Mijn Punto Selecta 1999 wil soms (tegenwoordig vaker) niet inschakelen. Dan blijft het lampje branden. De electronica geeft de versnelling niet vrij. Uitzetten, aanzetten ... Na verloop van tijd lukt het soms ineens wel. Dacht eerst dat het met vocht te maken had. Maar vanavond is het droog weer. Ik had al gereden, maar nadat ik in de stad geweest was (ongeveer anderhalf uur) kwam de auto niet meer van z'n plek. Moest afgesleept worden. Waar moet ik het zoeken? Kan ik iets schoonmaken? Contacten? Is er ergens een schema of een vraagbaak?
(excuus voor het foute jaartal, ik heb eerder een selecta uit '95 gehad. Daar ben ik nog aan gewend)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je de rem intrapt zit er onder dat pedaal een microschakelaar
die moet je maar eens controleren ..of die klikt
anders helpt kruipolie mischien
een beetje erop spuiten...en met je vingers een stuk of 20 x de micro schakelaar indrukken
en dat moet alemaal terwijl je de rem indrukt.
@CO2
De schakelaar onder de rem doet het prima (volgens mij), anders zou ik de stick niet eens kunnen verzetten. Maar ook na veel klik-klak verandert er niets. Ik kan de stick in elke positie zetten, maar daarmee heb ik nog geen aandrijving. Maar toch alvast veel dank voor je reactie.
Het probleem lijkt me ergens anders te zitten. Het controlelampje (linksboven als een openstaande motorkap) blijft branden. De vorige keer dat die brandde gaf het systeem de versnelling ook niet vrij. Toen had ik het 'geluk' dat toen ik opnieuw startte het lampje wél uitging en ik een paar weken probleemloos heb gereden. Maar nu is het hardnekkig. Ik hoop op een vuil contact (maar welke?) en ben bang voor méér...
Grtz Rob
12 jaar
onder je gaspedaal ziten er ook 2..
1 ervan kan lostrillen..
mischien..
of /en computer resetten..(3 min. de accupolen los kopelen..)
12 jaar
Is het koolborstelblok van de magneetpeoderkoppeling niet versleten.
Kun je eenvoudig loshalen en even bekijken.
12 jaar
@CO2
Gouden tip !!! Loskoppelen van de accupolen.
Ik moest er 2x over doen. Moest ook de hoofdsleutel er bij halen omdat ik de andere sleutel in het contact had laten zitten. Toen de stroom er af ging, trokken ook de elektrische sloten zich dicht. De hoofdsleutel gaf zelfs een codefoutmelding op het scherm, maar het versnellingslampje ging uit. En ik kon rijden ...!! Toen ik na een proefrit de wagen weer voor m'n huis parkeerde, durfde ik pas de motor af te zetten. Daarna weer te starten, ombeurten met beide sleutels. De codefoutmelding kwam niet meer terug en het lampje bleef uit. Alles (de computer) leek zich hersteld te hebben. Natuurlijk is de vraag voor hoe lang of hoe vaak, maar hier kan ik mee verder. Sleuteltje 10 voor de accupolen gaat vanaf nu standaard mee op reis.
Dank voor je tip en normaal zou ik zeggen: Biertje?
12 jaar
Mijn Punto Selecta 1999 wil soms (tegenwoordig vaker) niet inschakelen. Dan blijft het lampje branden. De electronica geeft de versnelling niet vrij. Uitzetten, aanzetten ... Na verloop van tijd lukt het soms ineens wel. Dacht eerst dat het met vocht te maken had. Maar vanavond is het droog weer. Ik had al gereden, maar nadat ik in de stad geweest was (ongeveer anderhalf uur) kwam de auto niet meer van z'n plek. Moest afgesleept worden. Waar moet ik het zoeken? Kan ik iets schoonmaken? Contacten? Is er ergens een schema of een vraagbaak?
Tip van CO2: of /en computer resetten..(3 min. de accupolen los kopelen..)
Gouden tip !!! Loskoppelen van de accupolen.
Ik moest er 2x over doen. Moest ook de hoofdsleutel er bij halen omdat ik de andere sleutel in het contact had laten zitten. Toen de stroom er af ging, trokken ook de elektrische sloten zich dicht. De hoofdsleutel gaf zelfs een codefoutmelding op het scherm, maar het versnellingslampje ging uit. En ik kon rijden ...!! Toen ik na een proefrit de wagen weer voor m'n huis parkeerde, durfde ik pas de motor af te zetten. Daarna weer te starten, ombeurten met beide sleutels. De codefoutmelding kwam niet meer terug en het lampje bleef uit. Alles (de computer) leek zich hersteld te hebben. Natuurlijk is de vraag voor hoe lang of hoe vaak, maar hier kan ik mee verder. Sleuteltje 10 voor de accupolen gaat vanaf nu standaard mee op reis.
