close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat DOBLO': Doet vreemd bij starten

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Heb dat twee maal voorgehad, één maal met een 1.3 Mtj Punto van 2004, een één maal met een 1.3 Mtj Punto van 2009... was in beide gevallen het kartonnen oliefilterelement (pas nieuw geplaatst) dat niet goed was... Na het vervangen van het oliefilterelement, en wel zonde, maar voor de zekerheid, ook de olie, was het probleem opgelost. Goede raad, zeker NIET blijven mee rijden, een kennis van mij heeft zo de distributieketting van haar Opel Corsa, (zit dezelfde 1.3 Mtj Fiat motor in), stuk gereden, en zat met over de 700 euro kosten. Het had nog erger kunnen zijn als ze de motor had stuk gereden... Ook nooit goedkope namaak oliefilterelementen gebruiken, maar altijd gekende merken als Fram, Bosch, Mann enz... gebruiken, en de rubberen O-ring die erbij zit, altijd insmeren met wat olie alvorens rond het filterhuis aan te brengen... Veel succes, en laat maar weten hoe het afgelopen is...

Geplaatst door

bartjekwartje (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een filmpje gemaakt van het opstarten:

https://www.youtube.com/watch?v=9eRlj5zW...

Zoals je ziet start de motor niet meteen door naar de 1000 toeren. De motor blijft even onder 1000 toeren hangen en het dashboard geeft de melding "lage motoroliedruk" en schiet dan door naar boven de 1000 toeren. De melding mbt oliedruk verdwijnt dan. Het probleem doet zich alleen voor bij een koude motor.

Ik heb foutcodes laten uitlezen, maar daar kunnen we niets uit afleiden. Het probleem speelt al een half jaar maanden en wordt langzaam erger. Ik heb mijn garage er nog niet laten kijken.

Er branden twee lampjes die niets met het probleem te maken hebben, één dat een motorstoring aangeeft en één dat aangeeft dat de olie ververst moet worden.

Wanneer ga je dan olie+ olie filter verversen?
Wat zijn de exacte foutcodes (nummer+ omschrijving)
Laat de auto door dealer uitlezen!

voyager 0

6 jaar

> Wanneer ga je dan olie+ olie filter verversen?

Deze week

> Wat zijn de exacte foutcodes (nummer+ omschrijving)

Zijn al een paar maal uitgelezen (Recent, ook door dealer), maar foutcodes zijn niet relevant.

Ik heb de olie en het oliefilter laten vervangen. Helaas, geen resultaat.

Ik heb niet gevraagd welke merk oliefilter ze hebben gebruikt, maar het lijkt me dat hoe dan ook de problemen net na het plaatsen van het oliefilter toch wel iets zouden moeten verminderen (wat niet het geval is.)

Bij het verwisselen an de olie kwam er maar 1 liter olie uit de motor. Ik heb wel enkele malen olie bijgevuld wanneer het rode pijlstokje ging branden.

Vraag aan skilcom:

Deed het probleem zich ook alleen voor bij een koude motor zoals bij mij? Is het echt exat hetzelfde als bij mij? Dus alleen bij een koude motor, in het begin even, niet optimaal/normaal stationair lopen met een melding dat er lage oliedruk is, en daarna alles prima?

Het zou maar zo eens kunnen dat er door te rijden met weinig olie , motorschade is ontstaan , oliepomp , inwendige slijtage van lagers en dergelijke.
Lang doorrijden geeft veel vervuiling in de motor , aanzuigzeef verstopt bv.
Hoeveel olie gebruikt de motor ,

Om nog even terug te komen op het oliefilter: De vorige keer dat het oliefilter is vervangen is gebruik gemaakt van een Bosch filter, geschikt voor deze auto.

>Het zou maar zo eens kunnen dat er door te rijden met weinig olie , motorschade is ontstaan , oliepomp , inwendige slijtage van lagers en >dergelijke.
>Lang doorrijden geeft veel vervuiling in de motor , aanzuigzeef verstopt bv.
> Hoeveel olie gebruikt de motor ,

Ik heb tot 220000 km altijd netjes op tijd een beurt laten doen. Daarna heb ik pas weerhet oliefilter laten verwisselen op 320000 km (precies 1 jaar ertussen). Tussentijds heb ik altijd bijgevuld. Misschien ben ik te lang doorgereden, of misschien heb ik niet genoeg bijgevuld en ook toen al met te weinig olie gereden.

Stel nu dat er zulke schade is zoals jij opnoemt, wat dan?

Dan kan het duur worden.
Kan het op het filmpje niet goed horen , maar loopt de motor wel goed op alle cilinders als je hem start en verklaart dat de sprong in toerental ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.