Fiat Punto: Distributie / Nokkenas

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.2 16V sporting

Hoi allen,

Ik zit met een probleem.
Nadat mijn auto voor ongeveer een week terug mij langs de kant van de weg liet staan, bleek na enig onderzoek dat de koppakking er uit lag.
We hebben de pakking vervangen, en tijdens het weer opbouwen alle overige pakkingen mee genomen.

Hiervoor diende uiteraard ook de distributieriem los gehaald te worden, echter lopen we nu tegen een probleem aan.

De motor draait wel, maar loopt slecht, daarnaast hoor je soms een harde knal.
Wat een beetje lijkt op een back-fire, althans dat idee.

Wat hebben we gedaan en wat is er gebeurt:

- Nokkenas en krukas zijn onderling zonder de riem verdraaid.

De afstelling van de distributieriem is als volgt gedaan:
- Draairichting van motor vastgesteld
- Krukas naar bovenste dode punt gedraaid (merkteken op starterkrans)
- Door gedraaid in draairichting tot cilinder 1 en 2 even hoog stonden
- Nokkenas huis zittingen exact voor de gaten gedraaid (ook vastgezet met hulpgereedschap)
- Riem gemonteerd en gespannen, en met sleutel getornd voor controle

Na dit alles loopt de auto nog altijd niet soepel, en geeft probleem zoals hierboven genoemd.

Heeft iemand enige suggestie hoe we dit oplossen, en dus weer de handel op tijd kunnen laten draaien.

smart_spooky

Geplaatst door smart_spooky (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

smart_spooky (0), 13 jaar geleden

Vanochtend middels mail van robby10030 een handleiding ontvangen met de juiste manier van het op tijd zetten de distributie, waarvoor nogmaals dank.

Dit hebben we inmiddels in uitvoering gebracht, echter heeft auto nog steeds het probleem.
Wel moet ik zeggen dat de problemen minder zijn geworden, en hij enkel op LPG nog een knallend geluid maakt.
Op benzine houdt de auto wel in of begint te stotteren, maar heeft in elk geval niet het bij effect van een knallend geluid wat hij dus op LPG wel heeft.

Zou eventueel bij het inlaatspruitstuk valse lucht kunnen worden aangezogen? gezien de motor aan de kook is geweest, en er wel een klein braampje op het inlaatspruitstuk zat, deze optie werd in elk geval aangedragen door een sloperij van italiaanse auto's.
En zo ja, hoe zouden we dit eventueel kunnen testen?

Wat me in elk geval is opgevallen, de auto geeft vooral het probleem als je terug in toeren en snelheid zakt (om bijv. een bocht te nemen of rotonde te pakken), om vervolgens weer gas bij te geven, wanneer deze dus begint te stotteren of knallen geeft.
Helaas is dit ook niet altijd het geval, maar 7 op de 10 keer geeft ie problemen.

Ik wacht graag een reactie af.

arjankempeneers (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer de electrodeafstand van de bougies eens. Misschien staat er 1 te nauw (geraakt tijdens kopdemontage)

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Krukassensor die niet goed op de juiste afstand gemonteerd is kan dit ook veroorzaken.

smart_spooky (0), 13 jaar geleden

We hebben de electrodeafstand na gekeken, deze waren goed, 1 had 0,1 afwijking echter iets te wijdt.
Ook de krukassensor afstand hebben we nagemeten en ook deze was goed.

Uiteindelijke oplossing bleek te liggen in een kleine breuk in 1 van de bougie kabels, deze hebben we vervangen en na een testrit van pakweg 5 kilometer de auto op niet 1 fout kunnen betrappen :)

Probleem is dus opgelost, ik wil een ieder bedanken die hieraan mee geholpen heeft :D

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.