auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Ducato 2000: Ducato camper start niet

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8i.d. TD

Hallo,

Mijn ouders hebben een camper, gebouwd op het onderstel van een Fiat Ducato, bouwjaar 2000.

Nadat de auto een maand of drie stilgestaan heeft, bleek dat de startaccu leeg was. Deze opgeladen en vervolgens weer teruggeplaatst.

De auto is voorzien van een startonderbreker, als we de startonderbreking opheffen en proberen te starten, draait de startmotor, het blok "loopt" ook, slaat alleen niet aan. Het lijkt wel alsof de brandstoftoevoer niet naar behoren werkt.

Voorheen als de startblokkering erop stond, deed je dat "sleuteltje" tegen de startonderbreker aan, dan hoorde je een soort tik en ging het lampje "Code" op het dashboard uit. Dan kon je starten. Nu is het zo dat als ik de startonderbreker niet uitschakel, dat de startmotor helemaal niet draait (dat was altijd al zo), als ik 'm wél uitschakel gaat de startmotor dus wel draaien, het lampje "Code" op het dashboard blijft echter branden...

Kan het misschien zijn dat, door het loshalen van de accu, iets opnieuw moet worden gesynchroniseerd?...

De startonderbreker ziet er zo uit: (de "sleutel" die erbij zit dan), ik denk dat dat 'm is. Op de sleutel staat "Selca".

Het lastige is, dat het een geïmporteerde camper betreft, uit Duitsland. De wagendocumentatie (boekje van de auto zelf) is in het Italiaans (dus als iemand nog een NL handleiding van een Ducato over heeft dan hou ik me aanbevolen) en ik heb zo het vermoeden dat niet alle papieren meer aanwezig zijn helaas...

Geplaatst door

Prometheus (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de aanrijdingbeveiliging mogelijk geactiveerd,probeer eens om de knop in te drukken.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

[quote=Hans4037]Is de aanrijdingbeveiliging mogelijk geactiveerd,probeer eens om de knop in te drukken.

Hans[/quote]
Welke knop is dat dan??

De camper heeft alleen maar stil gestaan, in een garage waar er, als het goed is, verder niemand aan heeft gezeten. Er is sowieso niemand IN geweest want hij was op slot.

Prometheus 0

17 jaar

In de Italiaanse handleiding staat ook iets over die "Code":

IL SISTEMA FIAT CODE

Per autmentare la protezione contro il furto, il veicolo è dotato di un sistema elettronio di blocco del motore (Fiat CODE) che si attiva automaticamente estraendo la chiave di avviamento.

etc. etc. Verder lees ik nog het volgende: Infatti, il suo smarrimento impedisce successivi interventi riparativi sul sistema Fiat CODE esulla centralina controllo motore (o pompa iniezione per versioni con motore diesel).

Nou is m'n Italiaans niet zo best (helemaal niet eigenlijk) maar het lijkt erop dat er iets staat over de brandstofpomp?... Ik kan me zo voorstellen dat de toevoer geblokkeerd wordt?

Dit staat op bladzijde 11 van de handleiding...

Prometheus 0

17 jaar

Deze knop vaak zit er een rood of zwart rubberhoes omheen zit in de motorruimte. Soms zit deze knop bij de accu in de buurt,en is de kans dat je deze activeerd als je de startkabels aansluit er tegen aan stoot.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

[quote=Hans4037]Deze knop vaak zit er een rood of zwart rubberhoes omheen zit in de motorruimte. Soms zit deze knop bij de accu in de buurt,en is de kans dat je deze activeerd als je de startkabels aansluit er tegen aan stoot.

Hans[/quote]
Nee, zo'n knop zit er niet in. Althans niet bij de accu in de buurt.. Ik kan die motorruimte inmiddels bijna uittekenen... Volgens de handleiding zit in de sleutel (in de bordeauxkleurige) een startonderbreker dingetje, dat klopt, die sleutel heb ik opengemaakt en ik zie 'm zitten. Daar kan het dus ook niet in zitten...

Prometheus 0

17 jaar

is de accu voor de voeding van start onder breker wel vol deze zit aangesloten op de verlichting van het woon gedeeldte dus het voedings gedeelte

atoomsplitser 0
badge

17 jaar

[quote=atoomsplitser]is de accu voor de voeding van start onder breker wel vol deze zit aangesloten op de verlichting van het woon gedeeldte dus het voedings gedeelte[/quote]
Vermoedelijk niet... De accu van het woongedeelte is ook helemaal leeg ben ik achter, het rare is alleen, dat als ik de camper op 220v aansluit, ook NIETS werkt uit het woongedeelte. Het viel me wel op, dat als ik het contact van de auto aan zet, dat alle lampjes (ledjes van bijv. waterpomp etc.) heel snel aan- en weer uitgaan...

Het zou toch zo moeten zijn dat als ik 220v op de kampeerauto aansluit, alle lampen in het woongedeelte moeten werken? Of kan het zijn dat die accu leeg is en dat het daarom niet werkt?... :(
Ik heb wel de stroom er een kleine 3 uur op gelaten, dat heeft tot niets geleid...

Overigens knippert het ledje op de startonderbreker wél. Als ik de startonderbreker er tegenaan houd, gaat het ledje ook sneller knipperen (zoals dat altijd al zo werkte)....

Ik word er moedeloos van...

Als ik de camper op 220v aansluit, werkt de koelkast wél, er komt dan ook gewoon 220v uit het stopcontact IN de camper. Alleen de 12volt apparatuur werkt niet. Omvormer lijkt me in orde te zijn, de zekering van de omvormer is OK, lampje op de omvormer brandt en als ik de 220v aansluiting van de omvormer lostrek, zie ik ook dat het 220v-LEDJE op het instrumentenpaneel uit gaat.

Verder heb ik álle zekeringen in het woonwagen-gedeelte, de motorruimte EN in het dashboardkastje gecheckt, das allemaal in orde.

Prometheus 0

17 jaar

wat je nu kunt doen accu van woon gedeelte opladen en accu van motor opladen en da weer proberen .Dit probleem heb ik namelijk ook gehad ,dat de accu leeg was van het woon gedeelte

oja zit er niet een aparte zekering in de "meterkast" die kun je namelijk ook uitschakelen

atoomsplitser 0
badge

17 jaar

[quote=atoomsplitser]wat je nu kunt doen accu van woon gedeelte opladen en accu van motor opladen en da weer proberen .Dit probleem heb ik namelijk ook gehad ,dat de accu leeg was van het woon gedeelte

oja zit er niet een aparte zekering in de "meterkast" die kun je namelijk ook uitschakelen[/quote]
Ja, er zit een soort aardlekschakelaar in het keukenkastje. Die is in orde.

Maareh... de accu van het woongedeelte, die zou ik toch moeten kúnnen opladen via de 220 neem ik aan?... Nogmaals, als ik nu de 220 erin doe, dan werkt ook niets uit het woongedeelte. Klopt dat omdat de betreffende accu waarschijnlijk helemaal leeg is? Of is de accu dan gewoon stuk?

Accu van de motor (startaccu) is helemaal opgeladen..

Prometheus 0

17 jaar

als je hem oplaad moet die na een tijdje werken zo niet dan vermoed ik dat ie stuk is .
opladen via 220

atoomsplitser 0
badge

17 jaar

[quote=atoomsplitser]als je hem oplaad moet die na een tijdje werken zo niet dan vermoed ik dat ie stuk is .
opladen via 220[/quote]
Okee... Nouja, dat moet ik dan maar langer doen. Dat is nu ongeveer 3 uur gebeurd en toen leek er nog niets in te zitten. Als ik nou de 220 aansluit, zou de auto dan wel direct moeten starten denk je? Ivm startonderbreker?..


Nouja, ik ga het in ieder geval proberen. Bedankt voor de snelle reacties en tips. Ik laat het nog weten!

Prometheus 0

17 jaar

Als je de 220V aansluit moet de accu van het woongedeelte opgeladen worden, maarrrr... als de accu HELEMAAL leeg is willen veel automatische laders niet starten (beginnen met laden). Oplossing: accu met een ouderwetse lader even een beetje opladen tot er weer een klein beetje in zit. Daarna moet de automatische lader van deze accu het weer alleen kunnen.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

[quote=Paulus8636]Als je de 220V aansluit moet de accu van het woongedeelte opgeladen worden, maarrrr... als de accu HELEMAAL leeg is willen veel automatische laders niet starten (beginnen met laden). Oplossing: accu met een ouderwetse lader even een beetje opladen tot er weer een klein beetje in zit. Daarna moet de automatische lader van deze accu het weer alleen kunnen.

Succes,
Paul[/quote]
Okee, bedankt voor de tip. Ik ga er nu heen om nog ff te kijken met de andere sleutel (misschien startonderbreker in de sleutel niet in orde). Ik laat nog ff weten wat de uitkomst is.

Prometheus 0

17 jaar

[quote=Prometheus][quote=Paulus8636]Als je de 220V aansluit moet de accu van het woongedeelte opgeladen worden, maarrrr... als de accu HELEMAAL leeg is willen veel automatische laders niet starten (beginnen met laden). Oplossing: accu met een ouderwetse lader even een beetje opladen tot er weer een klein beetje in zit. Daarna moet de automatische lader van deze accu het weer alleen kunnen.

Succes,
Paul[/quote]
Okee, bedankt voor de tip. Ik ga er nu heen om nog ff te kijken met de andere sleutel (misschien startonderbreker in de sleutel niet in orde). Ik laat nog ff weten wat de uitkomst is.[/quote]
Nou... Ik ben net terug.

De accu van het woongedeelte was inderdaad helemaal leeg. Deze is nu weer voor een deel opgeladen dus dat zit wel goed. Auto start nog steeds niet. Ik ben er inmiddels achter dat er ook een startonderbreker (oid) in de sleutel zelf zit (paarse sleutel). Ik vermoed dat deze stuk is. Waarom:

Als ik de startonderbreker die later is ingebouwd uit zet (dmv sleuteltje tegen aansluiting op het dashboard) gaat het lampje van die onderbreker anders knipperen (zoals het altijd al moest, daarna startte 'ie gewoon).

Als ik die startonderbreker helemaal niet gebruik en de motor wil starten, draait de startmotor niet eens. Mijn conclusie is dus dat die (SCM overigens) startonderbreker in orde is. Ik heb het hele dashboard uit elkaar gehad en toen ontdekte ik dus een zilverkleurig kastje met SCM-logo, waar die startonderbreker op aangesloten is.

Verder zag ik een geel gekleurd kastje, met daarin 2 stekkers, 1 gaat naar de motorruimte (6 of 7 kabeltjes) en 1 gaat omhoog, ik denk naar het contactslot. Dat zijn 2 of 3 kabeltjes. Als ik die stekkers lostrek, brandt het lampje "CODE" ook niet meer op het dashboard. Starten werkt dan trouwens ook niet...

Kan het dus zijn dat OF de sleutel (paars) niet meer in orde is, OF de ontvanger (ik denk dat gele kastje)?

Starten met beide zwarte sleutels die ik heb, lukt ook niet...

Ik hoop dat iemand me kan helpen...

Prometheus 0

17 jaar

Ik heb hier en daar gelezen dat een hoop mensen problemen hebben met de startblokkering (de originele) en dan de antenne vervangen hebben waarna dat weer goed werkt. Ik denk dat ik die antenne gevonden heb, een geel kastje met 2 stekkers. 1 naar contactslot en 1 naar de motorruimte.

Maar als ik zo'n antenne koop, kan ik dan iedere willekeurige (Fiat) antenne kopen? Dat lijkt me toch niet?

Prometheus 0

17 jaar

Om het contactslot heen zit de antenne van de originele fiat start onderbreker.
Door een fiat dealer is uit te lezen of deze defect is.

Een bekend probleem bij plaatsing van een extra start onderbreker (een after market versie) is dat de originele fiat start onder breker van slag raakt.
Vaak wordt tijden het plaatsen van dergelijke start onderbrekers niet de juiste draad onderbroken.
Namelijk de 15+ die onderbroken is als eerste blokkering, dat is de snelle, maar "vieze" manier van inbouwen, de af-fabriek startblokkering vind dit niet lekker,
Deze kwaal kan zo verergeren dat de computer vervangen dient te worden, met alle bijkomende narigheid van sleutels (transponder) en fiat startcode, dit loopt BEHOORLIJK in de papieren.

Dus kijk dit na, en laat het indien het zo is aangesloten zo snel mogelijk verwijderen.

Om dit te controleren:
1-Kap onder de stuurkolom eraf halen.
2- draad bundel opzoeken die vanonder het contact slot komt.
3-deze draadboom vorzichtig "pellen"
4- de ORANJE draad opzoeken, deze is waarschijnlijk onderbroken.
5- de draden (zwarte) die op deze oranje draad zitten eraf knippen, en de oranje draad weer netjes met elkaar doorverbinden(solderen)
6-zelfde stappenplan voor de rood/zwarte draad in deze bundel, deze is van de startmotor onderbreking.
Alles netjes solderen, en GOED isoleren met een goede isolatietape, kabelboompje weer netjes intapen, en klaar.

Dit alles met de minpool van de accu los.

bommes 0

17 jaar

[quote=bommes]Om het contactslot heen zit de antenne van de originele fiat start onderbreker.
Door een fiat dealer is uit te lezen of deze defect is.

Een bekend probleem bij plaatsing van een extra start onderbreker (een after market versie) is dat de originele fiat start onder breker van slag raakt.
Vaak wordt tijden het plaatsen van dergelijke start onderbrekers niet de juiste draad onderbroken.
Namelijk de 15+ die onderbroken is als eerste blokkering, dat is de snelle, maar "vieze" manier van inbouwen, de af-fabriek startblokkering vind dit niet lekker,
Deze kwaal kan zo verergeren dat de computer vervangen dient te worden, met alle bijkomende narigheid van sleutels (transponder) en fiat startcode, dit loopt BEHOORLIJK in de papieren.

Dus kijk dit na, en laat het indien het zo is aangesloten zo snel mogelijk verwijderen.

Om dit te controleren:
1-Kap onder de stuurkolom eraf halen.
2- draad bundel opzoeken die vanonder het contact slot komt.
3-deze draadboom vorzichtig "pellen"
4- de ORANJE draad opzoeken, deze is waarschijnlijk onderbroken.
5- de draden (zwarte) die op deze oranje draad zitten eraf knippen, en de oranje draad weer netjes met elkaar doorverbinden(solderen)
6-zelfde stappenplan voor de rood/zwarte draad in deze bundel, deze is van de startmotor onderbreking.
Alles netjes solderen, en GOED isoleren met een goede isolatietape, kabelboompje weer netjes intapen, en klaar.

Dit alles met de minpool van de accu los.[/quote]
Okee, dat ga ik zeker even bekijken.. Maar, als ik nu het stappenplan volg zoals jij het hierboven beschreven hebt, dan "disable" ik dus de NADIEN ingebouwde startonderbreker? Of de af-fabriek startonderbreker van Fiat zelf?

Nog voor de duidelijkheid: De nadien ingebouwde startonderbreker, werkt dus WEL. Aangezien de startmotor NIET draait als ik die startonderbreking niet uitschakel, schakel ik 'm wel uit, draait de startmotor WEL. Het lijkt alsof de brandstofpomp niet werkt. (Wat logisch lijkt te zijn, ik lees veel topics hierover...)

Alvast bedankt!

Prometheus 0

17 jaar

Als je de door mij beschreven werkzaamheden volgt (en ook uitvoert ..:) ) Werkt de nadien ingebouwde start onderbreker niet meer.
De fabrieks start onder breker (de fiat dus) werkt dan nog wel, tenminste als er niks kapot is gegaan door de nadien ingebouwde start onderbreker.
Trouwens de fabrieks onderbreker werkt ook maar op 1 circuit namelijk de brandstofpomp, de startmotor zal wel blijven rond draaien.

De Fiat motor management computer kan er niet goed tegen (zoals ik al schreef) als de 15+ kabel wordt onderbroken.
De juiste manier om een "aftermarket" start onderbreker in te bouwen in dergelijke voertuigen is ook altijd NA het originele fabrieks systeem.
Dus niet voor de computer maar er na.

Ik geloof meteen dat de nadien ingebouwde onderbreker nog werkt, dat heb je zelf ook al beschreven in je eerdere berichtjes.
De fiat versie is van slag, en ik denk niet dat dit de antenne of de sleutel als oorzaak heeft.
Maar dus de manier waarop de nadien ingebouwde start onderbreker is ingebouwd.

Nogmaals als de antenne kapot is kan een fiat dealer dit uitlezen middels hun diagnose apperatuur, dus ga niet zomaar in het wilde weg onderdelen vervangen.

bommes 0

17 jaar

[quote=bommes]Als je de door mij beschreven werkzaamheden volgt (en ook uitvoert ..:) ) Werkt de nadien ingebouwde start onderbreker niet meer.
De fabrieks start onder breker (de fiat dus) werkt dan nog wel, tenminste als er niks kapot is gegaan door de nadien ingebouwde start onderbreker.
Trouwens de fabrieks onderbreker werkt ook maar op 1 circuit namelijk de brandstofpomp, de startmotor zal wel blijven rond draaien.

De Fiat motor management computer kan er niet goed tegen (zoals ik al schreef) als de 15+ kabel wordt onderbroken.
De juiste manier om een "aftermarket" start onderbreker in te bouwen in dergelijke voertuigen is ook altijd NA het originele fabrieks systeem.
Dus niet voor de computer maar er na.

