Fiat Punto: distributieketting

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,3 multijet 85 pk

2 weken geleden is de distributieketting van onze in 2010 nieuw gekochte Fiat Grande Punto 1.3 Multijet gebroken. De kilometerstand is 160.000 en er zijn voornamelijk snelwegkilometers gereden met rustige rijstijl. We hadden dit niet zien aankomen ( dus geen bijgeluiden of andere onheil signalen en ook van de dealer waar de auto kort daarvoor nog geweest was i.v.m. oliewissel beurt hieromtrent niets vernomen). Bij de dealer kregen we te horen dat reparatie minimaal € 2.000 kost en na enig doorvragen mijnerzijds werd aangegeven dat als het tegenvalt uit kan lopen tot €5.500!!!!!
In de bescheiden welke we bij de aankoop van de nieuwe auto destijds kregen werd nota bene expliciet gewag gemaakt van het feit dat de ketting nooit vervangen zou hoeven te worden. Ook uit het onderhoudsboekje met schema van het voorgeschreven periodiek onderhoud wordt geen gewag gemaakt van het periodiek vervangen van de distributieketting
Ik heb een aantal vragen:
1. Is dit een meer voorkomend probleem bij de 1.3 multi-jet
2. Weet iemand hoe Fiat Nederland zich opstelt ? Weliswaar is de garantie verstreken maar het is toch abnormaal dat een 4 jaar oude auto een totaal vernielde motor heeft door een gebrek wat er eigenlijk niet zou mogen zijn.
3. Is een ruilmotor niet een goedkoper alternatief dan het "open eind" van reparatiekosten die volgens de dealer kunnen oplopen tot €5.500 (bijkant de dagwaarde van de auto en derhalve een krankzinnige oplossing)
4. Zou de dealer waar de auto gekocht is ook niet enige coulance moeten geven temeer daar zij verzuimd heeft om ons te waarschuwen dat de ketting vervangen moest worden.

maarten1952

Geplaatst door maarten1952 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Jasper205 (0), 9 jaar geleden

Als je wat googled naar 1.3 multijet kom je dit helaas meer tegen. Ik rijd zelf ook met deze motor, in een fiat Qubo. Het schijnt dat de ketting eerst geluid begint te maken, maar de gewone gebruiker hoort dit misschien niet...

Vroegtijdig vervangen is ook niet per see de oplossing, aftermarket materiaal schijnt niet de beste kwaliteit te zijn en zal dus snel weer aan vervanging toe zijn. Het is heel belangrijk dat er altijd de juiste olie in de motor zit, en dat deze op tijd wordt vervangen natuurlijk.

Misschien is het gewoon een tijdbommetje?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.