Fiat Ducato 2011: hillholder

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 3000

Ik heb een Fiat Ducato camper 3 liter uit 2­­0­­­­­11. KM st­­and 140.000.

De laatste tijd krijg ik vaak de melding dat ‘de hillholder werkt niet’.
Het motormanagement lampje gaat branden en ik word tot stilstand gebracht. Het lijkt alsof het vermogen wegvalt en/of dat de remmen automatisch aangetrokken worden (als taak van de hillholder). Ik stop dan schakel de motor uit. Trek de handrem aan en weer los en dan worden de remmen weer vrijgegeven.
Het kan zijn dat het gebeurt als ik een flauwe helling op rij, maar ben hier niet zeker van.
Vorige maand ben bij een garage geweest en daar zijn de sensoren bij het rempedaal en het ontkoppelingspedaal vervangen die voor de cruisecontrol de ‘afval’ regelen als een van deze 2 pedalen gebruikt wordt. De sensor bij de remlichtschakelaar zelf is nog niet vervangen. Ik heb gelezen dat dit bij andere fiatmodellen als 1 van de mogelijke oorzaken gezien wordt.
Het brandstoffilter is al een aantal keren vervangen laatste keer bij het vervangen van de sensoren op de pedalen) en ik heb een additief toegevoegd. Daarna zonder problemen 100 km gereden.
Paar dagen terug gebeurde het te vaak dat ik tot stoppen werd gedwongen.
Heb de camper bij de Fiat Professional garage gebracht.
Ik heb er bij verteld dat ik 6 jaar geleden per abuis water in de dieseltank heb gedaan. Dat is er destijds uitgehaald door de brandstofpomp te laten werken om de tank leeg te krijgen zo ook het water kwijt te raken. Daarna al paar keer filter vervangen en Wynns Dry Fuel in de tank gedaan. Garage kon geen aftapplug ontdekken op de brandstoftank.

Ik begreep dat Fiat bij het uitlezen van het motormanagement niets konden vinden, maar het zou 1 injector kunnen zijn. Het advies is om ze alle 4 te vervangen en heb een offerte daarvoor van 5.000 euro ontvangen. Ingebouwd en wel kost een injector dan circa 1250 is dat een normale prijs?

Mijn vragen zijn:
- Kan het zijn dat ik foutmeldingen krijg over de hillholder bij problemen met de injectoren. Oftewel als de injector weigert grijp dan de ECU in en lijkt het of de hillholder dat doet?
- Is het mogelijk om de injectoren te testen. Bijvoorbeeld, uitbouwen en ze in een testopstelling beproeven
- Kan het zijn dat er het – wellicht toch nog aanwezige water – het probleem veroorzaakt.
Ben benieuwd wat jullie er van denken

ben.krosing@gmail.com

Geplaatst door ben.krosing@gmail.com (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 2 jaar geleden

En wat zijn de foutcode(s) van het motormanagement.

    Volgens FIAT waren er geen foutcodes. En ook bij mijn garage (Die heeft een Bosch) geen meldingen. - ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

arjankempeneers (0) PRO, 2 jaar geleden

Denk toch je remlichtschakelaar. De fout staat dan waarschijnlijk in het ABS/ESP systeem

    De camper staat nog steeds bij de Fiat. Volgens hun geen probleem gevonden in het ABS systeem. Ze gaan nu de leidingen schoonmaken, de injectoren er uit en controleren. - ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

Inderdaad, lees het ABS eens uit. Injectors zie ik niet zo zitten. je hebt wel een gewone hand geschakelde bak en geen schakel robot?

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

De remlichtschakelaar is vervangen en ook de schakelaar van koppeling.
Handgeschakelde bak.
Volgens Fiat is er geen probleem met het ABS. Geen foutmelding
Nu krijg ik op gegeven moment de melding dat ESP niet werkt. Ook nu kan ik soms doorrijden en soms moet ik de motor uitschakelen. Start dan moeilijk.
Ik kan de module ESP niet vinden. En dus ook niet connector controleren

    De meldingen gaan soms vanzelf weg en oranje lampje gaat uit. Maar ook wel dat ik de motor moet stoppen en weer opnieuw opstarten, wat moeilijk gaat.
    Heb met de camper 70km gereden voor een deel met aanhanger en geen probleem gehad.
    Maar vorige week heel vaak meldingen - ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

ESP zit in gebouwd in het ABS.
Controleer eens van uit de rechtuit stand tot de aanslag of de omwentelingen van het stuur links en rechts gelijk zijn.

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Stuuruitslag gecontroleerd. Gelijke uitslag links en rechts.

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

Is er iets vervangen?

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Controleer eens onder de linker koplamp of er een goede rubber afdekkap over de abs unit zit...en de stekker van de unit ..
Verder de abs uitlezen

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Injectoren testen kan altijd , let wel op bij deze motoren kunnen ze ooit muurvast zitten ... je kunt eventueel een retourkosten doen als ze nog ingebouwd zijn ... zie echter bij jou klacht geen reden om aan de verstuivers te denken...en de prijs van een orginele injector kun je gewoon opvragen is geen geheim... kan je wel vertellen dat ze geen 1250 per stuk zijn...

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Bedoel retourtest

    De injectoren zijn door Fiat gecontroleerd. Schokbrekers en fusee zijn vervangen 2 maanden terug. Maar daarvoor had ik al hillholder meldingen. De eerst keer al ? 5 jaar terug met haperende motor. Nieuw is nu dat de ESP melding er bij is gekomen Stuuruitslag is links en rechts gelijk.
    Ik heb een camper en onder de koplamp zie ik geen ABS. Tegen schutbord zie ik wel iets met 4 rem?leidingen. Maar daar die ik geen kabelboom uit komen. - ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Normaal schroef je de koplamp eruit daarachter zit de abs unit...esp , hillholder en abs en cruisecontrol staan allemaal met elkaar in verbinding

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Nou dus niet bij een Elnagh integraal, Daar zie ik alleen een koplamp unit, die links en rechts hetzelfde is.

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

Dat kan een leuke klus worden bij een integraal. Wat je ziet is inderdaad het abs unit. Lv naast het brandstof filter.

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Klopt normaal zit daar de koplamp voor... maar goed , bij een integraal zit ie evengoed op de zelfde plaats... we hebben die hier zovaak staan voor onderhoud... daar hoort een rubber hoes over tegen bescherming van het regenwaterafvoer... wat soms wil gebeuren is wat lichte corrosie in de stekker... verder de abs unit vervangen valt best mee ook bij dit voertuig, motorkap losnemen en evt de bovenste tussenbalk...

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Ik moet zeggen problemen met de hillholder komen bij ons nauwelijks voor... hooguit als ze het wiellager verkeerd gemonteerd hebben of ooit een kapotte sensor

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

En een sensor die soms 'vreemd' doet? Komt dat wel eens voor?

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Met die oude type sensoren misschien 1 of 2 gevallen bekend... maar dat is op ong 250 ducato s

    Ik breng de camper maandag naar een garage. Ik (74) ben niet meer zo goed in sleutelen op een koude natte ondergrond, Maar hartelijk dank voor de informatie. Kan nu tegen de garage zeggen wat ze moeten doen. - ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

De garage heeft de 4 sensoren vervangen.
Kreeg toch weer een melding van 'de hillholder'.
Begrijp dat ik dan de ABS module moet laten vervangen. Dat kan alleen bij Fiat? Hebben jullie een idee wat de kosten kunnen zijn?

Highway (120) PRO, 2 jaar geleden

Jep, heb er laatst een verkocht. Niet op de euro zuiver maar 2100 voor de module. Ik had een foutcode en de snelheidsmeter werkte niet.

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Wij hebben er denk voor een half jaar geleden eentje vervangen voor een gebruikte ... deze had als klacht dat de unit de accu leeg trok en ook geen kilometer aangaven... we hebben deze toen vervangen voor een exemplaar met precies het zelfde nummer en wonder boven wonder was dit zonder in te hoeven leren wat voor fiat normaal best bijzonder is... maar de kans is groot dat je module/ pomp kapot is net wat highway al zegt ... maar kijk eerst de stekker goed na vanwege kans op oxidatie

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

De camper is weer naar de Fiat gegaan. Krijg nu reactie van de Fiat Professinal garage. Het ligt aan de remlicht schakelaar. Vele malen aan garage en de Fiat gevraagd om die schakelaar te controleren! Blijkbaar dus niet gedaan.

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Bij de 4e reactie staat dat je de remlicht schakelaar hebt vervangen.... ?

jokertje (75) PRO, 2 jaar geleden

Weer kapot ? Of lees ik het verkeerd

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Ik heb mijn Franse buurvrouw begreep ik van haar verkeerd begrepen. Zij heeft met Fiat Niort gesproken. Is een ander onderdeel van 20 euro. Maar zij kon niet goed uitleggen welk. Ik begrijp dat onderdeel deze week komt en dan ga ik camper halen en zie op de rekening welk onderdeel. Dan kom ik weer in de lucht. Als vorige opmerking verwijderd kan worden graag.

ben.krosing@gmail.com (0), 2 jaar geleden

Ik krijg geen echt antwoord van Fiat Professinal in Niort. Maar ben er zeker van dat ze zich bezig hebben gehouden met de schakelaar (op het rempedaal) voor de cruise control en niet met de remlichtschakelaar, Hoop dat problemen zijn opgelost en nogmaals dank want met dank aan jullie kon ik de Fiat aansturen, Kom er niet meer terug.

ben.krosing@gmail.com (0), 1 jaar geleden

Ben nu op pad met de camper. Maar probleem is er nog steeds. Vaak krijg ik de melding als ik licht de heuvel op ga. Motorvermogen houdt dan soms in. Maar als ik door rij verdwijnt na een tijd de melding, Ik word echter niet meer tot stoppen gedwongen zoals paar maanden terug. Ga over 2 weken naar Nederland en hoop daar een oplossing te vinden. Heb weinig hoop om de oplossing hier in Frankrijk te vinden. Zal dan toch een probleem zijn van de ABS?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.