auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Doblo: Fiat Hakkelen en Stotteren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Bij een toerental van ± 2100-2400 rpm stottert de motor, en bij koude motor blijft het motormanagementlampje branden waarbij hij ontzettend stottert en walmt. Als ik daarna de motor afzet en opnieuw start is het over. Na de brandstofpomp te hebben uitgelezen bleek deze 100%. Ik heb tevens de Luchtmassameter en EGR-kloep vervangen, maar hij blijft hakkelen en stotteren.
Dit probleem is al meer als 1,5 jaar aan de gang en heeft me ontzettend veel gekost mede door de bezoeken aan diverse garages.
Weet iemand een afdoende oplossing.

Geplaatst door

jdeijk (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het lampje brandt is er een foutcode opgeslagen. Die uitlezen en dan hier posten (liefst compleet met nummer).
Misschien kunnen we er dan iest meer van zeggen.

oldford 0
badge

15 jaar

Beste Old Ford,
Allereerat bedankt voor de snelle reactie.
Hj is in de garage uitgelezen met de volgende codes:
Code001,
0252 (1,2,2,521, Intermitt
Please refer to ent relevant Technical manual.
Code002,
0254 (1,2,2,541, Intermitt
Please refer to ent relevant Technical manual.
Code003,
P0115 Engine coolant temperature sensor.
Ik hoop dat u hiermee uit de voeten kan, en dat eindelijk deze langdurige en kostbare storing opgelost kan worden.
Alvast hartelijk bedankt.

jdeijk 0

15 jaar

P0252 - Rotor position check
P0254 - Rotor position - Flow at maximum
Bovengenoemde codes zijn specifiek voor het Lucas inspuitsysteem van de 1.9 diesel.
Een beetje dealer moet dit kunnen oplossen.

P0115 - Koelwater temperatuur sensor circuit is nog eenvoudiger op te lossen. Ieder zichzelf respecterende garage (dealer of niet) kan dat oplossen.
Of wel sensor kapot, danwel bedrading, of eventueel de computer.

oldford 0
badge

15 jaar

Helaas, ik heb de Koelwater temperatuur sensor vervangen en nog steeds gehakkel en gestotter bij bovenvermeld toerental.

jdeijk 0

15 jaar

De fouten over rotorposition komen uit de brandstofpomp en is vaak een dure reparatie, wij schroeven zo'n pomp er dan af en brengen 'em naar een Bosch dienst en deze kan dit over het algemeen wel oplossen.

T.P. 0
badge

15 jaar

Beste T.P.
Ook de brandstofpomp heeft een (dure) diagnose bij een specialist ondergaan en is 100% bevonden. Hij gaf toen wel de bovenvermelde EGR foutcode. Deze EGR-klep is inmiddels vervangen, evenals de LMM, de luchtslang van de EGR-klep middels een plaatje afgesloten, de gloeibougies vervangen, de distributieriem gecontroleerd, de koelwater temperatuur sensor vervangen, etc. met nog steeds hetzelfde negatieve resultaat.
Inclusief de arbeidskosten was een andere motor een betere optie geweest. Ook de kunde of moet ik zeggen onkunde bij FIAT is hier debet aan.
Maar de kosten zijn gemaakt, dus maar hopen dat er op korte termijn toch iemand een helder ogenblik krijgt zonder opvlakkige diagnose waardoor hij eindelijk is zoals hij moet zijn.

jdeijk 0

15 jaar

Ik ben een beetje de draad kwijt.
Eerst zeg je: Na de brandstofpomp te hebben uitgelezen bleek deze 100%.
Dan kom je met foutcodes die door een aftermarket scanner (Launch) zijn uitgelezen en die echt wijzen op een probleem (P0252, P0254)
Daarna heeft de pomp een diagnose ondergaan en is 100%.
Zijn de codes VOOR of NA de diagnose van de pomp uitgelezen?
Wat voor codes krijg je als je nu (vandaag) uitleest?

oldford 0
badge

15 jaar

De brandstofpomp is 100% bevonden bij een echte specialist, deze ontdekte wel een foutcode van de EGR. Deze is vervangen. Probleem blijft. Daarna bij de garage opnieuw uitgelezen, met foutcode P0252, P0254, en foutcode Po115 koelwater temperatuur sensor. Ook de sensor vervangen. Nog steeds niks.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben. Anders hoor ik het graag.

jdeijk 0

15 jaar

Laten we aannemen dat de pomp goed is, dan zit het probleem in de bedrading of de ecu. Ergens komen die foutcodes over de rotor vandaan.
Om de bedrading door te meten moet je wel schema's hebben en kennis van het systeem, vandaar dat ik zei laat de dealer dit oplossen.

Hetzelfde geld voor de koelwater temperatuur sensor. Heb je de goede vervangen? Is de bedrading doorgemeten?
Is met een scanner gekeken welke temperatuur de ecu aangeeft koud en warm?

oldford 0
badge

15 jaar

Voorlopig hartstikke bedankt voor de genomen moeite. Na de vakantie, want hij rijdt voor het overige uitstekend, zal ik verder gaan met de speurtocht.
Nogmaals bedankt.

jdeijk 0

15 jaar

Ook wij als dealer hebben wel eens een soortgelijk geval gehad maar de middelen om zo'n pomp te testen hebben wij ook niet en dus waren we toen aangewezen op de pompenspecialist die de wel de nodige apparatuur heeft (en vooral voor dit type ).
Echter bleek deze uiteindelijk zijn werk toch niet goed gedaan te hebben: nieuwe pomp erop en probleem was toen wel opgelost. Al met al was dat ook een heel vervelend verhaal met vooral een hoog prijskaartje. Succes ermee.

T.P. 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.