Hallo allemaal,
Sinds de zomer doet mijn Croma 1.8 16v benzine/LPG raar na het starten in de ochtend. Het aanslaan van de motor gaat altijd prima, maar na ongv. 10 seconden begint ie erg onregelmatig te lopen. Als ik dan probeer weg te rijden, gaat dat bijna niet, hij begint te bokken en stoten en slaat af bij de eerste de beste stoplicht. Na even stoppen en de motor aan de praat houden voor 3 a 4 minuten, gaat ie ineens prima lopen en kan ik normaal wegrijden.
Ik heb in de tussentijd de luchtfilter, de bougies en de bobine vervangen, de smoorklep is gereinigd, maar geen verbetering te merken. Heeft iemand een idee van waar ik het moet zoeken?
(Nog een mogelijke piste: de oude bougies waren eigenlijk nog prima, alleen die van cilinder nr. 4 was een beetje vettig, maar niet overdreven. Toen ik dat zag heb ik besloten de bobine te vervangen).
Dank alvast voor jullie hulp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bougiekabels vervangen
Welke bougiekabel bedoel je?
Daar was ik mee begonnen, zoeken naar die kabels.... maar snel bleek dat er inderdaad geen bougiekabels in zitten. In plaats daarvan wordt er een stekker direct aan de bobine gekoppeld. Toch dank voor de tip!
12 jaar
Welk merk van LPG installatie heb je? Draait ie slecht zolang ie op benzine draait? Of maakt benzine of LPG niet uit?
Zoals je weet start ie altijd op benzine, en dan heb ik de meeste problemen. Als, na een aantal minuten, de motor weer rustig ronddraait, dan is ie al op gas overgeschakeld. Als ik daarna, bij lopende motor, op benzine overschakel, blijft ie perfect en rustig zijn werk doen. De installatie is een Vialle.
Dank je zover.
12 jaar
Sorry even niet op het bouwjaar gelet.
Op benzine slecht lopen dan moet je in het benzine gedeelte zoeken en kunnen meerdere oorzaken zijn.
Hij loopt natuurlijk weinig op benzine,ik persoonlijk zou beginnen met een flesje injectiereiniger bij een halve tank benzine te gooien en een flink stuk op benzine rijden,binnen 250 km moet je dan een merkbaar verschil hebben.
12 jaar
Was vergeten te melden: ik heb de auto laten 'aflezen' door de dealer en er waren geen fouten. Daarna inderdaad een flesje in de tank gedaan en op en neer Den Haag/ Amsterdam gereden. Volgende ochtend, bij koude motor, geen verbetering. I was van plan om morgen nog een flesje erin te doen, moet toch zaterdag 400km rijden en dat zal ik dan op benzine doen. Ik vroeg vandaag de dealer of het aan de benzinepomp zou kunnen liggen, maar zij denken van niet...
12 jaar
1 flesje injectiereinigerop een halve tank is meer dan genoeg.
Laat je benzinedruk eens controleren en dan niet via de ECU en uitlezen maar door een drukmeter op de benzinerail aan te sluiten,die kan ook te laag zijn terwijl de benzinepomp toch loopt,oorzak pomp zelf of een verstopt benzinefilter.
Ontsteking of vacuumslang lek o.i.d. sluit ik uit,omdat hij dan op LPG nog slechter zou moeten lopen dan op benzine.
12 jaar
Probeer eens het volgende:
Aan het eind van de dag ongeveer 3 a 4 kilometer voor het eind van de rit op benzine schakelen en daar het laatste stuk op rijden.
Gaat de koude start de volgende morgen dan beter?
Beste thei11316 en oldford,
Hartelijk dank voor jullie advies, ik dacht ook al aan brandstoftoevoer als mogelijke boosdoener. Ik heb het probleem voorgelegd aan de Fiat dealer, maar ze hebben niet de juiste gereedschap in huis om een dergelijk drukmeting te doen. Zij gaan nu zoeken naar een collega die dat wel heeft en maken een afspraak voor mij. Vanmiddag zal ik de tip van oldford proberen en ik laat vanavond laat weten wat er van gekomen is. Wordt vervolgd.
12 jaar
In je opening zeg je dat je 's morgens problemen hebt met opwarmen (op benzine).
Het gaat mij dan ook om exact die situatie na een nachtje buiten slapen.
Dus vanmiddag/vanavond op de laatste rit naar benzine schakelen en dan morgen de koude start beoordelen.
Je hebt gelijk, ik zal vanavond, bij thuiskomst, de motor op benzine overschakelen en pas morgenochtend proberen of het inderdaad geholpen heeft. Bedankt voor de belangrijke correctie!
12 jaar
Niet bij thuiskomst, maar 5 kilometer eerder omschakelen naar benzine, anders heeft de test geen nut.
Ik deed in dit geval als eerste de temperatuursensor vervangen als ik dit verhaal zo lees .
