close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Fiat Grande punto krakende achteruit

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 Mjet 75

Hallo, als de motor en bak warm zijn kan ik de achteruit niet inschakelen zonder hevig gekraak. Ik moet ook altijd het koppelingspedaal tot op de vloer indrukken. Als ik het langzaam doe, de achteruit inschakelen, hoor ik de tandwielen blijvend tegen elkaar ratelen, dus de bak ontkoppelt blijkbaar niet of niet voldoende! Wat kan dat zijn?

Geplaatst door

kikvorsman (125)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er kan lucht in het systeem zitten als je een hydraulische koppeling hebt.
Bij kabel kan de vrije slag te groot zijn.
Of de koppelingsplaat glijdt niet goed over de priceas en blijft tegen het vliegwiel aan plakken.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Koppeling versleten.

Ik was vandaag bij de dealer. Hij beweert dat het druklager de membraanveer heeft ingevreten waardoor niet meer genoeg kan ontkoppeld worden. Er is geen lucht in het systeem zegt hij(werd niet getest) Dat lijkt mij vreemd. Het is dus een hydraulische bediening, stelt die zich niet automatisch na? Bij het indrukken van het pedaal zie ik niet zo vet veel beweging van de hefboom op de bak. Als de bak koud is, is er geen probleem. Alleen bij goed warme motor/bak is het heel moeilijk schakelen in de achteruit. De andere versnellingen gaan dan ook een beetje stroever. Is het niet zo dat als de koppeling versleten is, de membraanveervingers meer naar buiten komen? (Maar de koppeling slipt helemaal niet) Dus dan zou toch gemakkelijker moeten ontkoppeld worden?.

kikvorsman 125

10 jaar

Dat het druklager in loopt op de drukvingers komt vaker voor.
Maar even ontluchten kan toch geen kwaad om te doen , als het daarna niet beter is , tja , zal het toch de drukgroep als zodanig kunnen zijn.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Dus nu werd de gehele koppeling vervangen, oorzaak was inderdaad het druklager dat zich ingevreten had in de diafragmaveer. Het contactvlak van het druklager was volgens de mekanieker ook teveel afgerond (weggesleten) en daardoor kon de diafragmaveer niet meer voldoende ontkoppelen. De koppelingsplaat zelf was nog in goede staat.

Dit na 93000 km. Ik vind dat wel zeer vroeg en vraag me af of geen tegemoetkoming (coulance) bij Fiat moet vragen?

kikvorsman 125

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.