Ik geloof meteen dat de nadien ingebouwde onderbreker nog werkt, dat heb je zelf ook al beschreven in je eerdere berichtjes.
De fiat versie is van slag, en ik denk niet dat dit de antenne of de sleutel als oorzaak heeft.
Maar dus de manier waarop de nadien ingebouwde start onderbreker is ingebouwd.

Nogmaals als de antenne kapot is kan een fiat dealer dit uitlezen middels hun diagnose apperatuur, dus ga niet zomaar in het wilde weg onderdelen vervangen.[/quote]
Okee, top dat je zo snel reageert. Stel ik echt heel erg op prijs!

Ik ga in ieder geval eerst jouw procedure uitproberen om te kijken of dat iets oplost en dan maar hopen dat dat werkt. Ik laat m'n bevindingen hier in ieder geval nog even weten.

Mocht het overigens niet werken, dan plaats ik wel de nadien ingebouwde startonderbreker weer teug zoals het zat, ivm verzekering enzo...

Groeten,

Chiel

Prometheus 0

17 jaar

Dan heb ik nog 1 ander vraagje, ik lees op verschillende fora (hier ook) en in de nagenoeg (voor mij) onbegrijpelijke Italiaanse handleiding, dat bij de auto ook een soort code-kaart hoort. Ik stel me een kaartje voor ter grootte van een pinpas waar een viercijferige code op staat?

Deze kaart hebben wij nooit bij de (tweedehands) camper gekregen. Waar dient die kaart voor en, waar zou ik de code moeten invullen???

Prometheus 0

17 jaar

Je voorstelling van de code kaart is goed..
Uit mijn hoofd dient die voor het kunnen bij bestellen van de sleutels..
Alhoewel dat ook weer niet hoeft want de fiat dealer kan ze zo programmeren..

Sorry moet je eigenlijk dan het antwoord schuldig blijven..
Tis al weer een 7 jaar geleden dat ik bij de fiat dealer werkte.

bommes 0

17 jaar

Met die code die er op staat zou je de auto kunnen strarten dmv de code in te voeren door het intrappen van het gaspedaal. Dan start de motor buiten de startbeveiliging om ,echter als je de motor uitzet dien je de code weer opnieuw in tevoeren om te kunnen starten.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

ik zal jullie uit de brand helpen.ik werkt bij een autoverhuur bedrijf.wij hebben een stuk of 15 fiat ducatos,2.5,2.8d.2.5td,2.8td,2.8tdi.het probleem is de transporder! als je naar de daeler toe gaat om de probleem op te lossen,bedenk wel dat je aardig wat geld kwijt bent.OPLOSSING:je hebt twee sleutels,een zwarte en een bruine.de bruine sleutel is de moeder sleutel,daar moet je mee proberen te starten,als dat niet lukt of je hebt geen bruine sleutel? is dit wat ik doe:LET OP GEEN MOTOREN MET POMP VERSTUIVERS[DUS GEEN COMMORERD,CDI,OF JTD]achter de brandstof pomp,zit een zwarte kast,die zit tegen de achter van de brandstofpomp aan geschroeft.het zijn van die breek bouten,dus heel moeilijk om los te draaien .ik haal de brandstof leidingen los,met een dunne beitel maak ik de zwarte kast voor een gedeelte kapot,zodat ik bij de breekbouten kan komen.met de beitel,slaat ik de bouten los.onder de zwarte kast zit de brandstof afsluiter.de stekker van de zwarte kast.daar loop een oranjewitte,een bruine en een zwarte draad.de oranjewitte draad moet je hebben.dat is de geschakkelde draad vanaf de contac.als je de oranje witte draad verbind met de draad van de brandstofafsluiter en je monteer de leidingen weer terug.als je de auto gaat starten zal die na enige tijd weer lopen(dat hij niet gelijk start komt doordat de lucht in het brandstof systeem zit)en dan verschijnt op het dashboard het lampje code,dan moet je de tellerbak eraf halen en het lampje verwijderen.Dan zal je veel rijplezier hebben(dit werk kost qua tijd ongeveer 2 uur,als het niet tegen zit)groetjes pantera.

pantera1979 0
badge

17 jaar

Nou zeg, allemaal bedankt voor de reacties. Echt top! Nouja.. Voor wat betreft die codekaart, dat zou heel handig zijn als ik die had maar die heb ik niet dus dat houdt op. Ik heb in totaal drie sleutels, twee zwarte en 1 bruine/bordeauxrode. Met geen van die sleutels lukt het om te starten. Het is echter een 2.8i.d. TD blok dus jouw oplossing, Pantera1979, gaat denk ik niet lukken.

