auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Ducato : Fiat ducato 2,8 jtd rookt (TYPE 244)

hallo,

ik heb een fiat ducato 2,8 die flink rookt (blauw grijze rook)

met name na even stationair draaien komt er met gas geven een flinke pluim uit!
verder met rijden een mooi "james bond" gadget maar de klant vind het minder prettig!

het is een auto ZONDER EGR!

koude start verijking is vervangen! (zowel elect.brandstofklep als gloeistift)

verstuivers zijn getest en goed bevonden (retouren waren eigenlijk daarvoor wel goed)

toen met Fiat Nederland overlegd en besloten de cillinderkop te demonteren en te laten reviseren.
dit omdat er bij dit type wel eens voor komt dat de klepgeleiders uitslijten

klepspelling is gelijk gecontrolleerd+afgesteld!

geheel weer terug gemonteerd..

en nog steeds roken!!

distriebutie staat 100% goed!

het is een 'common rail' dus de pomp kan niet verkeerd staan..

verder diverse sensoren en ECU gewisseld met andere bus (met exact dezelfde motor)

sensoren gewisseld:
BDP, nokkenas-sensor, druk/temp-sensor op inlaat, temparetuur-sensoren water+diesel,
dieseldruk-sensor op rail

intercooler en slangen geheel getest dmv afsluiten en op druk gezet 100% lek vrij!

slangen waren overigeens niet nog nauwelijks nat van olie. intercooler heb ik op een stukje carton laten uitlekken tijdens kop demonteren revisie (zeker een 8dagen!) en een klein vlekje op carton was het resultaat

heren heeft u nog een inbreng?
ik en mijn collega`s hebben naar ons weten echt geen ideeën meer.....

Geplaatst door

thoontjepower (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Antoon, Ik mis in je verhaal de carterventilatie. vooral de afvoer ervan naar het carter moet je controleren op verstopping. die afvoer komt onder het niveau van de olie uit. en dan nog dit. blauw is olie, zwart is brandstof en wit is water (condens) Blauwgrijs? = olie en water. Hij komt toch wel goed op temperatuur.

nee de motor komt keurig op temparetuur!

de Carterventilatie komt van boven de krukas dus deze ligt zeker niet onder olie nivo!


verder hebben wij vaker diverse auto met defecte EGR binnen, en die roken precies het zelfde blauw/grijs

we blijven tog steeds denken aan de verstuivers omdat er simpel weg niks anders kan zijn!
deze heeft stokking (gouda) al getest en goed bevonden, maar tog....???

we halen de verstuiver snu uit een andere bus die niet rookt en kijken wat het resultaat is...

bedankt alvast!

thoontjepower 0
badge

13 jaar

ik bedoelde de olieafvoer ervan. Door slang waardin de damp uit het carter wordt afgevoerd gaat ook olie mee. die slang komt uit in een reservoir. Hierin valt de gasstroom stil en is het de bedoeling dat de olie uit de damp naar beneden valt. De "olievrije"damp wordt verder afvoerd naar het inlaatspruitstuk. Aan het eerdergenoemde reservoir zit het olieafvoerkanaaltje waar ik het eerder over had. Als dat kanaaltje veropt is komt het reservoirtje vol met olie te staan en kan niet meer als olieafscheider werken.

nee hoor!
carterventilatie had ik ook al los gehaald van de inlaatslang (tussen turbo en luchtfilterhuis)
daarna direct met vervangen van de koppakking/koprevisie het potje gereinigd! (wat op de voorkant van het blok zit)

maar de verstuivers zijn vervangen en de auto is terug bij de eigenaar!

geen rook meer!

