Bij een servicebeurt is een boutje van het klepdeksel afgebroken. De garage heeft geprobeert het restant uit de kop te boren. Dit is niet gelukt. Er is nu een los boutje door het nieuw ontstane gat gezet met een moer aan de onderzijde. Het is geen fraai gezicht en daarbij lekt het klepdekselpakking ook enigszins. Wat mij betreft wil ik de garagist niets verwijten, hij heeft zijn best gedaan. Wat ik wel wil is een nettere en deugdelijkere oplossing. Zelf zit ik te denken aan een stukje lassen aan de kop waarin ik dan draad kan tappen en een nieuwe bout in kan draaien.
Is dit mogelijk ivm aluminium of gietijzer van de kop? Is er kans op scheuren/barsten door de (las)temperatuur?.
Ik zou blij zijn met de gouden tip in deze.
Alvast dank
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het gat niet te groot is geworden kan er een helicoil in. (is een soort nieuwe schroefdraad)
Moet je wel wat apparatuur voor hebben om zo,n ding te monteren.
Of eerst eens kijken wat er precies aan de hand is (misschien is een kortere bout een optie)
Dan lijkt het in ieder geval origineel.
Wel eerst even kijken waarom de pakking lekt, mag natuurlijk niet lekken (ook niet na hun vorige oplossing)
Oiram
Hallo Oiram,
Dank voor je snelle reactie. Het probleem van een helicoil(ik kende het bestaan niet) is dat het nieuwe gat , in de kop , naast het restant van de oude bout zit. De verbinding is dus scheef (daarom lekt hij ook denk ik) Ik kan niets meer verder uitboren ,er is gewoon geen vlees genoeg meer. Vandaar dat ik dacht aan opdikken middels lassen. Heb jij hier ervaring mee?
Groet,
Jan
15 jaar
Het probleem met (op)lassen is dat er plaatselijk hele hoge temperaturen gaan voorkomen, waardoor de kop krom trekt.
Zeker als het een aluminimum kop is, dan moet deze eraf en voor het lassen voorverwarmd worden in een oven.
Je heb tegenwoordig de mooiste middeltjes.
Met zoiets zou je het gat op kunnen vullen en op je juiste plaats opnieuw boren en draad tappen.
Wat ik ook wel heb gedaan (moet hier nog wel mogelijk zijn natuurlijk) is een aluminium bout
met loctite indraaien vlak afzagen en dan opnieuw boren.
Bovenstaande oplossingen op deze plaats (klepdekselbout) zou ik wel aandurfen.
Op andere plaatsen (motorsteun bijvoorbeeld) weer niet natuurlijk.
Lassen zonder (demontage van kop) zou ik ook niet doen.
Oiram
Het is bij een boutje met moer gebleven. De klepdekselpakking bleef lekken. De auto is inmiddels verkocht.
Groet,
Jean
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar