close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato: Fiat JTD 2800 bouwjaar 2001 - distributie

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2800 JTD - airco

Beste

Mijn Fiat JTD 2800 (met airco) van 2001 is toe aan vervanging van de distributieriem.

Heb dat vroeger driemaal zelf gedaan bij een Renault B110 maar dat ziet er kinderspel uit in vergelijking met de jongere Fiat. Hoe stel ik best de riemspanning handmatig af en kan ik mij behelpen zonder de speciale hulpstukken van Fiat. Het zou moeten mogelijk zijn om zonder de airco te ontkoppelen die werkzaamheden te doen, koptda en hoe?

Alle geleidings/spanrollen zou ik vervangen maar moet de waterpomp ook vervangen worden? Is dat een inruilpomp?

Mvgr & dank

Jef

Geplaatst door

jopan53 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nou, je hebt er ook geen hulpstukken voor nodig. Waterpomp alleen vervangen indien deze lekt of herrie maakt. Deze zomaar vervangen is wel veel extra werk. De riemspanner zelf z'n werk laten doen en voor je de m-10 moer vastzet geef je ém nog een milimeter extra.

T.P. 0
badge

15 jaar

Bovengenoemd gereedschap is meestal niet afdoende om de spanner ver genoeg terug te duwen, gewoon met een schroevendraaier ver genoeg terug duwen en moer even vastzetten. Blokkeergereedschap is echt niet nodig.

T.P. 0
badge

15 jaar

[quote=T.P.]Blokkeergereedschap is echt niet nodig.[/quote]
Hoe hou jij die krukas dan in positie..

Dat blokkeergereedschap is en bestaat niet voor niets..natuurlijk kan het af en toe ook op een 'andere manier' maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan..

stefan84 0

15 jaar

Nou als je krukas gewoon goed zet voor demontage van de riem, blijft ie gewoon staan. Na demontage van de poelie zie je op de krukas een gaatje zitten, deze moet naar beneden wijzen (dwz in het midden van de 2 boutjes van de keerringdeksel). Kijk dan naar merkteken op de nokkenastandwiel en je zult zien dat dat merkteken ong. een halve tand verkeerd staat tov het merkteken op de kleppendeksel, dit hoort zo en zo moet ie blijven staan. Spanner ver genoeg terug, moer van de spanner dan vastzetten en dan kan de riem eraf.

En dat is makkelijker dan ergens gereedschap gaan lenen of kopen.
We doen er bij ons gemiddeld zo'n 3 in de week (alleen al van dit type motor), we hebben ook Iveco en daar is niet een blokkeergereedschap van.

T.P. 0
badge

15 jaar

wow dan moet je toch even kijken op de gereedschaplijst van iveco want daar is wel zeker een stuk gereedschap voor

maar aan een pen van ik meen 6of 8 mm heb je voldoende die steek je gewoon in het gat op de bak om het vliegwiel te blokeren en voor de rest heb je geen speciaal gereedschap nodig

teczwolle 0
badge

15 jaar

Tis in ieder geval niet nodig, als je de krukaspoelie eraf hebt zie je toch ook dat ie op tijd staat.

T.P. 0
badge

15 jaar

Jeff is het inmiddels gelukt ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.