In de stad rijdt de doblo prima! Alleen na 20-25 km op de snelweg gaat hij haperen. Hij houdt in, de toeren lopen terug en je wordt erg misselijk. Mijn hond heeft een pesthekel aan de auto, dus ik ga er van uit dat de hond eerder iets ruikt dan ik. Hoewel het misselijk worden ook kan komen door het schokken. (?)
Als hij inhoudt, kun je het gaspedaal op de bodem houden maar hij komt niet boven de 100. Toeren lopen terug tot onder streepje 20. Dan 'pakt' hij ineens weer en zit je met mach3 vast in je stoel. (bij wijze van)
Erg onrustig rijden dus.
Bij de garage leest de computer geen fouten. Lambda sonde (of zoiets) vervangen; distributieriem vervangen; bougies nieuw; flesje injectiereiniger in de tank gegooid.
Heeft iemand dit ook eens bij de hand gehad?
Help! Ik wil zo graag blij zijn met mijn autootje... Voorlopig kost het me alleen maar klauwen met geld.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitlaat/katalysator lek of verstopt? Anders kan ik die misselijkheid niet verklaren.
Kijk er eens onder na 20 kilometer. Staat de boel rood-gloeiend?
@oldford: ik ga kijken, dank voor de tip. Moet de uitlaat dan echt letterlijk roodgloeiend zijn? (misschien dom, sorry) En moet de computer voor die 35 euro huren dan niet aangeven dat er daar een fout zit? Wat heb je aan zo'n ding als hij toch doodleuk zegt dat alles prima is?
13 jaar
Nee, moet juist NIET roodgloeiend zijn. Maar bij verstopping en met jouw klachten kan ie dat wel worden.
Zeker als je met vol gas niet harder als 100 gaat en misselijk wordt.
Als de motorcomputer de uitleesapparatuur verteld dat er geen fouten zijn dan kan die machine daar ook niets anders meer van maken.
Een 4-gas test kan misschien meer vertellen. Moet je alle getallen opschrijven (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal).
Algemene garage geweest of een dealer? En met welk apparaat werd er uitgelezen indien algemene garage?
Want om nou zonder fouten dure onderdelen te gaan vervangen? Zonder verdere gegevens of metingen lijkt mij dit wat overdreven.
Ja, dat snapte ik wel, maar het ging mij om het 'roodgloeiend'. Als-ie letterlijk roodgloeiend is, dan kan ik zien dat het dus niet goed is. Maar voor de rest is warm voor mij warm.
Algemene garage die altijd mijn auto's in onderhoud heeft gehad. Zij zeggen dat ze de Fiatcomputer moeten huren omdat elk merk een eigen computer heeft en ze die niet allemaal op voorraad kunnen hebben. Klonk redelijk. Die huur berekenen ze natuurlijk door aan mij. Klinkt ook redelijk. (het wordt natuurlijk interessant als ze 5 Fiats die dag laten komen...) De distributiesnaar was niet vervangen bij 120.000 (geen sticker althans) en mij is verteld dat je daarmee beter niet kunt gokken. Zij zeggen nu dat het een te vage klacht is en ze dus moeten gaan proberen de oorzaak te vinden, maar dat ze dan onderdelen moeten bestellen en monteren, met de kans dat dat het niet is en dan het volgende onderdeel maar weer etc. en dan wordt het een dure grap.
Wat moet ik met die getallen doen als ik ze heb opgeschreven?
13 jaar
Getallen van de 4-gas meting hier plaatsen. Misschien kunnen we dan wat meer zeggen. Bijvoorbeeld of de uitlaat lek is.
Deze test had de garage ook kunnen doen. Kost in ieder geval geen onderdelen.
Ieder merk heeft zijn eigen uitleescomputer, zo ver klopt dat.
MAAR, deze is ook met een algemene scanner uit te lezen waar je elk merk van Alfa Romeo t/m Zastava mee uit kunt lezen.
Die methode is een wettelijke verplichting, en wettelijk verplicht is dat als het foutlampje brandt er een code uit te lezen moet zijn.
Hoef je geen uitleescomputer te huren bij Fiat.
Overigens er bestaan ook after-market scanners die een groot aantal merken kunnen uitlezen. Kwestie van investeren.
Waar het naar klinkt is een verstopte katalysator (af en toe). Dat kan gebeuren als er inwendig een stuk is afgebroken en dwars ligt.
Krik de auto op of zet hem op een brug. Klop zachtjes tegen de katalysator (plastic hamer, eind hout). Rammelt deze?
Lekkage in de uitlaat kun je horen maar desnoods ook met een rooktester gaan opzoeken.
Of er is iets behoorlijk mis met je ontsteking, zodanig dat er 1 (of 2) cylinders uitvallen waardoor je vermogens verlies krijgt.
Dan moet de ontsteking als eerste gecontroleerd worden - bougies, bobine etc. Maar dat zou foutcodes moeten geven.
Wat is de voorgeschiedenis? Ooit last gehad van horten/stoten/inhouden? Kapotte bougie/bobine of injector?
Ooit het foutlampje aan gegaan? Gaat dat nu aan?
Wat is het benzineverbruik nu? Ongeveer normaal of hoger?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar