auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Grande Punto 2006: Extreem lage short en long fuel trims

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 350A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 57

Ik heb afgelopen december een Fiat Grande Punto 1.4 8V aangeschaft, de auto rijd heerlijk en leek mij prima onderhouden. Ik rijd wekelijks zon 600 Kilometer waarvan meerendeels snelweg is. Helaas trekt de auto steeds slechter door, in december haalde deze nog makkelijk 140km/u maar dit werd steeds minder. Vandaag ging hij niet harder dan 110 km/u.. Ik heb een OBD2 lezer gebruikt en na een rit van zon 40km bleek dat de fueltrim rond de -70% zit. Op verschillende fora's gelezen dat een waarde buiten de range -10% / 10% een indicatie moet zijn van problemen. Kan iemand mij vertellen of dit kan liggen aan een vuile sensor?

Ik heb basis onderhoud laten doen waaronder het vervangen van de bougies en schoonmaken van controleren van luchtfilter en toevoer. Zover ik weet is de uitlaat demper niet verstopt omdat er duidelijk damp uit komt tijdens het koud starten.

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer informatie geven voor dat ik een fortuin uitgeef aan onderzoek zonder resultaat bij de garage. Alvast bedankt!

Geplaatst door

spijkermenno (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om de een of andere reden denkt de motor-computer dat het mengsel in de basis veel te rijk is.
Nu is 70% wel heel erg veel en technisch onmogelijk als zowel de Short als de Long term fuel trim dat beide zijn.

Kun je een foto van de uitlezing plaatsen?
Is de waarde op alle toerentallen en ook rijdend altijd zo extreem?

oldford 0
badge

3 jaar

Dat kan ik zeker, wanneer ik vol gas rijd (gaat oprecht niet harder dan dit) gaat de long trim naar -6%, maar de short trim naar -100%.

Dit zijn compleet belachelijke waardes, die ik hier zie.
Op sommige momenten zijn beide fueltrims gelijktijdig +100% en soms gelijktijdig -100%.
Als ze beide +100% zijn dan wordt de basis inspuittijd 300% (3x zo veel), beetje onwaarschijnlijk.
Als 1 van de twee (laat staan beide tegelijk) -100% is dan zou de inspuittijd 0 worden (geen brandstof), en dat zie ik niet, want je blijft rijden zeg je.

Ik zou eerst eens gaan uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur om hier iets van te maken.

Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

oldford 0
badge

3 jaar

Helaas heb ik de auto particulier gekocht.. bedankt voor je antwoord! Ik ga er mee langs de garage. Ik snap er dus echt helemaal niks van 🥲

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.