Beste,
Ik heb het volgende probleem met mijn Fiat Punto uit 2000. Als ik met de auto over een drempel, kuil, etc rij hoor ik bij het linker voorwiel iets rammelen, alsof er wat los zit of speling heeft. Volgens een aantal sites/forums leek het probleem te worden veroorzaakt door versleten draagarmen. Ik heb deze vervangen maar dit heeft niet mogen baten. Als andere mogelijke oorzaken worden vaak de fuseekogel, stuurkogel of wiellagers genoemd. Voordat ik echter nog meer (onnodige) onderdelen ga vervangen zou ik graag uw mening willen vragen over welk onderdeel of onderdelen dit probleem veroorzaakt. Ik heb met behulp van een aantal instructies die ik hier en daar heb kunnen vinden de volgende dingen getest:
Achteruit rijden met verschillende snelheden levert geen rare geluiden of geluiden van speling op.
Achteruit en vooruit rijden met stuur helemaal naar links of rechts levert geen schrapende geluiden op.
Bij het optrekken in de eerste en tweede versnelling is er een doffe klik hoorbaar als ik de koppeling abrupt laat opkomen.
Als ik het stuur kort en snel naar links en rechts beweeg is hetzelfde geluid hoorbaar als bij het rijden over drempels, kuilen, etc.
Controle van wielen:
Bij links op 2 en 8 uur, 11 en 5 uur, 3 en 9 uur is er een klikkend geluid hoorbaar, deze klik is ook voelbaar als er met het wiel wordt bewogen. Links heeft voor zover ik kan waarnemen geen speling.
Bij rechts is er speling voelbaar en zichtbaar op 2 en 8 uur en op 3 en 9 uur.
De hoorbare speling bij het stuur en wielen lijkt niet direct afkomstig van de wielen maar ligt meer ergens in het midden.
Met vriendelijke groet,
Nick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verschillende draaipunten mogen tot EEN mm speling hebben APK. Echter over een klinkerweg weet je niet wat je overkomt. Controleer van .het stuurhuis binnen en buiten kogels. Stuurpen in de auto kan ruimte hebben. Een persoon draait in de wagen het stuur kleine stukje heen en weer en de eigenaar gaat op zoek naar waar het geluid vandaan komt . Nummer EEN wat lawaai betreft is de stabilisatorstang. Stoot er vanonder tegen en je hoort het direct. Bij voorbaat al triangels vervangen omdat een ander ook wel eens heeft gehad is wel erg kort door de bocht. Controleer de onderdelen stuk voor stuk op speling en vervang zo nodig. Ook het taatslager in het stuurhuis kan ook als het nodig is worden gesteld. Succes.
Helemaal vergeten te reageren op dit topic...
Het bleek uiteindelijk dat de stuurrails niet goed vast zat waardoor er bij het sturen een klikkend geluid te horen viel.
12 jaar
Onbekend onderdeel voor mij ,maar leuk de we nog wat van je hoorde. Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar