwd.
Gasklephuis en stappenmotor nagezien en schoon gemaakt.
Hierna nog steeds stotteren. Tijdens stotteren is de stekker van de nokkenassensor losgetrokken en zowaar auto blijft lopen en nu zonder stotteren.
Stekker erop en auto stottert weer.

Nokkenassensor vervangen en de auto rijd nu inmiddels alweer een week goed.

Met dank aan Dave Mouws

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.