close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Bravo 1997: Fiat Bravo trekt naar links en rechts NADAT uitgelijnd is

Bouwjaar: 1997

2 weken terug schroefset onder de auto gedaan omdat mijn voorste dempers toch lek waren ... Was niks aan de hand... Oké rechter remschijf en wiel stonden heel minimaal schuin naar buiten (niet te zien maar ik wist het)
Maar omdat bij dempers vervangen standaard regel is uitlijnen toch maar gedaan 2 weken later ...
Ben toen naar één in de buurt gegaan omdat ik ivm met verlaging bijna nergens terecht kan (had hiervoor al verlaginsveren van 5cm)

Ze hebben daar (omdat ik het zei) de remschijf recht geduwd met als gevolg dat de
veerpoot dus niet recht maar schuin naar buiten geduwd werd .. Was geen probleem zeiden ze ...
Daardoor natuurlijk hele afwijkende waardes en dmv afstellen (wat bij de stuurkogels ivm roest aardig wat warm stoken, duw en trekwerk was ... (in totaal 3 a 4 uur en ben erbij geweest dus weet dat het klopt)
Toen de waardes goed waren .. Bleek mijn stuur weer scheef te zitten ... Dus hij dacht .. Dan zet ik hem wel paar tandjes om, maar kwam maar niet recht tov de wielen ... Dus opnieuw stuur recht gehouden en van daaruit weer alles afgesteld ...

Maar nu trekt de auto naar links als ik gas geef en trekt ie naar rechts als ik rem of gas loslaat (trekt het stuur zelfs mee)
Hij gaat niet geleidelijk aan, maar duikt echt in ene naar zijkant (zowel bij optrekken als afremmen)



heb second opinion laten doen bij het bedrijf waar ik normaal altijd heen ga ... ivm omrijden omdat ik niet over de pont kan, 35 km bij mij vandaan (anders waren het er 10 geweest :P)

die hebben hem uitgelezen, maar alle waardes waren perfect.
Alles stond precies op 0,00
Dus hij is wel goed uitgelijnd ...

Toen heeft ie een stuk gereden om het zelf te ervaren en kwam tot de conclusie dat het toch wel heel erg was ..

Daarna aantal zaken gecontroleerd : bandenspanning, profiel, speling op onderdelen, lekkages, vastlopende remmen enz enz ...
helemaal niks kunnen vinden


Via een topic op mijn FB dachten mensen dat misschien spoorstang krom zou zijn door het warmstoken en trekken enzo ..
maar beide garagisten zeggen dat die heel veel kunnen hebben ... en mocht die krom zijn dan nog is een auto daarop uit te lijnen en heb je daarna nergens last van
hun weten het 1,2,3 ook niet meer ....
Maar het feit is als ik gas geef gaat ie naar links, rem ik of laat ik gas los, trekt ie naar rechts ....


pfff denk dat ik gek word, levensgevaarlijk dit man ...
had ik nou maar niet volgens "het boekje" gewerkt en gedacht : als iets goed is moet je er niet aan lopen kloten


Hieronder even een tekening met beschrijving :



Even ter verduidijking :
Ik heb hier nooit last van gehad, ook niet nadat ik de schroefset gemonteerd heb ..
Heb 2 weken zo gereden en dus geen hinder ondervonden ...
Tot aan de laatste centimeters voor de brug voor het uitlijnen was er dus niks aan het handje


Gegevens van de auto :
Fiat Bravo 1.4 12V (motorcode 182A3000)
bandenmaat 205/40/16
schroefset : FK Highsport

Geplaatst door

Patrick_Fiat_Bravo (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op het moment dat je verlagingsveren/schroefsets monteert verander je de originele geometrie van de auto.
Je camberhoek van je voorwielen word steeds groter naar de mate dat je de auto verlaagt.(gegeven moment heeft uitlijnen geen zin meer)
Op het moment dat je de auto zo extreem laag maakt als je uitlegt heb je camberplates nodig waarmee je het camber aan kan passen.
Op het moment dat je dat gedaan hebt moet je uitlijnen met b.v. een laseruitlijn systeem maar let op! NIET volgens de originele richtlijnen van de fabrikant! die kloppen dus niet meer!
Je wil in principe een beetje een circuit auto maken van je fiat , ik zou dat zelf niet doen omdat je geen comfort meer hebt en een drempel wordt dan een ECHT obstakel maar technisch gezien is het een leuke uitdaging.
(ik zou trouwens ook een strut monteren tussen de veertorens van je auto tegen het afscheuren van je schutbord, klappen worden immers niet meer gedempt)

Duidelijk een geval van verlaging tever doorvoeren.
Ik zou een specialist gaan zoeken die overweg kan met dit soort aanpassingen en daar je onderstel/uitlijning laten afstellen.
Maar helemaal weggaan zal dit verschijnsel niet, buiten dat het niet veilig is.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Beiden bedankt voor je antwoord ...
Hij is uitgelijnd dmv lasersysteem ... De allernieuwste zelfs waarbij de sensoren om je wiel vastgemaakt worden en niet met magneten op je wielbouten...