'Stokking gouda' bedankt!

ze hadden ze getest en goed bevonden!

maar dat waren ze dus niet!!!

ze gaan ze opnieuw testen en dan hoor ik van hen 'hoe of wat'
voorlopig hebben we de klant op hoge kosten gejaagd door hun foutieve diagnose!

het is voor ons 100% duidelijk de verstuivers geweest!

thoontjepower 0
badge

13 jaar

zwarte rook??

hallo

Misschien wel wat laat maar heeft de eerste verstuiver het beruchte draadje anders moet je is in de parameter met de examiner kijken wat hij hier aangeeft meestal zit er namelijk een breukje in het draadje .
Als het echt al een commonrail is moet je eens kijken of de ima codes goed zijn wil wel eens gebreuren dat ze er uit gegooid worden en dan gaat hij roken om dat hij gewoonweg volledig brandstof inspuit .

freds6230 0
badge

13 jaar

nee de verstuivers kan je niet inleren bij dit type
het enige wat je kan doen in de examiner is de retour waarde aflezen!

de enige optie die erbij staat is KLASSE maar als je die aanklikt zegt de examiner dat de functie niet beschikbaar is!

verder was de bedrading (met name van de verstuivers) al geheel gecontroleerd! erlder op problemcar staat iets over draadbreuk 3e cillinder

thoontjepower 0
badge

13 jaar

Hoe is de brandstof opvoer druk deze meot rond de 5 bar zijn als deze telaag is of te hoog moet de deopvoer pomp een sproberen in de tank .
hoe is de brandstof druk voor de hoge druk pomp en hoe hoog is de druk bij stationair draaien .
Je kan ook eens proberen om de druk regelaar onder op de brandstof pomp los te nemen dan moet hij volledige druk doorgeven .
als hij dat niet doet is de hogedrukpomp stuk als hij dat wel doet kan je proberen met een andre drukregelaar .
Heb je eventueel toegang tot Link entry van Fiat . daar staat het een en ander in de srvice informatie over dit type .

freds6230 0
badge

13 jaar

maar heren het waren voor mij 100% zeker de verstuivers!
klant zegt ook dat de auto weer rijd als nieuw!
logies omdat ook bijna alles wat op, of aan de cillinderkop hangt nieuw is!
zelfs de cillinderkop is kompleet gereviseerd!

en cor om nogmaals terug te komen op de kleur van de uitlaat rook! BLAUW/GRIJS!
niet boos bedoeld maar wie ik ook vroeg om de kleur van de uitlaatgassen te omschrijven zei dat!

verder iedere monteur (met kennis van sleutelen) die bij ons in de werkplaats kwam werd gevraagd of zei ideeën hadden!

meestal werd er EGR gezegd ivm de geur en kleur van de uitlaatgassen(auto heeft geen EGR dus dat kan niet)
en de verstuivers! (tja die waren getest...!)

een RWD steekproef controleur zei dat ik de afregelddruk van de pomp af moest stellen of de timing!!! ???

kennelijk een exmonteur van voor de commonrail-tijdsperk!

overigeens nog geen enkel bericht van STOKKING GOUDA

vind opzich niet erg dat ze fouten maken, maar erken ze dan gewoon!
daarnaast heeft het erg veel geld gekost en om dan over de verkeerde diagnose (wat betref verstuivers) te blijven zeggen "DAT KAN NIET"
>vind erg kinderlijk!<

het kan ook zijn dat ze verkeerde meet waarden hebben van Bosch! maar dan hadden ze er al eerder achter gekomen toch?

ik neem niet voor niks 4 nieuwe (gerviseerde?) verstuivers uit gouda mee! had ze ook orgineel kunnen bestellen.....

als ik uitslag heb laat ik het ongetwijfeld weten!

voorheen was ik vol lof over stokking maar dit verziekt het wel! (hopelijk erkenen ze een mogelijke 'fout')

thoontjepower 0
badge

13 jaar

heey Fred!

wij zijn Fiat dealer (autowinkel woerden)

we hadden de sensor al gewisseld en alle waarden dubbel gecheckt!

het probleem is inmiddels al gevonden en vervangen! staat al eerder vermeld! (als zijnde "goed" geteste verstuivers waren toch niet goed!!)

thoontjepower 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.