Fiat Ducato: diesel op hol geslagen

Bouwjaar: 1991

Hoi, wie kan mij vertellen waardoor een dieselmotor op hol kan slaan? Van een vriend zijn camper was de gaskabel gebroken en bleef de pomp 100% aanstaan (er was -bleek later-) ook een aantrekveer gebroken); enorme blauwe en zwarte rookontwikkeling en pas nadat de brandstofleidingen los waren stopte de wagen ermee. Het is vooralsnog een mysterie hoe dit kan, zelfs met de sleutel er uit. Er lag een plas olie uit de uitlaat en de motor was leeggekookt.... we gaan er vanuit dat de motor niet meer te redden is, maar zouden graag weten hoe dit te voorkomen.... De uitslag van de gashendel op de pomp is begrensd; tot xx? toeren en kan mi niet als een gek te keer gaan..

gr.

wivo12282

Geplaatst door wivo12282 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

verrace (0) PRO, 18 jaar geleden

het op hol slaan van een diesel word meestal veroorzaakt door
het aanzuigen van motorolie via de carterventilatie.
vandaar het lege carter.
de motor olie is dan de brandstof ipv. diesel met het terug draaien van de contactsleutel draaid de motor dus gewoon door.
de lucht inlaat slang los en de luchttoevoer smoren met een
of ander voorwerp is dan de enigste oplossing.

teczwolle (0) PRO, 18 jaar geleden

het vreemde is dat de brandstofleidingen eerst losgedraait moeten worden omdat dan duidelijk is dat het niet alleen de olie is die de klacht veroorzaakt
ik denk dat er gewoon te veel olie in heeft gezeten of dat het peil te hoog is gekomen door korte ritten icm slechte zuigerveren welke lekken waardoor er brandstof in het carter terecht komt waardoor peil ook stijgt!!!

wat ook kan is dat ie gewoon op volle toeren draaide door dat niet de gaskabel gebroken is maar de veer die de gashevel terug zou moeten trekken (welke vlgns jou ook stuk was)gebroken is welke veroorzaakt dat motor volgas zou lopen alleen in die context kan ik het van contact afzetten en toch door blijft lopen niet thuis brengen .
dus ik blijf van mening dat het oliepeil niet juist was.
voorkomen is dit noooit maar je kunt de kans er op verminderen door op het juiste moment de onderhoudsbeurten (laten) uitvoeren

wivo12282 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de aanvullingen!
Het oliepeil stond mogelijk te hoog, deze was door hem ververst en heeft er misschien teveel ingedaan. De leidingen waren allebei losgetrokken van het filter en toch bleef de motor nog ongeveer 1 min. doordraaien... mi. moest zijn pomp dan allang leeg zijn. De pomphendel stond trouwens gewoon op stationair, was dus netjes in de gewone stand gaan staan.. en bleek later geen onjuistheden te vertonen. De gebroken veer was de hulpveer van hendel naar vast punt, dus niet inwendig. De aanhechting aan de pomp<->gaskabel was gebroken. Het koelsysteem was leeggekookt dus niet het carter..
De motor was afgelopen winter voor 80% gereviseerd: zuigers + veren, schaaldelen, kop etc. dus brandstof in carter kan ik me moeilijk voorstellen.
Inmiddels blijkt de schade mee te vallen; eerst behoorlijke rookontwikkeling maar na zo'n 30 km was dit nagenoeg verdwenen. Nu nog afwachten of de turbo niet ernstige schade heeft opgelopen... zo te zien lekt hij geen olie. En bouwt na een tijdje druk op in de aanvoerslang; het is alleen lastig te ontdekken of de opbrengst voldoende is. Hij trekt wel goed en je hoort de turbo ook gieren, misschien iets harder dan voorheen geloof ik.
Ik denk dat het hele euvel inderdaad door het hoge oliepeil is gekomen. We hebben beiden een heel belangrijke les geleerd!! Vooral ook dat de motor bij zo'n situatie heel snel gesmoord kan worden door het luchtfilter te blokkeren.
Nogmaal allemaal bedankt!
gr. Willem en Erik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.