Fiat Marea Weekend 2.4 TD: Hevige witte rook bij warme motor

Bouwjaar: 1998

Na vervanging van de oliepomp (kettingspanner was gebroken) is bij deze Fiat Marea de distributieriem vervangen. Toen ik de auto voor het eerst weer startte, wilde hij niet vlot aanslaan. Toen hij eenmaal aan de praat was liep ie als een zonnetje op een wat hogere dieselklop na. Echter, tijdens de proefrit begon hij plots verschrikkelijk in te houden en te stotteren e.e.a. ging gepaart met een enorme rookontwikkeling, die heel de buurt vergaste. Het was voornamelijk blauw/witte rook maar als ik onbelast plankgas geef komt er ook enorm veel zwarte rook mee. Op het moment dat hij deze problemen begint te vertonen loopt hij niet harder dan 40 km/h meer en lijkt het alsof hij op 3 cilinders loopt. Zoals ik al aangaf is de db-riem vervangen maar ik heb speciaal gereedschap kunnen lenen om de krukas precies op BDP te zetten en ik weet 100% zeker dat nokkenas en pomp precies op hun merktekens stonden. Bovendien is er, behalve het moeizame starten, bij koude motor niets aan de hand. Het euvel begint op te treden als de temp. meter precies in het midden komt te staan. Omdat ik het koelsysteem heb ontlucht via de temp. sensor dacht ik meteen dat deze defect zou wezen en inderdaad als de motor warm is en het probleem optreedt en ik trek de stekker los dan gaat ie direct goed lopen. Het storingslampje op het dashboard brandt overigens ook.
Ik heb nog geen tijd gehad om de sensor te bestellen maar ik twijfel toch heel erg of dat het wel is. Immers, voor de reparatie van de oliepomp was er niets aan de hand en het enige wat er met die sensor is gebeurd is dat ie eruit gedraaid is. Er is aan de sensor dan ook niets te zien!

Kan iemand mij alsjeblieft helpen!

globalkart

Geplaatst door globalkart (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

mark7275 (0), 19 jaar geleden

uitlezen!!
en een nieuwe censor??

alessio (0), 19 jaar geleden

je temperatuur sensor is wel degelijk stuk. je kunt dit ook zelf thuis testen als je wilt. het is een meestal een weerstand van het ntc type dus als de temperatuur ervan stijgt dan daalt de weerstand je kunt het bv doen door het in opwarmende water te leggen en steeds de weerstand ervan uitmeten.

het verhoogde dieselklop komt doordat je de ECU verkeerde informatie binnen krijgt van je defecte temperatuursensor en gaat denken dat je motor zeer koud is en gaat dan zeer vroeg injecteren waardoor de drukken in de cilinder stijgen en meer klop krijgt.

bij de warme motor gaat ie nog steeds hetzelfde doen en zal je motor eigenlijk detoneren, bij deze systeem is er nog steeds een VE-pomp aanwezig als ik me niet vergis maar de inspuittijdstip door de ECU wordt geregeld. dus een deze blijft dan steeds tevroeg injecteren.
de blauwe/witte damp komt doordat je je meer olie bent aan het verbranden doordat je nu ook veel meer carterventilatie hebt. deze heb je omdat je nu veel hogere drukken in je cilinder ruimte hebt en dus ook veel meer doorblaasgassen.

ik zou zo snel mogelijk een andere sensor plaatsen anders zal er meer stuk gaan door de hogere mechanische en thermische belastingen

grtz

globalkart (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb mijn eigen laten foppen! Doordat ik de oliepomp vervangen heb bij deze auto was het merkteken op de krukas (zelf aangebracht met lakstift) verdwenen. Daarom heb ik de distributie op tijd gezet volgens het werkplaatshandboek en met speciaal gereedsschap voor de krukas. Na vervanging van de temp. sensor bleef de motor net zo beroerd draaien, dus heb ik voor de zekerheid nog eenmaal de distributie gecontroleerd. Deze stond precies goed! Omdat ik e.e.a. toch niet vertrouwde heb ik de pomp 1 tand terug verzet en toen deed ie helemaal niks meer. Toen 1 tand vooruit gezet en hij liep als een zonnetje!!!!
Probleem opgelost! (distributie staat nu dus verkeerd maar heeft dat schijnbaar altijd al gestaan!)

Hartelijke dank voor jullie reactie's

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Die theorie over de temperatuursensor vond ik al boeiend, maar nu heb je mijn aandacht echt. Ik heb heel wat van die auto's gezien, maar de distributie moet gewoon kloppen op een uitzondering na: als er verschillende generaties tandwielen en achterschilden gebruikt zijn. Zowel de nokkenas als de pomp moeten dan inderdaad fout staan. Dat staat beschreven in een technische mededeling van Fiat. Het gaat dan echter om minstens 3 of voor de nokkenas zelfs 7 tanden. Weet het niet exact uit mijn hoofd dus gebruik deze getallen niet zonder te controleren. Als er 1 tand afwijking in zit met gebruik van het juiste gereedschap, zou ik nog even verder kijken dan mijn neus lang is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.