Maar idd wel op de fabriekswaardes ...
Maar voor deze schroefset was de auto net zozo laag (5cm verlaagd) dus van extreme verlaging is absoluut geen sprake
.


En een stabilisatiestang had ik al onder mijn motorkap zitten ...

@Kaleido ... Hiervoor was hij al verlaagd dmv originele dempers en verlagingsveren ... Nooit geen.problemen gehad.

En voordat ik vd week ging uitlijnen reed ik ook al 2 weken met de schroefset en toen had ik ook nergens last van.
Het is pas gekomen direct na het uitlijnen ..

Bij mijn auto is het trouwens niet mogelijk om camber te stellen!
Alleen de sporing, en door de schroefset ook de wielvlucht een klein beetje (paar mm)

Oke dan is dat allemaal duidelijk.
Dan zou je dus de conclusie moeten/kunnen trekken dat er tijdens het uitlijnen , dusdanig iets veranderd is dat dit verschijnsel daar op terug te voeren valt.
Zou dan toch nog eens met diegene die het uitlijnen heeft verzorgd gaan praten , om te kijken of het te achterhalen valt , waarom je dit nu hebt.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

ik weet dat camber niet te stellen is op jouw auto, maar zoals ik al eerder vertelde kun je bovenin je veertorens camberplates monteren waardoor je de veerpoot meer rechtop kunt schuiven/zetten. dat scheelt zowiso een hoop slijtage want je banden gaan nu ook aan de binnenkant slijten als een idioot.
camberplates zijn b.v. te krijgen bij autosport company in waalwijk.
verder lijkt het zo te zijn dat inderdaad bij het uitlijnen iets mis is gegaan, de originele waarden van de auto kloppen niet meer dus die kun je niet meer gebruiken.
Zorg dat ie opnieuw uitgelijnd word met maximaal -1 graad camber en met ongeveer een halve tot 1 hele graad uitspoor dan zit je ongeveer in de richting van wat het zou moeten zijn.

kijk sowieso ook maar naar de voorste draag arm rubbers! iemand het wiel heen en weer halen (stuurkogel test manier)

komt vaak voor bij bravo/a`s en marea`s

thoontjepower 0
badge

12 jaar

Als dat het geval is , dan is hij toch ook niet uit telijnen , je krijgt de waardes nooit goed?
Ik heb een curses bij josam gevolgt , en het eerste wat ze je leren , controleren op speling in de diverse componenten , is er speling (buiten tolerantie) dan heeft uitlijnen geen zin.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

tja... niet alle mensen die uitlijnen zijn goeie!

ik kan je menig verhaal vertellen...!

hoe vaak staat het stuur wel/niet scheef na het uitlijnen? te vaak! dus de proefrit is vaak ook te veel moeite

(ik zeg dus niet dat ze allemaal goed of slecht zijn!)

als alle lampjes groen aangeven is ie goed toch??

thoontjepower 0
badge

12 jaar

heb een keer een auto binnen gekregen waar het rechtse spoorstangeind nog met ÉÉN winding vast zat....
ik heb toen de vertegenwoordiger van het snelservice station waar hij uitgelijnd was laten komen om te laten zien dat ze door het oog van de naald gekropen waren.

Zo dan ... dan hangt je leven echt aan een zijden draadje ....

Ik heb nog niet terug kunnen gaan naar degene die hem uitgelijnd heeft ...
Zijn uitlijnbrug wordt dinsdag op woensdag opnieuw aangepast omdat hij bij grotere auto's (bestelbusjes) de achterste wielen niet goed uit kon lezen :S


Maar alles was in ieder geval gecontroleerd op speling buiten de marges, en dat zat er niet ...
rubbers waren ook gecontroleerd, waren ook goed ...

Ga hem in ieder geval wijzen op wat Profundo zei ...
Het wordt een hoop heen en weer op de brug en proefritjes rijden van nu af aan .... maar het zij zo ... is niet anders .,.. als het maar snel opgelost wordt


Ik had nog even vraagje over die camberplates ....
Zou het daarmee op te lossen zijn?
Ik kan ze namelijk nergens vinden voor mijn auto ... alleen universele, maar daar ben ik niet zo'n fan van van universele onderdelen

Ik ben ook geen fan van universele onderdelen , ook niet zo van verlagen maar da's persoonlijk.
Met die camberplates zet je je veerpoten weer wat rechterop wat er voor zorgt dat je banden volledig contact maken met de weg, lees: je hebt dan een homogene gewichtsverdeling over het gehele raakvlak tussen wegdek en band.
In jip en janneke taal, je banden gaan niet naar de kl#te en je hebt weer een beetje wegligging.
Uitlijnen gaat niet alleen over de sporing maar camber en caster zijn ook erg belangrijk.
Bij een verlaagde auto klopt het camber NOOIT. tenzij je camberplates gebruikt natuurlijk.
Met uitlijnen trouwens éérst camber goed zetten en dan pas uitlijnen.
Het verhaal van uitlijnen met magneten op de wielbouten klinkt me als een NEWCOM uitlijnbank,hele goeie bank maar let er goed mee op dat als de ene wielbout ietsje hoger is als de andere dat de uitlijning ook niet gaat kloppen. ik ben meer gecharmeerd van uitlijnen op de velgrand met velgslagreductie.

Profundo,
camber is dus, zo standaard niet te verstellen ... tenzij camber hetzelfde is als wielvlucht, dan is die op de demoer zelf een klein beetje te stellen ...
en die plates zijn er dus niet voor mijn auto, tenzij universeel ....

wat betreft uitlijn apparatuur ...
newcom, komt me wel heel bekend voor ja, zou goed kunnen!
en dat van die bouten dat klopt ook, want hij heeft op alle 4 de wielen maar met 3 magneten vastgezet ...
Maar toch was die goed uitgelijnd, volgens de gegevens war ik second opinion heb laten doen ...
en die werken met een nieuw systeem die om de band zelf vast gezet wordt ...

De 3e keer dat degene uitgelijnd/gecontroleerd heeft waarbij het fout is gegaan zeg maar , heeft hij met die dingen op de velgrand geprobeerd ....
Die met balken, die zichzelf in evenwicht houden ...
Bij deze kon hij echter niks uitlezen, omdat mijn bumpers te laag zijn en de lasers elkaar niet kunnen zien

Morgen in ieder geval even originele voorbumper erop, zodat die lasers elkaar wel herkennen ...
(en is ook makkelijker, want hij zal vaak de brug op en af moeten om te testen of het goed is, en als je dan elke keer met plankjes moet werken dat gaat niet echt opschieten)

Dan hoop ik dat morgen zijn uitlijnapparatuur aangepast is op het plafond en dan kunnen we beginnen met wat jij zei
Dus 1 graden positiever of negatiever gaan zitten en dan steeds testen ...

Alleen dan nog het camber probleem wat dus niet te testen is :S
hou je op de hoogte zodra ik meer weet ...
enige wat ik je nu kan vertellen is dat ik het gevoel heb dat hij heel onstabiel op de weg ligt ...
uit wil breken op een fly-over ... en ik het gevoel heb dat hij ook uit wil breken bij een uitwijkmanouvre ... (had vd week iemand naast me rijden die nogal onaangenaam naar rechts kwam)

ik ben benieuwd

Even een update .....

Gisteren heb ik een standaard bumper gekocht, met oog op de aankomende winter ivm drempels/kuilen om zo niet mijn showbumper te beschadigen ...
Ivm custom ophangpunten moet ik de de wielen eraf halen ...

En wat blijkt .... Die lul van een uitlijner heeft mijn veerpoot helemaal niet goed vastgezet!!
Zowel de bovenste als de onderste bout in de bracket zaten niet goed vast (waren losser getrild) waardoor ik met gemak de veerpoot naar voor en achteren kon bewegen ... (zoals je met camber/wielvlucht doet)
En dan te bedenken dat ik paar keer 120 gereden heb op snelweg


Dus ik heb hem gelijk maar gezet zoals ik hem de allereerste keer gezet had, voordat ik hem uit liet lijnen ...
vervolgens met de luchttol de moer vastgedraaid ...

En .....
Hij trekt niet meer naar links of naar rechts!!

Ik merk helemaal niks van onbalans ...
Oke na een tijdje zonder handen te rijden gaat ie iets naar links of naar rechts, maar dat is het verloop van de weg, want op een rechte, vlakke weg doet ie dat niet

Wel gek dat ze dit niet gemerkt hebben met het testen op speling (toen hebben ze de band alleen van links naar rechts bewogen)

Alleen ben nu wel erg huiverig om hem uit te laten lijnen ...
voorlopig vind ik het wel prima zo .... totdat ik iemand heb (waar dan ook in nederland) die verstand heeft van uitlijnen met verlaagde auto''s

Dus tot nu toe :Problem Solved
Profundo, jij super bedankt voor je duidelijke uitleg! Dit kan altijd nog van pas komen! De rest ook geweldig bedankt

Kijk daar heb je dus weer zo'n typisch geval van ....
Goed dat je het zelf hebt opgelost!!

Door nu de fuseestuk vast te zetten zoals hij ooit stond is de sporing zoek . Zaten ze aan beide kanten los? Het hoeft niet fout te zijn maar ik zou toch even een lat lang de voorwielen leggen en kijk waar je bij het achterwiel uit komt . Meet eerst of de sporing voor en achter een verschil heeft . (meestal wel )
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Dus nog maar een keer uitlijnen , is goedkoper dan een paar nieuwe banden , alhoewel !
Speling controleren doe je zowel met de auto op de wielen en met de wielen vrij , volgens mij heb je er een paar knutselaars bij gehad , in ieder geval geen monteurs die ook maar enige moeite willen doen , losse bouten en dan geen speling vinden ???? en dan ook nog zeggen dat alles goed zit/staat.
Sorry hoor.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.