Fiat Punto: fiat punto bj 2000 koppeling vast

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Hallo iedereen

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn fiat , zodra de motor warm is blijft me koppeling hangen.
Als de auto warm is en ik dan bij een stop licht weg rij dan blijft de koppeling onderin vast zitten.
Het begint met een hevig piepend geluid van de koppeling en als de motor warmer word gaat hij steeds stroever en stroever totdat hij vast blijft zitten , dan moet ik met de punt van mijn schoen de koppeling proberen weer om hoog te wippen.

Ik heb dit probleem nou al een aantal jaar , deze auto is van mij opa geweest en hij had de koppelings platen vervangen.
Ik rij niet zulke lange afstanden dus ben net optijd op me bestemming zodra hij moeilijk gaat doen maar ideaal is het niet , ik merk ook als de buiten tempratuur op loopt het probleem ook eerder optreed.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

In dit topic was er een mevrouw die hetzelfde probleem had en werd er voorgesteld om de drukdoos te controleren , ik heb alleen geen idee hoe dit eruit ziet , misschien dat dit probleem makkelijk te verhelpen is door de "drukdoos" te vervangen ?

Voor de rest rijd de auto prima

fiatpunto2000

Geplaatst door fiatpunto2000 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Dr. House (0), 10 jaar geleden

Ben erg benieuwd of iemand hier de oplossing voor weet, wilde namelijk de zelfde vraag stellen.

fiatpunto2000 (0), 10 jaar geleden

Iemand enig idee ?

fiatpunto2000 (0), 10 jaar geleden

Kan het niet zijn dat me slave cilinder kapot is of lekt en aan vervanging toe is ?

Als me auto vol in het zonnetje staat en ik geen meter heb gereden gaat me koppeling al vast zitten en piepen.
Terwijl ik bij koudere temp veel langer kan rijden zonder dat koppeling pedaal moeilijk doet

Heeft er niemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

AlfaTom (0), 10 jaar geleden

Wanneer jouw koppeling piept heeft dat te maken met het druklager omdat immers de bediening daarvan nietconstant kan piepen.
Als je het hebt over geluid tijdens het intrappen en loslaten dan kun je het punt waar de hulpkoppelingscylinder de gaffel raakt eens kunnen smeren. Dit zou dan ook bij niet lopende motor hoorbaar moeten zijn.

Misschien kun je beter jouw probleem wat duidelijker beschrijven als je een goede oplossing wilt? Piepen bij lopende motor en ingetrapte koppeling en piepen constant? Oude koppeling enz enz...

fiatpunto2000 (0), 10 jaar geleden

Vind toch dat er vrij duidelijk beschreven staat wat het probleem is.

Blijkbaar word er een bepaald onderdeel warm waardoor me koppelings pedaal vast blijft zitten als ik hij volledig wordt ingetrapt.
Bij normale tempraturen van de koppelings constructie is er van het betreffende probleem geen sprake.

Ik zal uw suggestie eens proberen

Vriendelijk bedankt

qengelberts (0) PRO, 10 jaar geleden

Zou beginnen met: Hulp koppel cilinder vervangen en vloeistof verversen.

sjaak10918 (0) PRO, 10 jaar geleden

smeer eerst de scharnierpunten van het koppelingspedaal in de auto (en het begin van de kabel); en kijkt of er ergens een losse / gebroken veer hangt (die is vaak verantwoordelijk voor het omhoog komen van het pedaal).
Probeer ook onder de motorkap de koppelingskabel te vinden en smeer deze (ook de hevel die de bak in gaat.

qengelberts (0) PRO, 10 jaar geleden

punto van 2000 zal een mk2 zijn deze heeft een hydraulische koppeling hebben. Herkenbaar door de hulpkoppeling op de bak.
Zelfde probleem hier ook gehad door verouderde koppelingsvloeistof (remvloeistof) komt de cilinder vast te zitten met als gevolg vast blijven plakken.

fiatpunto2000 (0), 10 jaar geleden

Morgen gaat mijn punto langs de garage , ik ga voorstellen om inderdaad de hulpkoppelings cilinder te vervangen en bijbehorende vloeistof te verversen .

Ook mijn remmen werken niet meer als van ouds , zou dit met elkaar te maken kunnen hebben ?(verouderde koppelings vloeistof / remvloeistof)

qengelberts (0) PRO, 10 jaar geleden

Als er lucht in het systeem is terecht gekomen zou dit heel goed mogelijk zijn maar laat de garage ook dan de remblokken/schijven en achter de voeringen bekijken. Immers is "verminderde remwerking" iets wat gevaarlijk kan zijn/worden.

fiatpunto2000 (0), 10 jaar geleden

Auto is terug van de garage

Remblokjes vervangen
Hulp koppeling cilinder vervangen en koppelings vloeistof vervangen
Auto stond net in het zonnetje en toen ik weg reed deed me koppelings pedaal het weer perfect
Vroeger had me koppelings pedaal irritant gedaan maar die tijden lijken voorbij

Hartelijk bedankt iedereen

Dit probleem is opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.