107000km momenteel het is een 2500 turbo diesel //iveco moter zeggen ze //////
dag weet iemand hoe t komt dat mijn fiat dukato bij het starten en rijden zowel koud dan uiteraard meer als warm blauwe uitlaatdamp geeft en op rollentie stink die
de moter had maar 500km op 2 jaar tijd gedaan intussen heb ik alle filters vervangen distubutieriem en moterolie en injektorenreiniger bij de diesel gedaan en ongeveer 2000km mee gereden intussen het geeft een gevoel soms dat de moter precies soms op 3cyl bolt in koude toestand gloeibougies moet ik nog nazien doch ietjes gas bij geven en t is normaal trekt normaal maar die blauwe damp stoort mij en de geur ook , //en dan nog een vraagje op de inlaatcollekteur staat een stroomaansluiting met eveneens brandstofleiding eraan doch de stroomaansluiting /kabelboom is niet voorzien//hiervoor weet iemand waarvoor dat dient en moet het permanent voeding hebben ////
mvg stephan en angelika
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Licht blauwe rook, Mer erg scherpe geur.
Vaak komt dit door versleten verstuivers of een Te lage inspuitdruk.
Blauwe rook ontstaat door slecht ontbrandende dieselolie, waarbij parafine welke in dieselolie zit slecht ontbrand.
De auto kan er oud mee worden, hoeft ook geen probleem te zijn.
Kijk maar eens naar een van de Vele oude mercedessen (W123 1976 - 1983) diesels deze zelfde licht blauwe walm uitstoten.
laat anders de inspuitdruk controleren en evt de verstuivers na laten kijken.
Willem
Dat op de inlaat is een vlamstarter en misschien functioneerd die niet helemaal lekker, deze spuit diesel in de inlaat maar weet zo ff niet bij welke temperatuur. Misschien dat ie daarom wat rookt bij de koudstart.
dank u iedereen voor de reaktie is idd geen probleem ben er mee naar t zwarte woud geweest hellingen van 15proc in 2de vittes gereden en de berg 1km met haarspeldbochten gemakkelijk opgeraakt en olie verbruik is 3/4liter op 4000km bergrijden inbegrepen dus t valt nogal mee op blauw dampen koude moter
14 jaar
Slecht verbrande diesel geeft inderdaad ook blauwe rook. Er kunnen hiervoor verschillende redenen zijn :
- verstuivers verstuiven niet meer zo fijn (verstuivers of inspuitdruk).
- compressieverlies.
- timing van inspuiting niet 100 % correct. (Soms als het niet echt goed wordt afgesteld na vervangen distributieriem).
Een oudere diesel geeft koud wel gemakkelijker wat blauwe rook.
Als hij voor de rest goed rijdt en er niet voor afgekeurd wordt, zou ik niet te veel kosten maken om het te zoeken.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar