Mijn vriendin heeft ruim een jaar geleden een Fiat Bravo 1.4 (12V met airco) uit 1998 gekocht. Na er een tijdje probleemloos mee gereden te hebben begon het injectielampje soms te branden. Als het lampje brandde, dan liep ook soms de motor erg onregelmatig (inhouden/stotteren) en soms sloeg hij dan gewoon onder het rijden uit en startte dan heel slecht. Dit alles komt voor bij nat weer en droog weer en op koude dagen en warme dagen, maar ook net na het starten of gewoon met een warme motor onder het rijden.
In eerste instantie zijn we terug gegaan naar de garage waar ze hem gekocht heeft. Daar hebben ze de draadboom van de motor vervangen, de waterpomp, radiateur en een deel van de uitlaat. Helaas heeft dit alles niet geholpen. Het lampje bleef willekeurig gaan branden en de motor bleef soms erg onregelmatig. Een blik van mij onder de motorkap wees al snel uit dat de betreffende garage prutswerk geleverd had (wel 600,00 moeten afrekenen). De radiateur zat met ijzerdraadjes vast en de bedrading was een en al plakband en hing overal los op de hete motordelen.
Samen met een bevriende garagehouder ben ikzelf aan de auto begonnen om hem weer in orde te brengen, te beginnen met een grote beurt ..... bougies, verdeelkap, rotor, olie luchtfilter, oliefilter en brandstof filter vervangen en uiteraard alle losse zooi gewoon netjes vastgezet. Helaas bleef het probleem met het injectie lampje onverandert en ook bleef de motor bij vlagen inhouden en stotteren.
Aangezien ik een klep behoorlijk tekeer hoordde gaan heb ik vervolgens een andere nokkenas geplaatst, maar ook hiermee bleef het probleem onveranderd. Als volgende stap heb ik er een nieuwe tankdop op gezet, want ik dacht dat het wellicht zou kunnen dat het probleem ontstond doordat hij vacuum trok. En heb ik het injectieblok helemaal gereinigd. Helaas ook dit bracht geen oplossing. Vervolgens maar een keer uit laten lezen bij de dealer. Helaas geen foutmeldingen!
Vervolgens jullie forum er maar eens op doorgespit. De lambda sensor leek mij een logische verklaring dus heb ik die gelijk vervangen, maar ook nu weer bleef het probleem overgewijzigd. Nog maar een keer jullie forum doorgelezen en nu viel mijn oog op een bericht van iemand met een soortgelijk probleem waarbij de oorzaak aan massa/aarde lag, dus heb ik gelijk een massa lint geplaatst. Maar ook nu weer is er geen verbetering te bespeuren. Inmiddels ben ik een week of wat sleutelen verder en een kleine 2.000,00 armer en ben eigenlijk nog geen steek verder.
Is er iemand met suggesties? Eventueel (gezien het prutswerk) nog een keer een andere draadboom onder de motor plaatsen?
Ik hoop op een goeie tip.
Groet, Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb pas een bravo in de werkplaats gehad met een soortgelijke klacht en daar was het elektrisch gedeelte van het contaktslot gescheurd/gebroken. gr john
Begin eens met de codes te (laten) lezen op het moment dat het lampje brandt. Weet je in welke hoek je moet zoeken.
[quote=oldford]Begin eens met de codes te (laten) lezen op het moment dat het lampje brandt. Weet je in welke hoek je moet zoeken.[/quote]
Heeft hij al laten doen en kwam niets uit.
probleem wat je beschrijft duidt op een kapotte lambdasone.
15 jaar
Tja, hij zegt alleen laten uitlezen. Hij zegt niet dat toen het lampje aan was of niet.
Een aantal Fiat ecu's heeft de nare gewoonte om alle opgeslagen fouten te wissen bij contact af.
Dus eerst tester aansluiten, dan rijden tot het lampje aan gaat en dan onmiddelijk de codes lezen.
Ook als je met de tester de live data gaat bekijken kun je een heel eind komen.
De moraal: meten is weten, gissen is missen. Zo maar onderdelen vervangen wordt erg duur en biedt geen oplossing.
Dank voor jullie input tot dusver. Inderdaad heb ik de auto al uit laten lezen, maar het lampje brandde toen niet. Probleem is inderdaad dat er geen opslag van foutcodes is. Het is ook niet zo dat het injectie lampje (en het stotteren/inhouden) altijd het geval is. Onder het rijden gebeurd het gewoon en verdwijnt het ook weer. Lastige hierbij is dat het plannen van een afspraak om de code uit te laten lezen haast ondoenlijk is. De Lambda sensor had ik ook al vervangen. Ik kreeg een tip dat de waarde van deze sensor tussen de 300-700 moet liggen. Dat ga ik nog een keer controleren. Enig idee wat de oorzaak kan zijn als de waarde nou niet binnen de norm ligt?
Groet, Kees
15 jaar
Kees
Ik lees dat ze aan de kabelboom hebben liggen tapen en prutsen,hebben ze kabels vervangen of vernieuwd ? als hier iets slecht contact maakt of iets dergelijks kun je het probleem ook al hebben..
De lambdasonde moet schommelen tussen de 0,1 en 1 Volt maar wel bij bedrijfswarme motor..dus niet controleren bij een koude start.
Indien hij niet schommelt maar bv op 0,5V blijft staan,is de sonde kapot.
Schommelt hij wel,meet dan eens op de kabels van de computer of het signaal daar ook aan komt.
En kijk gelijk even of de aarde in orde is van de sonde.
Gr Stefan
15 jaar
Hoe is de motortemperatuur als je rijdt? Gaat die mooi tot aan z'n 90°C of tot in het midden?
Als je thermostaat kapot is dan denkt de ecu soms dat de temperatuursensor stuk is en neemt ie een vaste waarde aan, hierdoor gaat ie soms slecht rijden en ook heel slecht starten.
Na een kortere rit (ong 6 à 10km) geeft ecu die fout dan niet en gaat het lampje uit.
lambdasensor is in deze niet verdacht dan had je een permanent brandend lampje dus moet je het zoeken in een slechte verbinding oid zoals ik al beschreef in het bovenstaande. gr john
Zou het kunnen zijn dat ook op deze motor een systeem zit om onverbrande uitlaatgassen terug te voeren naar de inlaat???
Dan kan het zijn dat die egr-klep open of dicht blijft staan,ik heb dat gehad bij mijn Tempra,,,klep schoonmaken en alles was weer als vanoud's
15 jaar
Heren,
Het lijkt er op dat ik het lek boven heb. Nadat ik afgelopen week de Bdp-sensor vervangen heb heeft het lampje van de injectie niet meer gebrand en is de motor sindsdien netjes blijven lopen.
Groet, Kees
15 jaar
Ik had beter niks kunnen melden. Alsof de duivel ermee speelt............zojuist is de motor, gewoon onder het rijden. WEER gaan inhouden en is het injectie lampje weer gaan branden. Misschien was schoonmaken toch niet voldoende. Eerdaags maar een nieuwe erin zetten.
Voor wat betreft de temperatuur........., die loopt gewoon netjes zoals het hoort. Termostaat heb ik onlangs vervangen.
Voor wat betreft de bedrading........, er is geen nieuwe boom ingegaan, dus daar heb ik nog wel mijn twijfels. Zeker omdat het allemaal plakband is. (iemand nog een goede bedrading te koop?).
Verder ben ik nog een keer bij de dealer geweest om hem uit te laten lezen. Hoofdstoring luidde massa problemen. Dat snap ik niet, want juist om dat stuk uit te sluiten had ik al een extra massa tussen de accu en het motorblok gezet. Suggesties?
Groet, Kees
15 jaar
[quote=Hamkaas]Heren,
Het lijkt er op dat ik het lek boven heb. Nadat ik afgelopen week de Bdp-sensor vervangen heb heeft het lampje van de injectie niet meer gebrand en is de motor sindsdien netjes blijven lopen.
Groet, Kees[/quote]
hier staat dat je de bdp sensor hebt vervangen en later schrijf je dat je hem hebt schoongemaakt. wat heb je nou echt gedaan? gr john
John, ik heb de Bdp schoongemaakt. Aangezien ik het gevoel heb dat in deze sensor toch mijn probleem schuil gaat, ga ik aankomend weekend er een nieuwe inzetten. Het resultaat laat ik weten.
Het uitleesrapport van de motor gaf nog de volgende melding: "Hoofdaanp.veld, Boven bovenste grens, Intermitterend". Iemand enig idee wat deze melding betekent?
Groet, Kees
15 jaar
Wat mij betreft mag het topic gesloten worden. Niet dat het probleem opgelost is, maar ik was dit drama zo zat dat ik de auto ingeruild heb.
Bedankt voor het meedenken!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar