close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato: Krakend geluid bij inveren (rechtsvoor)

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDI (85kW/116PS)

Heb hier een volledig onverklaarbaar probleem.
Bij het inveren van het rechtervoorwiel (op drempels) is een krakend geluid te horen.
Het geluid is harder bij hogere motorlast:
hevig in de versnelling, minder hevig ontkoppeld en geheel verdwenenen bij ontkoppelde en uitgeschakelde motor!!
Veerpoten zijn omgewisseld: Geluid bleef rechts.
Stabilisator los gemaakt: Geluid bleef.

Vanwege het effect van de uitgeschakelde motor vermoedt ik iets met de aandrijfas of tussenlager en niet iets met de ophanging.
Heeft iemand een idee voordat ik een nieuwe aandrijfas ga plaatsen, zonder zeker te weten of dit het probleem oplost??

Geplaatst door

maartenkottier (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hello , wel wat laat met mijn reactie, misschien is het al opgelost .
Indien niet ,heb je de ophangrubber van de boite al gecontroleerd ,

kriko 0

17 jaar

Misschien een hele domme vraag, maar wat bedoel je met boite?
Het probleem is er nog steeds. Wel een beter idee van waar het te zoeken.
Ik heb het volgende uitgeprobeert met het volgende effect:
motor in de versnelling (gekoppeld) -> luid/veel gekraak)
motor ontkoppeld met stationair toerental -> bijna geen gekraak
motor ontkoppeld met hoog toerental -> luid /veel gekraak
motor uit en onkoppeld -> helemaal geen gekraak

Nu kan ik volgens mij concluderen dat de aandrijving uitgesloten is aangezien het toerental gekoppeld en ontkoppeld een verschillend resultaat opleveren terwijl de aandrijving hetzelde belast wordt (vanaf de koppelingsplaat tenminste).
Nu lijkt het veroorzaakt te worden door iets voor de koppeling, ik begin de motor-rubbers en/of versnellingsbak-rubbers te verdenken. Echter zie ik er niet veel aan (voor zover dat mogelijk is).

is er niet een motorsteun afgebroken bijvoorbeeld die aan de kant van de versnellingsbak?

razorblade 0
badge

17 jaar

Geheel afgebroken is geen van de drie ophangpunten, wel zag ik dat de versnellingsbak-steun nogal erg vervormde toen ik de bak opkrikte, maar dat is ook hetgeen dat zo'n rubber moet doen.
Wat ik ook niet echt kan volgen, waarom de steunen zich laten horen als ik een drempel op en af rijdt. Of zit er echt zoveel beweging in??

de motorsteunen hebben inderdaad wel wat ruimte dat klopt maar als er echt een stuk is dan zie je dat duidelijk. lastig probleem wat je hebt om zo via internet op te lossen, het is al lastig wanneer je als monteur een auto hebt staan en je moet een kraak of rammel opsporen en oplossen! ik heb al heel wat ducato's onder handen gehad maar om eerlijk te zijn komt jou klacht weinig voor (ik maak het zelden mee tenminste). ik kan je helaas ook niet verder helpen......check nog een goed de ophanging en zit er niet een slechte draagarm of fusee kogel onder?? succes

razorblade 0
badge

17 jaar

Boite , ik bedoel er mee rubber die de versnellingsbak ophangt en enorm beweegt bij slijtage , ik rijdt met een c 25 , is dezelfde kas en heb bij bruusk achteruit rijden ook een kraak , soms als ik in een put rijdt en schommelt wat hard heeft hij ook een korte kraak en het lijkt dan wel dat het in het koetswerk zit . Het beste is over een smeerput en iemand laten luisteren als je enkele keren bruusk vertrekt en achteruit ,dan kan je ook horen waar het echt van komt . Zit het niet in de uitlaat . Het komt wel veel voor bij j5 en c25 en fiat .Laat mij eens iets weten ,ben echt benieuwd .

kriko 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.