Fiat Punto 2007: Aandrijfas ?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v (350A1.000)

Hallo deskundigen,

Ik heb een probleem met mijn fiat grande punto 1.4 8v. Bij het aangrijpen van de koppeling in de eerste en tweede versnelling, stottert en "bokt" de auto. In de hogere versnellingen is het probleem er ook maar minder nadrukkelijk en nauwelijks merkbaar aanwezig. Ook bij het loslaten van het gaspedaal (zodat de auto op de motor afremt) krijg je een paar vreselijke stoten waarna de auto geleidelijk aan normaal op de koppeling afremt.

Ik denk dat dit te wijten is aan speling op de aandrijfas. Ik heb gezien dat er bij de binnenste aansluiting van de as naar het differentieel een lekkage is. Waarschijnlijk is de ashoes lek, alleen twijfel ik eraan of dit probleem wel door een lekke ashoes is te veroorzaken. Zou het niet zo kunnen zijn dat juist door het schokken de hoes gescheurd is en dat dit probleem eerder komt door een defecte aandrijfas.

In dit geval is er normaliter alleen sprake van een defecte linker voor aandrijf as. Of zou het probleem kunnen liggen aan de koppeling van de as met het differentieel, het kruisstuk. Of is het juist raadzaam allebei stukken te vervangen, of misschien wel iets anders en ligt het probleem helemaal niet hier.

Ik heb in het verleden al aan deze linkerkant de volgende onderdelen vervangen: draagarm, stabilisatorstang, veerpoot en de spoorstang. Aan deze onderdelen zou het waarschijnlijk dus niet liggen, omdat dit allemaal gloed nieuw is.

Is er iemand die dit probleem herkent, of dit ooit zelf heeft meegemaakt. Of misschien ziet iemand dat het ergens anders aan zou kunnen liggen. Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt,
Kris

kriswkn

Geplaatst door kriswkn (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

ik denk eerder aan een motorsteun ( ashoes wel vervangen)

kriswkn (0), 10 jaar geleden

Vergeten te zeggen, de motorsteunen heb ik ook gecontroleerd. Deze leken in orde, geen scheuren etc. Ik heb dit verder getest door de motor een enorme swieperd te geven, die stond direct stil. Of is dit niet de manier om dit te controleren.

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb geen oorzaak, maar die kardankoppeling aan de bakzijde links is vaak nogal wat vettig. Het is heel heel lichte lekkage die van hoger aan de versnellingsbak komt.
Dit zal normaal niet de oorzaak zijn van je probleem.

kriswkn (0), 10 jaar geleden

Is het dan raadzaam om de ashoes te vervangen, of blijf ik een zweterige bak houden. Ik heb verder geen scheurtjes etc aan de hoes gezien.

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de lekkage van hoger komt, dan zal de ashoes vervangen niets veranderen. Als ze niet lek is hoef je ze dus ook niet te vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.