Fiat Punto: Fiat Punto 1.2 1994 Koppakking Stuk??

Bouwjaar: 1994, Motorcode: 60S

Hallo,

Ik heb sinds vrijdag een tweedehands Fiatje overgenomen waarbij de waterpomp kapot was. Nu heb ik deze gerepareerd en nu heb ik er 120 KM mee gereden, maar de koelvloeistof lekt nog steeds!! Nog steeds in de buurt van de waterpomp (kijkende onder de auto). Maar toch zeker BOVEN de waterpomp, en meer richting het bovenste rad van de distributieriem. Bij mijn weten in de buurt van de koppakking en daar sijpelt (onzichtbaar; zo langzaam) water uit. Inclusief een heel klein beetje olie (of dit nu meegenomen is door de viezigheid, of dat het er al bij zat is mij onbekend). Tevens duurt het starten wat langer af en toe; indicatie: 5 slagen en de Fuel Injector waarschuwing blijft aanstaan.

Is de koppakking defect? Zo ja, het was een autootje van 320 euro, en ben vrij handig. is dit met een mooie tutorial goed te vervangen door een particulier?
Nu moet ik dus de koelvloeistof bijvullen om de dag (er ligt dan een plas water onder de waterpomp).

Ik heb geen last van witte rook.
Ik heb geen last van borrelen
Ik heb WEL last van uitspuitend water uit het koelvloeistofreservoir.

Waar kan ik aan aflezen dat ik een lekke koppakking heb? Ik heb geen geld over voor grote garagewerkzaamheden.

Mvg,

Sh0t

Sh0t

Geplaatst door Sh0t (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij die motoren is koppakking een veel voorkomend geval.

Redelijk simpel en dus niet te duur om te (laten) vervangen

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

ter info :

ik heb onlangs voor de cinquecento ca 300 euro moeten betalen voor materiaal incl monteren.

Twentyfour (0) PRO, 14 jaar geleden

Het feit dat het je kop(pakking) is zie je aan het feit dat er druk opgebouwd wordt in het koelwaterreservoir. Het is sterk aan te raden dit niet zelf te doen, aangezien er een hoop vakwerk bij komt kijken die je het beste door een vakman kan laten uitvoeren.

Bovendien moet een kop altijd gevlakt en afgeperst worden en dat moet hoe dan ook door een revisie-bedrijf gedaan worden. dit kan absoluut niet zomaar in je eigen garage, en kost een aardige cent als je het fatsoenlijk gemaakt wil hebben.

Grtz.

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

Bram, bij Fiat motoren is dit niet zo'n heel ingewikkelde klus,
kop vlakken is idd aan te raden, maar als de motor niet warm is gedraaid, en men er tijdig bij is geweest is het vlakken niet altijd noodzakelijk ( kopvlakken kost bij Jeuken in Echt bv 40 euro, dat valt dus best mee ).

Sh0t (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Ik ben zojuist begonnen met het demonteren van het een en ander om zodoende de koppakking te vervangen. Hiernaast zag ik trouwens ook dat de klepdekselpakking lekte. Deze neem ik dus direct ook mee :)

Nu het volgende, ik weet niet meer wat ik moet doen! Ik zie zo ongelofelijk veel boutjes, dat ik geen idee meer heb welke ik moet losdraaien (ivm het doldraaien van oude schroefdraden wil ik namelijk zo min mogelijk bouten losdraaien.) Wie kan mij vertellen HOE ik bij de koppakking moet komen?

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Probeer even een vraagbaak vast te krijgen, daarin staat alles.
De kop zit vast met 10 bouten, die zie je duidelijk onderaan in de kop.
Losdraaien volgens schema, zie vraagbaak. De nokkenas mag blijven zitten.

PS Zo te zien op de foto's is de gebruikte motorolie ook niet van al te beste kwaliteit of niet regelmatig ververst.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Nou, ben rustig wat daagjes bezig geweest. Geen gehaast, wanneer ik tijd had ben ik even gaan klussen. En heb nu alles los :) Dit is het resultaat. Kan iemand eigenlijk zien waar het precies gelekt heeft :) ?? De volgende stap is dus: Pakkingen vervangen + Kopbouten?

Tevens zal ik vervangen:
Bougies
Bougiekabels
Olie
Koelvloeistof
Distributieriem + Spanner etc.
Pakking (Inlaatspruitstuk pakking)
Thermostaat :)

Dus waar was het lek :D ??
Moet ik mijn kop dus laten vlakken??

Ik kan dit namelijk niet zien :$

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Aan de omtrek van cilinder 4 ,effect de zuiger is schoon . Volgens mij was die pakking al eens vervangen. Corrosie neemt ook toe als je nooit de koelvloeistof vervangt. Smeer je straks wel de bouten + onderkant boutkop in met molykote en op de verpakking van je materiaal staat hoe vast alles moet,.en in welke volgorde. Veel succes.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

denk dat bij de rechtercillinder(s) de pakking weg was ?

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties :)

Jullie gaan er dus niet van uit dat de kop zelf een scheurtje heeft?