12 jaar
[quote=oldford]Niet bij thuiskomst, maar 5 kilometer eerder omschakelen naar benzine, anders heeft de test geen nut.[/quote]
Natuurlijk, dat bedoelde ik ook... :-)
12 jaar
[quote=harnak]Ik deed in dit geval als eerste de temperatuursensor vervangen als ik dit verhaal zo lees .[/quote]
Er zijn veel (temperatuur)sensoren in deze auto, welke zou jij vervangen?
12 jaar
niet van je themperatuurmeter maar van je computer. succes
12 jaar
Temp sensor is het niet,dan moet hij op LPG ook knudde lopen
12 jaar
Beste allemaal, ik heb niet zuinig gedaan: gisteren Den Haag/Hengelo op benzine+ flesje injector cleaner gereden, op de terugweg weer Hengelo/Utrecht op benzine, daarna op lpg tot 5 km van huis. Laatste 5km weer op benzine. In Hengelo, opstarten bij een luchttemperatuur van 0c, liep de motor bijna perfect! Morgenochtend, als ik ermee wegrijd, zal ik echt voelen of bij het ontwikkelen van vermogen, de motor net zo rustig blijft als gisteren. Ik laat hier weten wat er gebeurt, maar ben jullie al erg dankbaar voor de goede tips! Wordt vervolgd.
12 jaar
Als ie wel goed start als je de laatste kilometers op benzine hebt gereden dan kan het goed zijn dat 1 of meerdere lekkende LPG injectoren hebt.
Hoi Jeroen, dank voor jouw advies. Ik probeer jouw redenering te volgen, maar het lukt me niet. Ik had gedacht dat het probleem in het benzinesysteem zou zitten en dat ik, door de boel lekker door te spoelen met cleaner, eventuele vuiltjes had weg gekregen. Ik zou graag willen begrijpen waarom jij die conclusie trekt, zodat ik de monteur op een spoor kan zetten. Kun jij mij dat a.j.b. uitleggen?
12 jaar
Hoe lang duurde het in tijd toen hij nog goed lipe eer hij van benzine naar gas overschakelde....we hebben het hier nu allemaal over het benzine gedeelte maar als hij na die 10 sec op LPG overschakeld en dan begint te bokken ligt het aan het LPG systeem.
Die 10 sec kan,ik heb in mijn auto het systeem aangepast zodat hij na een sec of 10 oeverschakeld naar LPG ipv 3a4 minuten.
12 jaar
In mijn auto zit een ronde z.g. LPE7- schakelaar met
- 5 blauwe ledjes die de inhoud van de LPG tank aangeven,
- 1 rode benzine led dat gaat branden als de motor gedwongen wordt om op benzine te lopen, of automatisch als de LPG- tank leeg is.
- In het midden zit nog een knop met een blauw ledje dat ong. 3 minuten knippert na het starten, daarna brandt ie constant. Druk ik dan op dat knopje, dan gaat de rode aan, en loopt ie op benzine.
Ik ben er van uit gegaan dat de 3 minuten knipperen betekenen dat de motor op benzine loopt en dat, als het middelste led constant gaat branden, de LPG- toevoer is ingegaan.
Vanochtend ben ik gaan testen wat mijn rit van zaterdag (+/- 300Km op benzine) heeft opgeleverd. Gewoon starten en meteen wegrijden. Voor het eerst sinds maanden, kon ik de straat uitrijden en sloeg ie niet af bij het stoplicht. De motor loopt nog niet 'als nieuw', maar voldoende om van een substantiële verbetering te spreken. En voldoende om de conclusie te trekken dat er iets mis is/ was met de benzinegedeelte, ik denk vuil in de benzinefilter. Jammer dat die filter geïntegreerd in de benzinepomp, en die zit in de tank. Andres was het makkelijker geweest om de filter te vervangen, je kunt niet alléén de filter bij de Croma vervangen, ook de pomp moet vervangen worden, en dat is wel erg duur... En misschien is er nog een extra probleem elders, zoals hier eerder is gemeld: lekkende LPG- injectoren, maar... hoe zie je dat?
De volgende ritjes ga ik op benzine rijden, kijken of het probleem dan geheel is opgelost. Resultaten zal ik hier posten. Dank allemaal voor de goede tips tot nu toe! :-)
12 jaar
Beste mensen,
Het probleem is opgelost! Na twee flesjes cleaner bij de benzine gedaan te hebben, blijkt mijn auto weer normaal stationair te lopen, ook bij lage temperaturen. Het rijden op benzine was natuurlijk duurder dan op LPG, maar aanmerkelijk goedkoper dan allerlei zoektochten en vervangingen bij de dealer...;-)
Ik dank jullie allemaal van harte voor de waardevolle tips en het meedenken! Geweldig!!
12 jaar
mooi zo...bedankt voor de feedback.
En in een eventueel volgend topic hoef je niet te citeren, gewoon direct antwoorden volstaat.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Croma of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar