Fiat Ducato 2011: hillholder

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 3000

Ik heb een Fiat Ducato camper 3 liter uit 2­­0­­­­­11. KM st­­and 140.000.

De laatste tijd krijg ik vaak de melding dat ‘de hillholder werkt niet’.
Het motormanagement lampje gaat branden en ik word tot stilstand gebracht. Het lijkt alsof het vermogen wegvalt en/of dat de remmen automatisch aangetrokken worden (als taak van de hillholder). Ik stop dan schakel de motor uit. Trek de handrem aan en weer los en dan worden de remmen weer vrijgegeven.
Het kan zijn dat het gebeurt als ik een flauwe helling op rij, maar ben hier niet zeker van.
Vorige maand ben bij een garage geweest en daar zijn de sensoren bij het rempedaal en het ontkoppelingspedaal vervangen die voor de cruisecontrol de ‘afval’ regelen als een van deze 2 pedalen gebruikt wordt. De sensor bij de remlichtschakelaar zelf is nog niet vervangen. Ik heb gelezen dat dit bij andere fiatmodellen als 1 van de mogelijke oorzaken gezien wordt.
Het brandstoffilter is al een aantal keren vervangen laatste keer bij het vervangen van de sensoren op de pedalen) en ik heb een additief toegevoegd. Daarna zonder problemen 100 km gereden.
Paar dagen terug gebeurde het te vaak dat ik tot stoppen werd gedwongen.
Heb de camper bij de Fiat Professional garage gebracht.
Ik heb er bij verteld dat ik 6 jaar geleden per abuis water in de dieseltank heb gedaan. Dat is er destijds uitgehaald door de brandstofpomp te laten werken om de tank leeg te krijgen zo ook het water kwijt te raken. Daarna al paar keer filter vervangen en Wynns Dry Fuel in de tank gedaan. Garage kon geen aftapplug ontdekken op de brandstoftank.

Ik begreep dat Fiat bij het uitlezen van het motormanagement niets konden vinden, maar het zou 1 injector kunnen zijn. Het advies is om ze alle 4 te vervangen en heb een offerte daarvoor van 5.000 euro ontvangen. Ingebouwd en wel kost een injector dan circa 1250 is dat een normale prijs?

Mijn vragen zijn:
- Kan het zijn dat ik foutmeldingen krijg over de hillholder bij problemen met de injectoren. Oftewel als de injector weigert grijp dan de ECU in en lijkt het of de hillholder dat doet?
- Is het mogelijk om de injectoren te testen. Bijvoorbeeld, uitbouwen en ze in een testopstelling beproeven
- Kan het zijn dat er het – wellicht toch nog aanwezige water – het probleem veroorzaakt.
Ben benieuwd wat jullie er van denken

ben.krosing@gmail.com

Geplaatst door ben.krosing@gmail.com , lid sinds 1 maand geleden

3 Reacties

arjankempeneers PRO, 1 maand geleden

En wat zijn de foutcode(s) van het motormanagement.

    Volgens FIAT waren er geen foutcodes. En ook bij mijn garage (Die heeft een Bosch) geen meldingen. - ben.krosing@gmail.com, 1 maand geleden

arjankempeneers PRO, 1 maand geleden

Denk toch je remlichtschakelaar. De fout staat dan waarschijnlijk in het ABS/ESP systeem

    De camper staat nog steeds bij de Fiat. Volgens hun geen probleem gevonden in het ABS systeem. Ze gaan nu de leidingen schoonmaken, de injectoren er uit en controleren. - ben.krosing@gmail.com, 3 weken geleden

Highway PRO, 1 maand geleden

Inderdaad, lees het ABS eens uit. Injectors zie ik niet zo zitten. je hebt wel een gewone hand geschakelde bak en geen schakel robot?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.