Tevens kan ik e.v.t. een kop overnemen van een Punto 60 Sx (zou hier ook op moeten werken) die 80.000km gereden heeft, en totaal gereviseerd is. Is dit eerder aan te raden? Ik zou hem dan e.v.t. voor < 100 euro kunnen overnemen.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Samuel dat moet je aan die man vragen die hem vlakt dat is van hieruit niet te zien . Maak de verbrandingsruimte goed schoon en zoek er naar . Vanaf het bougiegat of een uitlaat zitting naar de buitenzijde. Succes er mee.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Hoe moet ik de Cilinderkop na de revisieboer brengen eigenlijk? Zo kaal mogelijk of kan ik er wat aan laten zitten?

En hoe maak ik de zuigers het beste schoon?

Dit zit nog aan mijn kop :) :

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Samuel de kop zonder nokkenas maar de kleppen mag je laten zitten. Zet de nokkenas zo dat Cilinder 1 in compressiestand staat ,dan staan bijna alle kleppen dicht op een paar na. Dan de kussenblokjes GELIJKMATIG los draaien. zo ook later weer bij monteren. Kop goed schoon maken (werkt prettiger ) maar en zijn ook bedrijven die dat na het vlakken voor je doen. Er mag voor montage geen splintertje meer in een kanaaltje zitten!!!!Als je een pakkingset koopt bij die man vraag dan of hij die klepseals voor je monteert!!! Groeten.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Beste Punt. Maar ik heb de Nokkenas op tijd gezet. Raak ik niet de weg kwijt als ik (zonder dat ik de tijd kan zien) eraan ga draaien? En wat zijn 'kussenblokjes' ik heb het geprobeerd op te zoeken op google, maar kom er niet wijs uit :$

Tevens zit ik met nog een klein probleempje. Omdat ik dus niet in de war wil raken, koop ik nu al de distrubutieriem, maar demonteer hem nog niet. (hij zit nog om de waterpomp en de krukas) Maar er zijn voor mijn auto 2 riemen beschikbaar:

1 met 108 tanden (tot motornummer 9042882) en
1 met 129 tanden (vanaf motornummer 9042883)

Mijn motorcode is: 176 A7.000

Hoe kom ik er nu achter welke riem ik moet hebben zonder de riem te demonteren?
Wie o wie :$

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Samuel zie bericht 14 . Die nokkenas moet er uit !! En om nu die tapeinden niet te mollen zetten we de nokkenas ZO dat er zoveel mogelijk kleppen dicht staan. Zie 14. Als je dat demonteren voor het eerst doe kijk dan naar merktekens! Nu alles al los ligt is het te laat . Als je alles schoon hebt en montage klaar dan gaan we je live begeleiden naar een lopende motor . In die pakkingset zit ook nog een keerring die tussen de eerste kussenblok of lagerkap zit, De eerste kan er maar op een manier op maar de andere 2 zo merken met een krasje of viltstift dat deze op de oude plaats komen!!!!.Dan de 6 moertjes gelijkmatig stukje bij beetje los draaien ! Er komen ook 10 nieuwe bouten op je rekening. 1 malig gebruik. To be continued.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Beste Punt :). NU snap ik je!!

Alle merktekens stonden al goed ;) Dus ik haal de nokkenas er morgen even uit. Ik was misschien wat onduidelijk ;)
Dit is mijn rekening, denk dat ik het wel compleet heb. Ik ga morgen bestellen, nadat ik weet hoeveel tanden mijn riem heeft. (ik ga van 108 uit, ga het morgen toch even narekenen):

Inlaatspruitspuk Pakking = 10
Kleppendekselpakking = 6
Koppakking ( + seals) = 37
Thermostaat = 21
Bougies, Bougie ULTRA X TITAN = onbekend (~15)
Bougiekabels (Beru) = 34
Kopbouten = 12
Nokkenas Keerring = 16
Distributieriem ( + spanners) = 30 / 38
= 190

;) In ieder geval, erg bedankt tot nog toe Punt!

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je moet het chassisnummer hebben, niet de motorcode!

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Ik heb de distributieriem gedemonteerd (met een stanleymes :D) en heb de nokkenas eruit gehaald. Wederom weer aantekeningen gemaakt. De riem heeft 108 tanden, wat mijn algehele lijstje met 8 euro doet verminderen. Maar helaas ben ik weer 2 onderdelen tegengekomen die ook vervangen moeten worden, wat mijn lijstje op het volgende brengt:

Pakking, uitlaatbocht x 2 = 15
Inlaatspruitspuk Pakking = 10
Kleppendekselpakking = 6
Koppakking ( + seals) = 37
Thermostaat = 21
Bougies, Bougie ULTRA X TITAN = onbekend (~15)
Bougiekabels (Beru) = 34
Kopbouten = 12
Nokkenas Keerring = 16
Distributieriem ( + spanners) = 30
Koelmiddeltemperatuursensor = 10
Vloeibare pakking = 12
= ~220

Iemand nog iets waarvan die denkt! Nu je daar toch bent?? .... Of iemand die nog een leuk 2e bijbaantje weet

