Heb hier een ducato staan met het volgende probleem.
Check engine lampje (rood injectortje) gaat branden als je langere tijd turbodruk erop houd, bijvoorbeeld bij het optrekken in derde of vierde versnelling. Er is verder niets te merken aan het rijden, en als de turbodruk weer weg is (iets gas terug) gaat het lampje ook weer uit.
Tevens af en toe bij het overschakelen van de 3e naar de 4e versnelling gaat het check engine lampje weer branden en houd de motor gigantisch in. Terugschakelen naar drie en het probleem is weer voorbij.
Auto laten uitlezen bij fiat, en er komt het volgende uit:
P0235-Turbodruk (intermitterend, signaal ongeldig)
P0380-Relais plaat, thermostarter of ECU voorverwarming (intermitterend signaal ongeldig)
Stationair gemeten krijg je de volgende waarden:
gemeten luchtmassa: 0 mg/cyclus
doel luchtmassa: 0 mg/cyclus
doelstelling druk drukvulling: 0 mbar
turbodruk: 994 mbar
Bij de fiat dealer zeggen ze dat deze motor geen druksensor en geen luchtmassameter heeft, hoe kun je dan een turbodruk meten en hoe wordt de ingespoten hoeveelheid diesel bepaald?
Iemand dit mischien eerder meegemaakt, of mischien een evt. oplossing?
Groeten. Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
JTD heeft (volgens mij) altijd een luchtmassameter. Maar zoals ik deze waardes zie staat de motor stil. Ik denk dat met meten iets fout is gegaan. Wat zijn de waardes met gas geven? En wat zijn je als je de storing op laat treden?
Bij gasgeven loopt de turbodruk iets op, andere waardes blijven nul. Ik heb het idee dat wanneer de turbodruk gemeten kan worden, er dus ook een turbodruksensor (evt. gecombineerd met inlaatluchttemp.sensor?) op moet zitten.
Ook lijkt het mij dat er voor de bepaling van de ingespoten hoeveelheid diesel een of andere meting moet plaatsvinden van de aangezogenb lucht. Kan iemand mij zeggen waar de LMM zit in deze ducato, ik zie het ding namelijk nergens.
Er is niet gemeten tijdens het rijden, en de storing komt er alleen in tijdens het rijden.
Bedankt voor de reactie,
Groeten Erik.
v
Heel het inlaatsysteem eraf gehaald, en idd geen luchtmassameter. Met een andere tester gaan proberen en nu kan ik er zelf ook in. Nu blijkt tijdens het rijden dat ik geen 'turbodruk default' heb. Ik werk niet zoveel met deze tester, maar ik denk dat dit de gemeten turbodruk is. Heb sensor besteld (gecombineerd met inlaatlucht-temp sensor) en laat wel weten of het hiermee opgelost is.
Groeten Erik
Vacuum potje van de waste gate klep was lek, daarom liep de turbodruk in de 3e versnelling te hoog op. Membraam doosje vervangen en probleem opgelost.
Groeten Erik
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar