close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato 2014: Ducato multijet 115 problemen

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Wij zijn sinds 2 jaar de gelukkige eigenaren van een 2014 (vorig model) Ducato 250 met Multijet 115 (2.0 L diesel).
Tot nu toe zeer tevreden over en net terug van een rondje Duitsland, Zwitserland en Frankrijk met flink klimwerk.
Toen we de bus net hadden hield hij een keer in op de snelweg (gas reageerde niet meer) en even later liep alles weer prachtig. Kwartier later zelfde probleem en auto geparkeerd en WW gebeld. Toen de WW kwam starte hij normaal, gas reageerde weer goed en was er niks meer aan de hand. We zijn op advies van de WW naar huis gereden en verder alles prima. Bij de garage was men afwachtend omdat niets te vinden was en er meerdere oorzaken zouden kunnen zijn.
In de opvolgende vakantie van 2021 hadden we een paar keer dat de motor wel startte maar dat het gaspedaal niet reageerde. Bij een 2e of 3e startpoging was dat weer voorbij. Prima vakantie gehad en klacht niet meer gehad.
Een paar maanden geleden weer af en toe dit probleem. Net voor de vakantie wilde hij helemaal niet meer starten.
WW gebeld en bij uitlezen bleek er een probleem met het gaspedaal te zijn, afwijkende spanning tussen 2 potmeters. Ivm levertijd eerst een gebruikt gaspedaal geïnstalleerd en probleem bleek niet verholpen. 3 dagen later het nieuwe gaspedaal geplaatst en alles werkte weer prima dus lekker op vakantie gegaan.
Na een paar dagen kwam het startprobleem af en toe weer terug. Na het afdalen van een zeer hoge bergpas een geel motorstoringslampje en daarom in Zwitserland een Fiat garage bezocht. Bij het uitlezen vond hij de volgende storingsmelding:

P2620 Papillon motorisé (feedback)

Volgens de lokale garage geen acuut probleem maar wel iets om thuis te laten verhelpen.

Ik heb op een forum een uitgebreid verhaal gelezen over de vlinderklepproblemen met de 3L diesel en ik krijg de indruk dat dit een soortgelijk probleem is. Ik kan me voorstellen dat als de klep dicht blijft plakken dat de motor dan niet lekker wil starten.
Vreemd dat ik pas diep in Zwitserland een keer een motorstoringslampje krijg.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en adviezen over de mogelijke oorzaak en hoe dit snel en betaalbaar op te (laten) lossen.

Geplaatst door

Ben32417 (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.