Wel heb ik de handleiding van Bommes doorlopen en inderdaad, 1 zooitje van bij elkaar getapede en HEEL slecht aan elkaar gesoldeerde kabels. Ik zal er morgen even een foto van maken en die hier posten. Vervolgens ga ik het met knap gereedschap (goede soldeerbout en een looplamp) lossolderen en op de originele manier weer vast solderen. Krimpkous eromheen, netjes tapen en dan eens kijken of het werkt.

Ik wilde het eigenlijk vanavond doen maar zat met een ¼ volle Maglite en een soldeerbout die niet goed warm wordt en daar raak ik nogal geïrriteerd van. Ben er dus maar mee gestopt. Morgen na 17.00 uur maar weer hobbyen.

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties en ik laat morgen nog ff wat horen.

Wat overigens echt dom is, vind ik althans, is dat de kabels die van de stekker van het contactslot naar de startonderbreker lopen, ALLEMAAL zwart zijn..... Ik heb er dus maar ff tape omheen gedaan met daarop geschreven wat waar op aangesloten zit. Mocht het weer terugmoeten in originele staat dan kan ik dat ff makkelijker doen...

Prometheus 0

17 jaar

Hij doet het :D Dankzij de tip van Bommes. Ik heb alles losgesoldeerd en de originele draden weer vastgesoldeerd, krimpkous, stukkie tape. Sleutel erin, omdraaien, "Code" lampje ging uit, starten en lopen :D



Allen in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!

Prometheus 0

17 jaar

Geweldig dat hij het weer doet..

Ik snap trouwens dat je voor de verzekering een scm2 goed gekeurd systeem moet hebben.
Hoe de bij jouw aanwezige (knullig ingebouwde) start onderbreker op een juiste manier ingebouwd moet worden durf ik je niet te zeggen.
Kan er wel ff induiken als je wilt.
Voorlopig zou ik het zo even laten, want als je de start onderbreker weer terug inbouwt op de manier zo als hij zat heb je vroeg of laat weer deze problemen.
Voorzover ik begrepen heb moet je na de fiat computer de extra startonderbreker inbouwen.
Je kunt dus zelf opzoek gaan naar de kabel die naar de brandstofafsluiter loopt, deze onderbreken en daarop de extra startonderbreker solderen.
Of contact opnemen met de verzekering, en vragen of de fiat fabrieks onderbreker toch niet voldoende is voor de verzekering, er zijn namelijk wel degelijk verzekeringen die dat goed vinden..

Maar goed, dank voor je terug koppeling, das altijd fijn.

bommes 0

17 jaar

[quote=bommes]Geweldig dat hij het weer doet..

Ik snap trouwens dat je voor de verzekering een scm2 goed gekeurd systeem moet hebben.
Hoe de bij jouw aanwezige (knullig ingebouwde) start onderbreker op een juiste manier ingebouwd moet worden durf ik je niet te zeggen.
Kan er wel ff induiken als je wilt.
Voorlopig zou ik het zo even laten, want als je de start onderbreker weer terug inbouwt op de manier zo als hij zat heb je vroeg of laat weer deze problemen.
Voorzover ik begrepen heb moet je na de fiat computer de extra startonderbreker inbouwen.
Je kunt dus zelf opzoek gaan naar de kabel die naar de brandstofafsluiter loopt, deze onderbreken en daarop de extra startonderbreker solderen.
Of contact opnemen met de verzekering, en vragen of de fiat fabrieks onderbreker toch niet voldoende is voor de verzekering, er zijn namelijk wel degelijk verzekeringen die dat goed vinden..

Maar goed, dank voor je terug koppeling, das altijd fijn.[/quote]
Ja, voorlopig laat ik het zo zitten als het nu zit. En ik had inderdaad al begrepen dat door de verzekering een SCM-goedgekeurde startonderbreker aanwezig moet zijn. Maar voorlopig ben ik er wel weer ff klaar mee, komt dus wel weer na de zomer :)

Kan altijd nog wel even kijken of de verzekering akkoord gaat met de situatie zoals 'ie nu is.

Bedankt voor je antwoord!

Prometheus 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.