// Net nog de Koelmiddeltemperatuursensor gevonden, deze ga ik ook maar vervangen!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Samuel wat dacht je van olie .filter 5 liter koelvloeistof. Waarom al die onderdelen los gekocht in een set krijg je alles maar voor de helft van wat je nu kwijt bent . Ook nog een beschrijving met volgorde van aantrekken der bouten .Laat het carter alvast maar leeg lopen en zie hoeveel water er eerst uit loopt. Groeten.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Beste Punt,

Waar zou je aan zo'n set moeten komen? Ik heb nog niets besteld namelijk! Dus als het voordeliger kan! Hoor ik het graag van je

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Te koop bij de automaterialen zaak in iedere stad zijn er wel een paar of vraag het bij de man waar je de kop laat vlakken . Beide zitten vaak onder een dak. Of je gaat naar een goed motoren revisie- bedrijf. Laat weten of het lukt.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Ik ben gister (op een vrije dag) langsgeweest om de cilinderkop op te halen bij VMR Venlo (Venlose Motorrevisie). Ik klop op het raam (was de afspraak). Er werd direct opengedaan door de baas zelf. Heel aardig persoon met wie ik nog even heb staan praten over de voortgang van de auto. Nu kwam hij met een simpele opmerking tussendoor waardoor ik toch bijna alle hoop verloor: 'je moet natuurlijk wel even de kleppen stellen hè'. Ik had géén idee waar hij het over had. Nu heeft hij me alles uitgelegd en heb ik een setje voelmaatjes gekocht, en ik zou vandaag de kleppen gaan stellen.

De rekening van VMR:
- Cilinder afpersen
- Demonteren
- Reinigen
- In clean?? bad en reparatie opnemen
- Kleppen slijpen
- Kleppen inslijpen
- Klepsteelrubbers
- Cilinderkop vlakken
- Nareinigen
- Kleppen monteren
= 262.75

Milieukosten = 7.50
Koppakkingset = 52.16
+ btw = 61.25
= 383.66

Hoe de kop is teruggekomen:



Ziet er goed uit of niet! :)



Net wilde ik dus gaan kleppenstellen. Nu begreep ik niet veel wat er op internet te vinden stond, en heb het Haynes boek erbij gehaald. Hieruit begreep ik het volgende.

Zorg dat de klepstoter / geleider (weet het verschil niet :$) helemaal BOVENaan staat, dan kun je eronder je voelmaat porren en kijken hoeveel mm de speling is! Nu hoop ik dat ik het goed gedaan heb. Bijgaand de foto's en hoop dat jullie eruit kunnen opmaken of ik het correct heb uitgevoerd!




De speling:

1e Cilinder: Uitlaat = 0,43mm
1e Cilinder: Inlaat = 0,33mm

2e Cilinder: Uitlaat = 0,55mm
2e Cilinder: Inlaat = 0,35mm

3e Cilinder: Inlaat = 0,25mm
3e Cilinder: Uitlaat = 0,45mm

4e Cilinder: Inlaat = 0,33mm
4e Cilinder: Uitlaat = 0,32mm

Ik hoop dat je me weer kan helpen Punt en/of anderen :D

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Heeft hij ook de kleprubbertjes even voor je verniewd. Olie gebruik komt na verloop van tijd voor een groot deel langs die afdichting. 2e cil uitlaat sp. wat groot en inl 3 wat weinig . Wat zegt Haynes hoe groot de speling moet zijn. Misschien kan je met wat plaatjes wisselen een beter resultaat krijgen . De maat van het plaatje staat aan de onderkant met 0,05 mm oplopend.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Klepspeling - Inlaat = 0,35 - 0,45 Koud
Klepspeling - Uitlaat = 0,45 - 0,55

Maar Punt, is dit de juiste manier om de speling na te kijken (naar de foto's kijkend)?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Als de nok bij het meten van die speling maar naar boven staat. De speling wordt je ook nog aangeboden . Hier en daar nog wat aanpassen. Weet wel zeker dat er geen vuil tussen de klepzetels zit . Laat om dit te controleren wat diesel o.i.d. in de kanalen lopen. Succes.

Sh0t (0), 13 jaar geleden

Update!

Eindelijk mijn micrometer binnen van Conrad.nl :)
Direct gaan meten ;)

Het resultaat ;)

Wat ik enkel vreemd vind, is dat er één klepplaatje van 4,20mm tussen zat. Dit is enorm veel in vergelijking met de anderen en ook nergens nodig :S

Morgen ga ik dus even 2 plaatjes bestellen:
~ 4,11
~ 3,94 :)

Frank3158 (0), 13 jaar geleden

Neem de plaatjes die je niet meer gebruikt mee; ik mocht ze bij een dealer omruilen voor andere, ze hebben gewoon een grote doos met die dingen en ze kunnen opnieuw worden gebruikt.

Alleen de originele fabrieksplaatjes gaan tot twee cijfers achter de komma dacht ik, plaatjes om na te stellen hebben er maar eentje gaat iets grover dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.