Dank voor je tip en normaal zou ik zeggen: Biertje?
12 jaar
dat is mooi man..het loskopelen van de accu..lost soms meerdere problemen op..
zeg het voort..zeg het voort.. ;)
enne.. doe maar een heerlijk helder..hein...
proost..
12 jaar
Maar het probleem is terug. En nu helpt zelfs het loskoppelen van de accupolen niet meer. Het wel of niet kunnen inschakelen is toeval geworden. Gisteren (na die dag al gereden te hebben) de polen 10x los gemaakt, zelfs de hoofdsleutel opgehaald, niets!! Pas toen we de sleepkabel er weer aan hadden hangen en ik de motor startte om rem en stuurbekrachtiging te krijgen, pakte de versnelling opeens weer wel. Daarna probleemloos naar huis gereden. Er is écht een rare computerstoring. Zo zie ik soms zelfs meerdere indicatielichtjes tegelijk op de stick opgloeien, in de tussenstanden.
Ik sta dus weer open voor suggesties....!
Rob
12 jaar
hee rob
ik kan het vanaf hier ook niet zo goed zien..ik zou hem een nacht Zonder de polen op de accu..laten staan.
starten.. en hem naar een garage brengen die hem goed kan uitlezen..fiat of zo.
kost wat maar je geniet.
12 jaar
http://www.schepers-autotechniek.com/nl_...
hier kan je ook ff info opdoen..
12 jaar
Het uitlezen van de computer (is dat de ECU ?) kan alleen door een officiële fiatgarage. Mijn eigen garagisten kunnen alles van fiat uitlezen, behalve de selecta. Uitlezen gaat 70 euro kosten ex btw. Zal wel moeten (en dan iets repareren?) om weer een betrouwbaar gevoel te hebben. En zoals het bij de tandarts ook gaat: zolang de Punto bij de garage staat, is er niets aan de hand.
12 jaar
Ik heb zojuist een handbook for repair gevonden en gedownloaded. Hebben we daar wat aan?
http://servicemanual.blogspot.com/2008/1...
12 jaar
mischien kan iemand hem bij je voor de deur uitlezen..
of iemand van de fiat-hobyclub..die je verder kan helpen met het uitlezen
12 jaar
is dit dezelfde bak als een lancia y
heb er eens op gezocht,auto bleef staan
op de koolborstel een plus en een min draad koppelen en in de plusdraad een lamp van 21 watt in serie ertussen zetten
auto op krikken ,motor starten pook in d zetten en de draad einden van de koolborstel op de plus en min van de batterij houden
de wielen gaan draaien ,dus bak ok
regelcomputer zit in de midden console
deze van de lancia rook verbrand en was ook defect ,deze vervangen en hij kon er weer tegen
als ik me goed herinner stond er een origineel nummer op om te bestellen ,prijs weet ik niet
12 jaar
Uiteindelijk blijkt het de microswitch onder het rempedaal te zijn die de ecu ontregelde. Een en ander is door de Fiat Garage in Nijmegen hersteld. Hij (of is het een zij) doet het weer.
12 jaar
een zij natuurlijk..
kben blij dat je weer rijd.
heerlijk h hei...:)
gr.
12 jaar
Opgelost...!!!
12 jaar
Was het maar waar van dat 'opgelost...!!!' Vandaag (na ettelijke keren stilstaan) een andere schakelaar laten monteren. Maar dat bleek niet het probleem te zijn. Met de nieuwe schakelaar wilde de cvt-versnelling evenzogoed niet inschakelen. De ijverige Fiat-monteur zocht verder en heeft de koolborsteltjes onder handen genomen (blz 169 van het Handbook for repair). Geen zekerheid, maar het doet het allemaal weer. Maar dat zei ik 2 maanden geleden ook.
12 jaar
Uiteindelijk heb ik een 2e hands koolborstelset opgeduikeld en deze geplaatst. De garage heeft de computer die een foutmelding daarover gaf nog eenmaal gereset en sindsdien heb ik geen problemen met het vrijgeven van de versnelling. Ik kijk nog wel af en toe argwanend naar het lampje, maar wordt inmiddels steeds optimistischer. Nog even en dan wil ik weer op vakantie.
Opgelost?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar