close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat PUNTO: Dumpvalve

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 198A4000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 88

Ik wil graag een dumpvalve instaleren.

Nou zijn er diverse topics hierover echter geen een die echt duidelijke en complete uitleg bied.

Misschien hier iemand????
Liefst met foto's???

Geplaatst door

Punto78 (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De benzine-motoren met turbo die ik ken, hebben allemaal een dumpvalve standaard.
Alleen circuleert de afgeblazen lucht dan naar het luchtfilter en maakt het geen geluid.
Ik denk dat je die niet bedoelt, maar eentje die naar de buitenlucht afblaast.

Als je denkt om daar een aluminium ding voor te gebruiken, dan kon je wel eens voor verrassingen komen te staan.
Ik heb al een paar keer meegemaakt dan wanneer zo'n ding op de motor was gemonteerd er een flinke vertraging was bij het gasgeven. Het duurt dan even voor die klep dicht is en de motor weer reageert op het gaspedaal.

oldford 0
badge

5 jaar

Op de Fiat benzinemotoren met turbo met motorcode 198A4000, zit toch al een dumpvalve standaard dacht ik... Wat bedoel je dus, de originele dumpvalve vervangen door een andere of wat? Persoonlijk zie ik daar echter geen enkele denkbare reden voor... wat wil je er eigenlijk mee bereiken wat het origineel niet kan?

skilcom 0

5 jaar

Het afblaast geluid bij het schakelen.
Dat is meestal het hoofddoel bij een dumpvalve.

Punto78 0

5 jaar

Het klopt absoluut niet dat het afblaasgeluid het hoofddoel is van een dumpvalve... Een dumpvalve zorgt er net voor dat er geen dip is in het vermogen. Dat doet de dumpvalve door zodra de gasklep sluit, een verbinding te maken tussen het drukgedeelte van de turbo en het aanzuiggedeelte van de turbo. Het teveel aan druk wordt dan weggeleid naar de aanzuigkant van de turbo. Hierdoor blijft de turbo ook bij gas los aan een hoog toerental draaien, als je bijvoorbeeld van versnelling wisselt, en is al het vermogen onmiddellijk beschikbaar als je weer gas geeft.... Wat jij wil doen is de druk afblazen naar buiten, dat zorgt inderdaad voor het z.g. "afblaasgeluid"... en veel show... maar ook voor een dood punt in de turbodruk, die dan wegvalt, waardoor het veel langer gaat duren eer de turbodruk weer beschikbaar is... Kortom de auto gaat veel trager reageren op het gaspedaal... en de turbo gaat sneller versleten zijn... Heel slecht idee dus...

skilcom 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.