Fiat Ducato: Hoe versnellingsbak uitbouwen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.3 JTD

Beste heren

Het gaat om hier om een Dethleffs camper op Ducato onderstel, waarbij na 36.000 km ( jawel, wat een coureurs tegenwoordig) de plaat versleten is.

Ik heb wel een brug ter beschikking, maar daar ga ik met de beste wil ter wereld die camper niet opkrijgen in verband met de draaicirkel. Mijn vraag is dan ook:

KAN de koppeling vervangen worden op een vlakke vloer, of krijg ik dan problemen omdat de bak er niet achter weg kan.

Alle informatie is welkom.

Groeten Marcel

hellbat

Geplaatst door hellbat (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Zal nog niet meevallen, alles kan natuurlijk als de krik maar hoog genoeg kan. Heeft dit ding een subframe of is ie net als die oude types? Als ie een subframe heeft kun je het wel vergeten, dan zal die los of bijna los moeten. Heb nog wel een brug over in de loods. Daar verdwaalt die ouwe campert van je op!

Sytze

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als het op de vloer gaat,moet je nog wel een bord spinazie eten,die bakken zijn loodzwaar..

Gr Stefan

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

er wordt hier nogal een drama overgemaakt; is best te doen, maar natuurlijk een brug is gemakelijker
auto op steuntje en de motor ondersteunen
stelt eigenlijk niet zo veel voor en ja de bak is zwaar maar gewoon om een krik laten rusten en wat op zij schuiven
succes

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Oké, dus het is te doen op de vlakke vloer.

Ik ga vanavond naar die wagen kijken. Ik neem aan dat ik hem onder de voorbalk door kan halen als ik hem hoog genoeg opbok.

Voor wat betreft die borden spinazie, pffff, pak maar eens een aandrijfasje van een 8x8 zandwagen op, dan weet je wat zwaar is, hahahaha.

Groeten, en bedankt voor de informatie.

Marcel

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

hoeft er niet onderuit opzij is genoeg voor een neiuw plaatje te steken

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Opzij ? hem helemaal verwijderen kost slecht een aantal minuten extra en dat werkt een stuk fijner..

En marcel..Nog stiekem bezig..?

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Marcel kennende, die kijkt niet op een paar minuten.
Helaas staat ligt hier een subframe in de weg.....

Gr. paul

Mausx (0), 14 jaar geleden

De bak kan zelfs niet opzij genoeg om er een plaatje tussen te steken. hij zal er af moeten.

je kan wel een krik gebruiken om hem even te ondersteunen maar hij moeten gedraaid worden om er onder vandaan te kunnen.

Dus wel ff een flinkt bordje spinazie voordat je begint. en proberen hoog genoeg neer te zetten op flinke pootjes.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Heren.

Ik ben vanmiddag naar de auto wezen kijken, en wat ik aantrof overtreft alle verbazing.

Ik dacht al een hoop gezien te hebben op automobielgebied, maar hoe zo'n camper van voren in elkaar steekt is echt ongelooflijk.

De bumper: Is er niet af te halen, loopt door in de zijstukken en vandaar door in de a-stijlen, dus dat kan je vergeten.
Dan loopt en een balk ter hoogte van de radiateuren, en daarboven ook nog een. Deze zit vastgebout aan het originele fiat chassis, maar de camper is van voren dus een dikke 30cm langer dan origineel. Probleem daarbij komt dat de plek die origineel door de motorkap ingenomen zou worden, vervangen is door een verlengd dashboard, waaraan de voorruit weer vastzit. Om dus enige toegang tot de bovenkant van de bak te kunnen krijgen, ben je minstens al een uur bezig.

Voor wat betreft een subframe, die zit er gelukkig niet, dus wat dat betreft is het bak losknopen, en hij valt zo op de grond.

MAAR, wat schetst mijn verbazing, er zit een inspectiegat onderin het vliegwielhuis, waardoor je precies de drukgroep en plaat kunt zien, en die had volgens mij nog niet veel geleden.
Een daarop volgende proefrit bevestigde mijn vermoeden dat de koppeling in het geheel niet eens slipt, ook niet bij doortrekken over het gehele toerengebied.

De beste man had via een chiptuner te horen gekregen dat de koppeling eruit zou liggen, en ik weet niet hoe of wat, maar dit is in geens zins het geval.

De bak gaat er voorlopig niet onderuit, ook al zou het dus wel mogelijk zijn op een vlakke vloer. Het enigste probleem is dan het opbokken van de wagen, dusdanig dat de bak onder de voorbumper doorkan. En de ruimte over de radiateuren kweken, dusdanig dat je hand tezamen met een ratel EN dopje erdoor kan. Hiervoor zou men de bovenbalk met koplampen kunnen verwijderen, en de radiateuren een cm of 10 omklappen naar voren.

Voorlopig eindigt hier voor mij het verhaal.

Groeten Marcel

T.P. (0) PRO, 14 jaar geleden

Welkom in de wereld van de integraalcampers waar meestal de motorkap is vervangen door een heuse brievenbus..

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij moet je een volleerd gyneacoloog zijn om aan zo'n ding te kunnen werken.

Kleppenstellen gaat zeker ook het makkelijkst via de uitlaatpijp ????? Doe mij maar een vrachtwagentje hoor. Je kantelt de stuurhut voorover en je kunt overal bij.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.