Fiat Bravo: auto wilt niet meer starten, maakt kortsluiting

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

hallo,

Toen ik afgelopen weekend mijn vriendin naar huis bracht ging plotseling het lampje van mijn fiat code branden, ik was nagenoeg op haar oprit al dus daar mijn auto stilgezet.
Wil ik na het afscheid terug vertrekken gaat mijn starter maar een klein slagje rond.. conclusie op dat moment.. batterij leeg? dan maar startkabels gepakt en auto starte zonder problemen weer.. naar huis gereden maar onderweg begon hij al wazig te doen.


-> als ik mijn lichten opzette dan viel mijn toerenteller en snelheidsmeter een halve seconde uit ofzo, dan weer normaal. Dit bleef zo voorkomen.
-> als ik mijn grootlicht gebruikte dan pakte hij de ontsteking zelfs volledig weg met schokken van de motor tot gevolg.

alle andere verbruikers hadden geen rare invloed. (airco, kachel, elec.ruiten)

-> gevoel van vermogensverlies.?

eenmaal thuis gekomen auto stilgelegd en opnieuw proberen te starten. batterij weer volledig leeg leek mij.
Voltmeter erbij gehaald en eens wat metingen gedaan.. : batterij gaf gewoon nog 12volt
--> opnieuw met startkabels gestart: laadspanning gemeten, was ook OK.. 14,7 volt
dus mij leek het dat de batterij en alternator nog naar behoeven functioneren.

dat was twee dagen geleden.. toen wilde mijn auto nog met startkabels starten...



nu heb ik het volgende probleem..

intussen al een andere batterij gehaald om te kijken wat het verschil was, echter mijn oude bleek ook nog gewoon goed.
als ik nu mijn batterij aankoppel dan werken al mijn verbruikers gewoon goed..
contact op, lampje van fiat code gaat uit.. dan wil ik hem starten en PATS!! vonken van mijn batterij en ineens doet niks het meer, enkel een heel flauwe spanning op het dashboard en binnenverlichting blijft over, voor de rest alles dood..
als ik de accuklemmen loshaal en de batterij opnieuw aankoppel werkt alles weer normaal, tot ik mijn contact omdraai dan gaan de vonken er weer vanaf en kan ik vooraf aan beginnen..
hetzelfde probleem is er nu ook met startkabels, ik krijg zo ook die vonk en dan een heel flauwe spanning..

ergens een kortsluiting??

al heb ik geen idee waar...

ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen!

alvast bij voorbaat dank


groeten wouter van goch

woutervangoch

Geplaatst door woutervangoch (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Bravo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (290) PRO, 15 jaar geleden

De pluskabel gaat vanaf de accu naar de startmotor en de dynamo.
Kijk even of deze kabel niet is doorgesleten en sluiting maakt tegen het motorblok.

mvg,
Hans.

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Wouter

De accupool zit wel gewoon goed vast ? en niet los met de hand erop geduwt ? dan wil het ook nog wel eens gebeuren als je start en een vonk ziet omdat hij dan veel power vraagt..

Meet eens op de accu met een multie meter,iemand laten meten,en dan ook tijdens het starten,en kijk hoeveel Volt de accu dan nog aangeeft,komt hij al onder de 10,dan is of de accu slecht,ook kan het zijn dat je startmotor ver overleden is..

Die problemen dat hij gaat stotteren met het licht aan,en bijna uitvalt met veel verbruikers,duid op een stroom probleem..dan kan de dynamo nog wel bijladen,maar als de accu kapot of heel slecht is,is dat te weinig om alles goed te laten functioneren!

Maar even meten tijdens het starten..

Gr Stefan

jeroenmonteyne (0) PRO, 15 jaar geleden

nieuwe accupolen monteren

woutervangoch (0), 15 jaar geleden

hallo aan allen,
mijn probleem is voor het moment verholpen, bedankt voor jullie bijdragen!
Ik kan niet precies zeggen wat het was maar wel wat ik denk.

ik heb zoals voorgesteld de plus-kabel gecontroleerd op slijtage en/of sluiting met het blok.
hier kon ik echter niks vinden, ik kwam wel de een kabel tegen die naar mijn verlichting ging, die was bloot komen liggen en lag tegen mijn ( metalen) zekeringkastje aan.. dit verklaarde misschien ook het rare voorval van het wegvallen van mijn instrumenten bij het opzetten van mijn verlichting...
Deze dus terug ingetaped en goed weggestoken, verder ook nog eens contacten van mijn starter losgehad maar hier zag ik niet echt iets vreemds aan.
batterij aangkoppeld en hij starte van de eerste keer zonder problemen.

hierbij hoop ik dat mijn probleem blijvend is opgelost.


groeten wouter van goch

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Hopend dat het nu verholpen is,

Bedankt voor je feedback..

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.