Fiat Punto: co te hoog fiat punto 90 elx 1994

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

CO te hoog bij de punto lamba sonde en kat zijn al gedaan ,maar de co blijft op 14 staan de gegevens van de lambda zijn goed , hoe krijg ik de co naar beneden ??

johnny1957

Geplaatst door johnny1957 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat zijn alle waardes van de 4-gas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.
Wat precies bedoel je met "co blijft op 14 staan"? 14% of 1,4%?

johnny1957 (0), 9 jaar geleden

wat ik te horen kreeg was dat de co op 14 procent staat en dat de andere waardes goed zijn

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Tja, een beetje tegenstrijdsig en verwarrend allemaal.
Met 14% CO maak je mij niet wijs dat de rest van de gassen bij de meting goed zijn.
Misschien goed voor de APK-keuring omdat er niet naar gekeken wordt, maar nooit goed te noemen bij het oplossen van de storing.
Ook de gegevens van de lambda sonde zouden goed zijn. Goed in welke zin? Het signaal komt niet in de buurt van wat normaal is.

Dat de lambda sonde vervangen is, kan ik nog iets van begrijpen, maar waarom de kat vervangen? Dat is echt zonde van het geld.

Is er verder nog iets onderzocht/gemeten/uitgelezen?

johnny1957 (0), 9 jaar geleden

er is verder niets uitgelezen ( fiat garage,s zijn hier erg dun gezaaid ) en voor de rest kan je eerst weken in de wacht kamer ,en rekenen ze een vermogen ! het uitlezen is gebeurt bij het apk station

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Wederom tegenstrijdigheden. Eerst zeg je "er is verder niets uitgelezen".
Dan zeg je "het uitlezen is gebeurt bij het apk station".

Wat is er nu wel of niet gedaan? En wie kwam er op het idee om de kat en de lambda sonde te vervangen en waarom?

johnny1957 (0), 9 jaar geleden

tja als de auto apk gekeurd moet worden dan moet hij op de co kast, en als de apk zegt dat de lamda sonde en de kat vervangen moeten worden doe je dat ook ( daarom sleutelen restaureer ik alleen oldtimers, ik heb niks met die computer dozen van tegenwoordig ) de sonde en de kat zijn nu goed alleen de co blijft veels te hoog ( kon je vroeger gewoon regelen met een schroefje ,maar dan kan met zo,n computerdoos niet )

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Hoe bedoel je "de apk zegt dat de lambda sonde en de kat vervangen moeten worden"? Zei de keurmeester dat?
En hoe kwam deze tot die conclusie? Heeft hij gemeten aan de lambda sonde?

Met 14% CO kan de kat eenvoudig weg zijn werk niet doen. Er is geen zuurstof om CO om te zetten naar CO2.
Dus de kat vervangen - zoals je gemerkt hebt - is volledig zinloos.
Dat kun je ook zien aan de lambda waarde, die ver onder de 1,0 uitgaat. Zal wel iets van 0,7 of zelfs 0,6 geweest zijn.

Zelfs als de computerdoos een schroefje heeft voor het CO, dan nog regel je daar geen 14% mee weg.
Dat wordt storing zoeken en repareren en dan maar eens kijken wat er dan nog aan uitstoot is.

Overigens, ik heb in de 25 jaar dat ik met CO-meters werk nog nooit een CO van 14% gezien.
Maar dat komt mede omdat mijn CO-tester niet meer dan 9,99% aan geeft. Daarboven gaat deze op tilt.
Het CO is zelfs zo hoog dat ik betwijvel of de auto nog enigzins normaal rijdt.
Om maar niet te spreken van het benzine verbruik - dat moet iets van 2x zo hoog zijn als normaal.
Heb je last van de symptomen die ik net opschreef? Zoals, horten/stoten/stotteren, verhoogd verbruik, nat slaande bougies?

Misschien dat zo'n dure garage die zoals jij zegt "een vermogen rekent" uiteindelijk toch gewoon goedkoper is dan waar je nu komt.
Je hebt heel weinig gegevens - alleen een onwaarschijnlijk hoge CO - en er zijn al onnodig dure onderdelen vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.