Fiat Palio: Achterruitenwisser

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

De wisser achter staat midden op de achterruit, precies in gezichtsveld.
Weet iemand of deze apart gezekerd is en waar zit deze zekering dan?

eddyvisser

Geplaatst door eddyvisser (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Palio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jeroen pinda (0) PRO, 16 jaar geleden

motortje zit waarschijnlijk vast met de hand een beetje helpen dan gaat hij weer verder naar 0 stand evt uit elkaar te haalen en gangbaar maaken is mogelijk met beleid als het niet lukt en je wilt niet tot vervanging over gaan moertje los draaien onder de wisserarm en op de voor jou gubstigste stand terug monteeren een nieuw motortje kost volgens mij niet echt veel want er zit op deze motortjes een ruilsysteem op bij de dealer informeer er maar eens naar deze zijn volgens mij niet zo prijzig er zit hiervoor wel een zekering maar welke dat is staat in je instruktieboekje id aanwezig maar als er spanning komt is de zekering heel en volgens mij zit deze niet apart gezekerd en moet er dus meer zijn dat het niet doet

eddyvisser (0), 16 jaar geleden

het instructieboekje is in het duits en vermeldt niks over zekeringen.
op de klep van de zekeringen kast staat geen aparte zekering voor de achterwisser
ik dacht aan zwevende of een achterin

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

kan ook nog zijn dat de ruitewisser zijn massa via de scharnieren haalt, en dat kan bij oudere auto's ook problemen geven --> oplossing is om een massadraad tussen de klep en de carosserie te maken.

thei11316 (0), 16 jaar geleden

Zekering nr1(linksboven in de zekeringkast)20Amp is de zekering voor de Ruitenwisser/sproeier voor en ruitenwisser/sproeier achter.(pag 170 van het insructie boekje)
De massa is gewoon in de kabelboom meegenomen met de rest van de kabels,maar als die onderbroken is in het flexibel gedeelte waar deze de uit de carrosserie komt(meestal daar),dan moet ook de kentekenplaat verlichting en het 3e remlicht niet branden.

De as van deze ruitenwissermotor wil soms vast gaan zitten,een spuitbusje met siliconenspray vericht dan wonderen,even langs de as in het lagerbusje spuiten,laten inwerken en deze handeling een paar keer herhalen en alles draait dan weer.

eddyvisser (0), 16 jaar geleden

op de print van de wisser zat een printbaan doorgebrand, waarschijnlijk doordat de motor zwaar loopt
(Dit is door de garage doorvebonden d.m.v. solderen.) Dit gepruts zint me helemaal niet
Weet iemand hoe je bij het motortje komt, hoe de bekleding los gaat?

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

tja, Eddy, jij noemt het gepruts, maar als de garage ook heeft gedaan wat Thei 11316 heeft gedaan, heeft het jouw een hoop geld bespaard. Een hoop mensen zouden willen dat hun garage zulke problemen niet alleen oplossen door het vervangen van dure onderdelen.

jeroen pinda (0) PRO, 16 jaar geleden

?????? hebben het gangbaar gemaakt volgens mij en een interesant verhaal vertelt van printplaat

eddyvisser (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag de motor zelf gesmeerd en getest.
als je de arm van het raam afhaald en laat draaien dan zie je het geheel behoorlijk bewegen.
bestaat er eenwerkplaatshandboek of cd van de palio en kan iemand mij er aan helpen?

thei11316 (0), 16 jaar geleden

Ik zou zelf ook die verbrande printbaan doorgesoldeerd hebben of overbruggen dmv een draad.
Zekeringen zijn er om de bedrading te beveiliggen,denk dat de zekering van je ruitenwissers zwaarder is dan de voorgeschreven 20 amp.

Achterpaneel van de klep zal w.s. ergens met schroeven en/of drukkers vastzitten,heb hem zelf nog nooit los gehad.

eddyvisser (0), 16 jaar geleden

Het doorverbinden van een printbaan d.m.v. een draad of soldeer is niet zonder risico.
De printbaan is berekend op eeen bepaalde stroomsterkte bijv.500 mA als je dit nu doorverbindt met soldeer of een draad dan is dit vaak vele malen hoger te belasten bijv 2,5 A.
Mocht er dan weer sluiting of overbelasting optreden dan is de kans op brand d.m.v. het heet worden van de draden zeer groot.
Zeker als de zekering ook nog verhoogd is van 20 naar 30 ampere.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

Eddy, ik ga er wel van uit dat de printplaat berekend is op het belasten met 20 A, en dan maakt het voor mij niet uit dat de printbaan wat breder is (anders zou die printbaan juist als begrenzing werken, en daar is ie m.i. niet voor ontworpen, want dat is iets wat de taak van de zekering is) Het lijkt me trouwens ook niet dat er 20 A over een printbaan of een printplaat loopt, maar dat kan ik mis hebben.

eddyvisser (0), 15 jaar geleden

gisteren de bekleding er afgehaald en motor eruit
opengemmaakt, zat muurvast op de aslagering, uiteindelijk los gekregen en draait nu weer naar behoren

Highway (135) PRO, 15 jaar geleden

Had je het zo druk? Bijna een jaar na dat je de vraag gesteld hebt.

eddyvisser (0), 15 jaar geleden

nee ik had niet druk
maar in eerste instantie deed ie het (half jaartje of zo) en dan komt het er niet van.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Palio of stel zelf een nieuwe vraag.