Sinds korte tijd heeft onze fiat punto 1.2 ELX 16V uit 2001 het volgende probleem.
Als we de auto bij een koude start starten is er niks aan de hand.
Hij loopt lekker stationair en er branden geen lampjes.
Geen problemen zo lijkt het.
Maar zodra we gaan rijden gaat hij inhouden tussen de 1500 en 2500 toeren.
Tevens gaat het motorlampje knipperen (alleen bij inhouden gaat hij knipperen anders niet).
het vreemde is als er een aantal km mee gereden is het probleem verdwijnt.
Het is zelfs zo als hij uitgezet word en dezelfde dag word er weer in gereden hij dit probleem ook niet meer vertoont.
Alleen de volgende dag begint het probleem weer van voor af aan.
Wie kan ons vertellen wat hier aan de hand is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het lampje knippert is er een zeer enrstig probleem, dat op dat moment de katalysator kan beschadigen.
Zo snel mogelijk naar de dealer om uit te laten lezen en repareren, anders moet je ook nog een katalysator vervangen en die zijn duur (meer dan 500 euro).
Doorslaande bougiekabels is een vaker voorkomend euvel van deze motor.
Het probleem is nu verholpen na (onnodig) lang zoeken en veel reparaties.
Eerst hadden we de bougie en de bougiekabels vervangen en injectorcleaner in de tank gegooid.
Kosten bougies 45,- bougiekabels 50,- injectorcleaner 25,-
Het probleem leek even weg maar na een week was het er weer in lichte mate, de auto word niet veel gebruikt.
Wel een beetje inhouden bij koude motor maar geen motorlampje, zoals het was voor de vervanging van de bougies en de kabels.
Dus zijn we een tijdje ongeveer 5 maanden mee doorgereden. (niet doen!)
Met als gevolg een lekker koppakking en 2 verbrande kleppen.
Hij starte bijna niet en had ook bijna geen trekkracht meer, ook kwamen er witte pluimen uit de uitlaat (verbrand koelvloeistof)
Deze hebben we laten vervangen met de 2 verbrande kleppen.
Kosten 600,- euro
Dit ging 2 weken goed en toen kwam hetzelfde probleem weer!
Er bleek na uitlezen bij de dealer een injector kapot te zijn.
Deze is vervangen door een van de sloop.
kosten uitlezen dealer 50,- (dit word in rekening gebracht omdat hem niet bij de dealer hebben laten maken anders was de reparatie over de 200 euro geweest)
Kosten injector 40,-
Nu loopt de auto weer als een zonnetje.
Ik zou als ik het opnieuw kon doen de auto meteen laten uitlezen bij de dealer.
We hebben teveel vertrouwd op de garage die het wel wisten.
Wij zijn al met al telang doorgereden met dit probleem met als gevolg een lekke koppakking en verbrande kleppen.
zonde van het geld en de tijd die erin gestoken moet worden.
Ik vermoed als de auto meteen was uigelezen bij de dealer dat het injector probleem waarschijnlijk al eerder aan het licht was gekomen.
Dat had ons veel geld en frustraties gescheeld.
gr. Rerdts
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar